Abú Dhabí - Palivo zdražilo meziročně o čtvrtinu, o pět procent navíc posílila koruna. Aerolinky, mezi kterými vládne cenová válka, si přitom účtují marže ve výši jednoho procenta. ČSA nevyjímaje.
To je podle předsedy představenstva Českého aeroholdingu Miroslava Dvořáka hlavní důvod, proč byl hospodářský výsledek ČSA za první pololetí horší než pesimistické odhady.
"To znamená o stovky milionů za rok větší náklady na palivo," shrnuje změnu prostředí, se kterou se ČSA musí vyrovnávat. "Letos v pololetí všechny aerolinky skončily ve ztrátě," upozorňuje v druhém dílu rozhovoru pro Aktuálně.cz manažer, který má od státu za úkol vrátit aerolinky do černých čísel do května 2013.
"Je to jako říct, že můžete za to, že vykradli vašeho souseda, protože bydlíte hned vedle," prohlásil také k možné odpovědnosti Letiště Praha za to, že se spolupracovníkovi redakce Aktuálně.cz podařilo pronést maketu bomby až do prostoru, odkud zavazadla putují přímo do letadel.
Rozhovor se konal po inauguračním letu na lince Praha - Abú Dhabí v hotelu Intercontinental v hlavním městě Spojených arabských emirátů.
A.cz: Partnerství s Etihad Airways jste označil za historický krok pro ČSA. Uvažujete, že byste ho zopakovali s někým dalším?
Toto je opravdu naprosto unikátní a individuální situace. V první řadě musíte přesvědčit vašeho partnera, aby do toho s vámi šel. Protože, co si budeme povídat, dnes v leteckém průmyslu hraje hlavně každý sám za sebe. Přesvědčit někoho, aby váš produkt vzal za svůj, je hrozně těžké. Nemyslím si, že se nám to podaří opakovat v častých frekvencích. Na druhou stranu si myslím, že toto partnerství s Etihad Airways může být dále rozšiřováno.
A.cz: Z toho, co tu zaznělo, to vypadá, že v Etihad mají velké plány.
Dnes mají objednáno 150 dvouuličkových širokotrupých letadel, které jim budou v příštích deseti letech dodány.
A.cz: Kdo je modelovým cestujícím vaší nové linky Praha - Abú Dhabí?
Je to mezinárodní, takzvaný prémiový cestující, na kterého si myslí všechny letecké společnosti světa, oslovit ho ale umí jen pár. Jednou z nich je právě Etihad Airways.
A.cz: Zmínil jste i možné rozšiřování destinací. Jaké by to mohly být?
Měl jsem na mysli rozšíření destinací za Abú Dhabí. Dnes prodáváme prvních zhruba deset velmi zajímavých destinací, které pokračují za Abú Dhabí. V nejbližší době k nim přibudou další.
Miroslav Dvořák
Vystudoval Provozně ekonomickou fakultu České zemědělské univerzity se specializací obchod, finance a obchodní právo. Jeho profesní kariéra začala v ČSOB, kde v letech 1992 až 1997 pracoval jako zástupce ředitele odboru správy aktiv. V letech 1997 až 2001 byl ředitelem a předsedou představenstva společnosti Patria Asset Management. Mezi lety 2002 až 2007 pracoval jako šéf privátního bankovnictví ČSOB. Od června 2007 generální ředitel Letiště Praha. Od druhé poloviny října 2009 je i prezidentem ČSA. Od března 2011 předsedou představenstva Českého aeroholdingu, který obě společnosti zastřešil. Miroslav Dvořák je ženatý a má dvě děti. Má rád umění a potápění.A.cz: To tedy budou destinace na východ. A na západ nové neplánujete?
Minimálně. Už jenom z toho důvodu, že poptávka je tam natolik saturována. Vezměte si, že do každého většího města v Evropě létají tři čtyři přepravci. Na západě je navíc minimální loajalita vůči přepravci. Výjimkou je Francie, kde francouzský patriot preferuje Air France. Tam jsme alternativa číslo dva kvůli ceně: když si Francouz nevybere Air France, letí s námi. V případě východních trhů, jako je Rusko, jsme alternativou číslo jedna. Rusové mají rádi ČSA a Praha je jejich přirozený hub, přes který rádi cestují, a portfolio destinací, které jim nabízíme, je pro ně dostačující. Ale abych odpověděl na otázku: na základě analýzy, jsme připraveni naši nabídku destinací na západě doplnit. Jinými slovy pokud ucítíme poptávku, která nám to zaplatí.
A.cz: Vraťme se ještě na chvíli k restrukturalizačnímu plánu ČSA. Jeho cílem je vrátit společnost k zisku. To se zatím nepovedlo.
Buďme realističtí. Když jsem přebíral společnost, měla ztrátu čtyři miliardy korun při obratu 20 miliard korun. Obrátit za tohoto stavu společnost okamžitě do zisku by bylo určitě fajn, ale reálné to není. Na začátku restrukturalizačního plánu jsme vycházeli z několika fixních předpokladů. To je běžný postup ekonomické modelace. Zafixovali jsme proto například cenu paliva. Zafixovali jsme také kurz koruny. Málokdo si přitom uvědomuje, že ČSA je čistý exportér, většina našich tržeb je v zahraniční měně, protože většina našich cestujících jsou cizinci. Většinu našich příjmů inkasujeme v eurech nebo amerických dolarech, většinu výdajů ale máme v českých korunách. My sice velmi tvrdě snižujeme náklady, meziročně nám ale zdražilo palivo o 25 procent. To znamená každý měsíc o desítky milionů větší náklady na palivo, tedy stovky milionů za rok, které by bylo třeba kompenzovat nad rámec předchozích úsporných opatření. A to je opravdu těžké. Pak je tu kurz: meziročně koruna posílila o pět procent. Letecký průmysl přitom dnes počítá s marží jedno procento. Jenom posílení koruny nás totálně diskvalifikuje. Vzrostla cena paliva, posílila koruna a klesl apetit po produktech, za které jsou cestující ochotni platit, to jsou objektivní skutečnosti. Všichni bychom si přáli, aby došlo k nějakému oživení, to se ale bohužel nenaplnilo. Výchozí předpoklady, které jsme měli, řekněme poněkud pesimistické, vyjdou ještě o něco hůř.
A.cz: Kdy tedy předpokládáte, že se ČSA k zisku vrátí?
Můžete mi říct, jaký bude příští rok kurz koruny a cena paliva?
A.cz: To nevím, ale je to přece vaše zadání, vrátit ČSA k zisku.
Tomu říkám novinářská zkratka, ale ono to tak asi funguje i laické veřejnosti. Já jsem manažer, který pracuje s exaktními předpoklady. Jsem schopen redukovat náklady a zaručit vyšší výnosy. Jaká je ale moje role v okamžiku dramatického nárůstu cen paliva o 25 procent? Můžu jen dělat to, co dělám - rychleji snižovat náklady a rychleji doručit finální model restrukturalizace. Jsou ale objektivní skutečnosti, které nezměním, a troufnu si tvrdit, že je nezmění nikdo.
A.cz: Takže letos to nebude.
Letos to ani být nemělo. Na konci restrukturalizačního období by měly být aerolinky na nule a v černých číslech. Jen bych rád podotknul, že letos v pololetí téměř všechny aerolinky skončily ve ztrátě, a to včetně tzv. market leaderů. Nechci je jmenovat, ale jsou to data veřejně dostupná na jejich webech, případně v tiskových prohlášeních. (Prohlášení v tomto smyslu v minulosti vydala Lufthansa nebo Air France, pozn. red.).
A.cz: A můžete tedy odhadnout letošní hospodářský výsledek?
Pokud bych ho měl vztáhnout k restrukturalizačnímu plánu, podaří se nám ho dosáhnout, respektive bude lepší. Neočištěný o ceny paliva a kurzové změny. To je to, co mohu říct.
A.cz: A konkrétní číslo?
To neprezentujeme, nikdy jsme to nesdělovali. Můžu ale říct, že nežijeme ve vzduchoprázdnu a že zatímco většině leteckých společností se hospodářský výsledek meziročně zhoršil, nám se meziročně zlepšil. Jinými slovy výsledky za letošní první pololetí jsou lepší než výsledky za loňské první pololetí. Ale samozřejmě to budou záporné výsledky.
A.cz: Spolupracovníkovi našeho deníku se podařilo na letiště pronést maketu bomby. Letiště Praha je součástí Českého aeroholdingu, kterému předsedáte. Jaké opatření jste přijali?
Já o tom vím jen z vašich stránek, víc jsem k tomu neviděl. Vím ale, že se to stalo v cizím objektu, který nevlastní ani stát, ani letiště. Je to soukromý subjekt, který podniká v areálu Letiště Praha. Takových subjektů tam jsou desítky. Ten subjekt má vlastní bezpečnostní agenturu. Hledat za tím vliv letiště je jako říct, že můžete za to, že vykradli vašeho souseda, protože bydlíte hned vedle.
A.cz: Proč si potom poslanci předvolávali šéfa letiště, když za to podle vás letiště nemůže?
Možná ani neví, že to tak je. Tak jako to nevíte vy.
A.cz: Trochu problém to ale asi je, když jde k letadlům bomba pronést tak snadno.
Já o tom opravdu bližší informace nemám. Redakce Aktuálně.cz nám žádné konkrétní informace neposkytla a ty videozáznamy, co jsem měl možnost na vašich stránkách vidět, z těch mnoho poznat není. Vím, že to šetří policie. Opět zdůrazňuji: stalo se to v areálu soukromého subjektu, který má schválený národní bezpečnostní plán vycházející ze zákona o civilním letectví. Tento plán schvaluje ministerstvo dopravy, které uděluje certifikáty. Letiště Praha neuděluje oprávnění, nekontroluje a nemá ani oprávnění s tím něco dělat.