Praha Na koridor mezi Brnem a Břeclaví vyjely s ročním zpožděním rakouské lokomotivy Taurus. Kromě pendolin to jsou vůbec první moderní lokomotivy, kterým drážní úřad udělil povolení k vjezdu na české tratě.
Dosud tyto moderní stroje zajížděly jen do Břeclavi, kde byly nahrazovány Českými či slovenskými. Taury měly na české koleje vyjet již před rokem, avšak jejich schválení provázely obdobné problémy jako pendolina. Tedy zpětné vlny, které mohly ohrozit funkčnost zabezpečovacích zařízení.
Cestující tak budou od druhé prosincové neděle, kdy vejde v platnost nový jízdní řád ČD, cestovat po koridoru výrazně rychleji.
Ačkoli povolení již vešlo v platnost, vlaky zrychlí právě až s novým jízdním řádem. Strojvůdci se totiž budou do té doby na lokomotivách zaškolovat.
Hrozí drahám mohutný nástup konkurence?
Schválením lokomotiv se ustavil jakýsi precedens, neboť povolení teď budou snáze dostávat i jiné typy lokomotiv. To usnadní přesun soukromých dopravních společností z regionálních tratí na důležité tratě a koridory.
"V žádném případě to nevnímáme jako konkurenci, ale naopak jako zkvalitnění dopravy, a jsme rádi, že můžeme cestujícím nabídnout vlaky s moderními lokomotivami," řekl deníku Právo mluvčí ČD Ondřej Kubala.
Podle mluvčího příliv konkurence nehrozí i z toho důvodu, že ten kdo chtěl v železniční dopravě podnikat, již dávno začal.
České dráhy prý používají nekalé způsoby
Ředitel společnosti Student Agency Radim Jančura se domnívá, že se může jednat o revoluční krok, ovšem jen pokud se bude jednat všech elektrifikovaných tratí.
"Lokomotivy Taurus jsou skvělé, i když poněkud drahé, stroje. Nicméně povolení pravděpodobně prozatím platí pouze pro koridor Brno Břeclav, protože ten je velmi jednoduchý, co se zabezpečovacích systémů týče," uvedl do telefonu pro Aktuálně.cz.
Dráhy se podle něj pomocí úspěšné lobby brání vstupu potenciálních konkurentů.
"Dráhy vlastní velké množství lokomotiv a vlaků, které by mohly odprodat soukromým dopravcům a ti by je poté mohli rekonstruovat a uvést do provozu. Nicméně dráhy je raději dají do šrotu."
"Současné normy jsou nastaveny tak nízko, aby soukromí dopravci s novými lokomotivami u homologačních zkoušek neuspěli. Rehomologací by ovšem neprošla ani naprostá většina strojů Českých drah," popisuje Jančura údajné nekalé chování ČD.