Praha - Českým aeroliniím se podle Asociace evropských leteckých dopravců (Association of European Airlines) v uplynulém roce nepodařilo dostat na paluby pravidelných mezinárodních linek více pasažérů.
"Jejich množství od ledna 2007 do března 2008 stagnovalo, v některých měsících dokonce kleslo," uvádí se v aktuální zprávě asociace, kterou má redakce k dispozici.
AEA: ČSA loni stagnovaly
Podle asociace je přitom alarmující, že České aerolinie ztratily cestující i v hlavní turistické sezóně - tedy v období června, července a srpna, kdy vykázaly pokles kolem pěti procent. Úbytky cestujících v některých měsících zmiňovaného období přitom vykázaly pouze ČSA a Olympic Airlines.
Většina evropských aerolinek si loni i přes zdražování letenek kvůli ceně ropy na své konto rostoucí počet pasažérů připsala. Jedny z nejvyšších nárůstů, v průměru kolem 30 procent, vykázaly Brussels Airlines, rumunský TAROM či TAP Portugal.
"České aerolinie se v roce 2007 v rámci ozdravné strategie zaměřily především na zvyšování výnosů, což se podařilo hlavně díky růstu počtu bonitnějších cestujících. Společnost díky tomu za rok 2007 zvýšila přepravní výnosy o 1,2 miliardy korun. Celkový počet cestujících nebyl v roce 2007 pro České aerolinie prioritní," vysvětluje Daniela Hupáková, mluvčí ČSA.
Zájem lidí o cestování letadlem přitom roste dokonce vyšším tempem, než se očekávalo. Podle aktuální statistiky Airport Counsel International v únoru z evropských letišť odcestovalo nebo na nich přistálo více než 250 milionů lidí. To je v meziročním srovnání o 8,7 procenta více.
Z údajů asociace je zřejmé, že menší přírůstky pasažérů na pravidelných linkách mívají jen letecké společnosti, které dlouhodobě vykazují vysokou obsazenost letadel. To ale případ národního dopravce není.
Zatím pod průměrem
Zatímco průměrné letadlo evropských aerolinií bylo podle AEA v období od ledna 2008 do března zaplněné ze 73,2 procenta, stroj ČSA byl obsazený jen na 58,1 procenta.
České aerolinie se snaží s poklesem cestujících na pravidelných linkách bojovat. Proto přišly na podzim roku s projektem Click4Sky, přes který se prodávají levné letenky na paluby letadel. To v té době potvrdil i Radomír Lašák, prezident ČSA, který na adresu Click4Sky uvedl: "Prodej nízkonákladových letenek by měl pomoci obsadit volná místa v letadlech."
To se podle zástupců letecké společnosti zdařilo. "Díky Click4Sky.com se podařilo obrátit trend vývoje počtu cestujících a v letošním roce společnost očekává, že se to odrazí i na obsazenosti letadel," řekla Daniela Hupáková, mluvčí ČSA.
Kolik letenek však národní dopravce prostřednictvím Click4Sky prodal, odmítá Hupáková sdělit. "Konkrétní podrobnosti ohledně obchodního vztahu mezi oběma společnostmi a systém prodeje produktů jsou součástí tohoto unikátního know-how. Vzhledem ke skutečnosti, že celý koncept Click4Sky.com je nad očekávání úspěšný, nebude s ohledem na konkurenci ani jedna z obou společností zveřejňovat žádné další podrobnosti," uvedla.
Čtěte také: Lowcost ČSA sveze po Evropě za stejnou cenu: 1990 Kč
Blýská se na lepší časy
Pravidelné linky Českých aerolinií za první tři měsíce letošního roku přepravily přes jeden milion cestujících, což je podle asociace meziroční růst o 0,1 procenta. Průměrný růst počtu pasažérů na pravidelných linkách v Evropě dosáhnul přitom podle AEA 2,6 procenta. Podle propočtů ČSA je však meziroční růst v počtu pasažérů za první čtvrtletí přibližně tři procenta.
Celkem (včetně nepravidelných a vnitrostátních linek) České aerolinie přepravily za první čtyři měsíce letošního roku téměř 1,6 milionu cestujících. To představuje meziročně růst o 2,7 procenta. Pravidelné linky Českých aerolinií pak podle ČSA přepravily za první čtyři měsíce letošního roku téměř 1,4 milionu cestujících, což je růst o necelá dvě procenta.
Související: ČSA se zaměřily na ztrátovou dceru, zatím mění vedení