Nealko bude dražší. O kolik, rozhodnou hypermarkety

Tomáš Fránek
6. 4. 2011 6:04
Nealko nápoje patří mezi potraviny, které zdražují od začátku roku nejvíce
Foto: Albert

Brno - Hasit žízeň bude podstatně dražší, a to ještě předtím, než propukne horké léto. Ceny nealko nápojů v Česku porostou kvůli rekordně drahým surovinám.

Otázkou ale stále zůstává, o kolik. Výrobci jsou přesvědčeni, že by ceny mohly růst až o patnáct procent, konkurenční boj a především tlak velkých obchodních řetězců tak velké zdražení zřejmě nedovolí.

Ceny nealko nápojů ovlivňují drahé suroviny, jenom cena cukru se za rok zvýšila o sto procent. Rostou také náklady na výrobu pet láhví, nejčastějšího obalu pro nealko nápoje, drahé jsou také pohonné hmoty.

Vyjednáváme, zdražíme

Ceny nealko nápojů už přitom podle Českého statistického úřadu rostou mírně od začátku roku, v lednu a únoru tak právě ceny limonád, minerálek a dalších nápojů nejvíce přispívaly k růstu inflace.

O zdražení nyní mluví především menší výrobci nealko nápojů. "Zdražit musíme, ceny surovin opravdu za několik měsíců rostly neuvěřitelně rychle. Ale rozhodující bude, jak se zachovají velcí výrobci, kteří se musejí dohodnout s řetězci," uvedl majitel menší sodovkárny na jihu Moravy, který zatím nechce kvůli vyjednávání s odběrateli oficiálně o zdražení mluvit.

Mluvčí společnosti Kofola Martin Klofanda nechce to, zda firma sáhne ke zdražení svých výrobků, nijak komentovat. "Je pravda, že ceny surovin jsou velmi vysoko," uvedl.

Slovenská asociace výrobců nealkoholických nápojů už zveřejnila svoji prognózu, podle které by ceny nealko nápojů mohly růst o deset až patnáct procent.

A nejvíc by podle slovenských expertů měly růst ceny ochucených nápojů - tedy právě Kofoly, Coca Coly a minerálek s příchutí.

Rozhodnou obchodníci

Český trh je přitom podobný tomu slovenskému, jenom na něm je ještě tvrdší konkurenční boj. To se projevilo třeba na konci loňského roku, kdy cenová bitva dvou gigantů Coca Coly a Pepsi udržela ceny v obchodech.

Právě postoj velkých obchodních řetězců bude pro cenu nealko nápojů rozhodující.

Pro výrobce potravin by totiž bylo v současnosti optimální zvýšení cen potravin o osm až deset procent, řekl třeba na Žofínském fóru prezident Potravinářské komory Miroslav Toman.

Zdražování potravin ale v tuzemsku podle Tomana brzdí svým tlakem na nízké ceny právě obchodní řetězce.

"Obchodníci by pak toto zvýšení cen měli akceptovat a je potřeba, aby si spotřebitelé zvykli, že potraviny nemohou stále fungovat jako sociální polštář, tedy že jejich ceny budou za každou cenu nízké, a to tak, že na úkor výrobců a zemědělců," uvedl Toman.

Lidé v Česku přitom kupují nealko nápoje méně než v minulosti.

Od prosince 2009 do listopadu 2010 tak klesl prodej nealko nápojů. Nejrychleji klesající kategorií byly ledové čaje, meziročně ztrácející 9,3 % prodaného zboží, následované ovocnými džusy (-4,8 %), minerálními vodami (-3,4 %) a limonádami (-2,8 %).

Jediným významně rostoucím segmentem byly energetické nápoje, jichž se prodalo o 25,7 % více.

 

Právě se děje

Další zprávy