Brno/Vídeň - Letošní Vánoce by pro české domácnosti nemusely být tak úsporné, jak v průběhu celého roku ukazovala čísla o maloobchodních tržbách v tuzemsku.
První statistiky o předvánočních nákupech v Česku totiž ukazují dva trendy a ani jeden z nich není katastrofický.
Podle obchodníků zatím lidé nakupují trochu více nebo stejně jako před rokem. Velká část peněz za dárky přitom nekončí v pokladnách kamenných obchodů v Česku, ale v internetových obchodech nebo v blízkém zahraničí.
Na internetu o pětinu víc
„Meziročně jsou tržby vyšší zhruba o dvacet procent. Ještě větší je nárůst v počtu prodaných kusů," říká po druhém adventním víkendu například Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz, jednoho ze dvou největších internetových obchodů v Česku.
"Průměrná hodnota předvánoční objednávky - která je tradičně o něco nižší než v průběhu roku, protože zákazníci kupují více menších věcí - letos dosahuje 2800 korun. Ta částka je téměř na korunu stejná jako v loňském roce. Vypadá to tedy, že oproti roku 2011 nebudou Vánoce chudší," upřesňuje Gregorová. Podobná čísla hlásí i další velké internetové obchody.
Vyšší nebo stejné tržby
Velké kamenné obchody zatím také evidují tržby na úrovni loňského roku. „Ve srovnání s loňským předvánočním obdobím zatím nepozorujeme významnější rozdíl. Na rozsáhlejší hodnocení letošního předvánočního období je však nyní ještě brzy," říká mluvčí společnosti Tesco Jan W. Dvořák.
Do supermarketů Albert přišlo ve srovnání s běžným víkendem asi o deset procent víc lidí. Také mluvčí řetězce hypermarketů Globus Libor Tomáš potvrzuje, že předvánoční tržby se vyvíjejí zhruba stejně jako v minulém roce.
Pokud tento trend vydrží, měly by se letošní vánoční nákupy minimálně vyrovnat těm loňským. Opakovala by se tak situace právě z minulého roku, kdy vánoční nákupy například podle šéfa Kofoly Jannise Samarase přes pesimistické očekávání pomohly vylepšit situaci za celý rok.
Pokud lidé na něčem šetří, tak jsou to potraviny. U těch statistici i obchodníci stále zjišťují, že za ně lidé nejsou ochotni utrácet tolik jako v minulých letech.
Lidé míří do ciziny
Část z miliard korun, které Češi před Vánoci utrácejí, skončí v pokladnách obchodníků v zahraničí. Letos to bude podle odhadů specializovaných agentur rekordní množství.
Podle odhadů poradenské společnosti Mag Consulting letos do zahraničí za jednodenními nákupy vyjede asi 1,1 milionu Čechů, meziročně o 11 procent víc. Během jednodenních cest za nakupováním lidé utratí v součtu přes 2,5 miliardy korun.
Podle průzkumu agentury IBRS se do zahraničí na předvánoční nákupy letos vydá až 17 procent obyvatel Česka. Nejčastěji jezdí do Německa, Rakouska a Polska. Cílem českých spotřebitelů jsou především oděvy, potraviny, parfumerie, kosmetika a elektronika.
Zkušenosti z Rakouska nebo Polska ukazují, že lidé z Česka nyní skutečně nakupují vánoční dárky v pohraničí. O víkendu tvořili Češi velkou část z desítek tisíc lidí, kteří přijeli do Vídně na předvánoční trhy.
„Půjdeme se podívat na hračky a oblečení, tady je prostě větší nabídka a mnohdy také nižší ceny. Určitě nějaké peníze za dárky utratíme," řekl například Karel Uherka z Brna, který s rodinou v sobotu byl ve Vídni.
Do Polska pak lidé jezdí především na nákup potravin, ale také třeba na nábytek nebo oblečení.