Plaťte radši dvakrát, radí pojišťovna klientům cestovek

ČTK Jiří Hovorka ČTK, Jiří Hovorka
10. 7. 2012 17:20
Generali podává trestní oznámení na majitelku nepojištěné CK Majestic Travel

Praha - Příběh zkrachovalé cestovní kanceláře Majestic Travel se přiostřuje. Pojišťovna Generali podala trestní oznámení na majitelku společnosti.

Podle generálního ředitele pojišťovny Štefana Tillingera se zmíněná podnikatelka dopustila protiprávního jednání, protože prodávala zájezdy, aniž by její cestovní kancelář měla platné povinné pojištění proti úpadku.

"Pojistná smlouva nikdy nenabyla účinnosti. Z tohoto důvodu jsme také nevystavili pojistku, která potvrzuje uzavření pojistné smlouvy," vysvětluje Tillinger.

Cestovní kancelář měla o víkendu v Chorvatsku zhruba 40 klientů, kterým podle televize Nova odmítla posádka autobusu vydat zavazadla s odůvodněním, že majitelka kanceláře nezaplatila.

Možnost podat trestní oznámení nyní zvažuje i ministerstvo pro místní rozvoj. "Naši právníci studují, jestli je možné trestní oznámení podat, nebo není," sdělila ČTK mluvčí ministerstva Jana Jabůrková.

Záměr ministerstva neoblomila ani snaha majitelky cestovní kanceláře, která údajně čtyřicítce klientů v Chorvatsku zajistila ubytování a všechny zaplacené služby včetně odvozu do ČR. To ale podle Jabůrkové nemění nic na tom, že cestovní kancelář musí mít sjednané pojištění proti úpadku, což Majestic Travel neměla.

Ilegální prodej, koncese nestačí

Jak je možné, že na trhu funguje společnost bez povinného pojištění?

"Cestovní kancelář musí před spuštěním podnikání od některé z komerčních pojišťoven získat slib, že je ochotna ji pro případ krachu pojistit," připomíná mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.

S tímto příslibem pak cestovní kancelář žádá o koncesi u ministerstva pro místní rozvoj. Na základě této koncese následně může uzavřít smlouvu s pojišťovnou. Je tedy možné mít koncesi a přitom nemít uzavřené pojištění.

„Taková cestovní kancelář ale prodává zájezdy ilegálně," upozorňuje Papež.

To je podle ministerstva pro místní rozvoj právě případ Majestic Travel. Ministerstvo jí sice koncesní listinu vydalo, cestovní kancelář ale poté nezaplatila pojistné a depozit. Pojištění proti úpadku, které si cestovní kancelář měla zařídit u pojišťovny Generali, tak není platné.

Mezera v zákoně = prostor pro novou pojistku

Pojišťovna Generali se současně ohradila proti tvrzení ministerstva pro místní rozvoj, že jej o neplatném pojištění CK Majestic Travel informovala až tento týden.

"Zákon takovou povinnost neukládá. Dozor nad podnikáním je role, která přísluší státu. Vzniklá situace, na kterou opětovně doplácejí především klienti CK, znovu poukazuje na fakt, že zákon z minulého století, který upravuje podnikání v cestovním ruchu, potřebuje změnu," říká mluvčí pojišťovny Jiří Cívka.

S tím ale ministerstvo pro místní rozvoj nesouhlasí. "O nezaplacení pojistného nás pojišťovny mají povinnost okamžitě informovat, ministerstvo následně zašle návrh na zrušení živnostenského oprávnění, pokud cestovní kancelář nepřerušila či nezrušila koncesovanou živnost na provozování CK," mluvčí ministerstva Jana Jabůrková.

Pojišťovna je podle ní rovněž povinna nastavit první splátku pojistného tak, aby smlouva byla účinná v okamžiku, kdy rozhodnutí o udělení koncese nabude právní moci.

V reakci na údajně nedostatečnou legislativu začala Generali letos nabízet lidem, že si u ní mohou v rámci cestovního pojištění sjednat připojištění neuskutečnění zájezdu z důvodu úpadku cestovní kanceláře.

"V případě krachu cestovní kanceláře mají jistotu, že během dvou týdnů dostanou zpět své peníze. Nová služba pojišťovny Generali má pomoci řešit situaci klientů cestovních kanceláří do té doby, než bude novelizován zákon upravující některé podmínky podnikání v cestovním ruchu," uzavírá Cívka.

Koupí této pojistné novinky by si klienti cestovních kanceláří zaplatili pojištění prakticky hned dvakrát. Jednou v ceně zájezdu a podruhé sjednaným připojištěním. Na příkladu Majestic Travel se ale ukazuje, že se to někdy může vyplatit.

 

Právě se děje

Další zprávy