Jan Matoušek
17. 10. 2021 6:32
Éra do jisté míry izolovaného východního bloku automobilům moc neprospívala. Socialistické vlády neměly peníze na jejich modernizaci, a i když šikovných konstruktérů nebylo málo, prostor pro invenci měli značně omezený. To se ukázalo i na relativně malém množství prototypů, které socialistické značky vyprodukovaly. Nakonec jsme z nich vybrali deset zajímavých a trochu zapomenutých.
Nástupce malucha šanci nedostal
A jestliže Fiat 125p mohl dostat modernějšího nástupce, co teprve Fiat 126p alias maluch. Toho mohl někdy ve druhé polovině 80. let klidně nahradit FSM Beskid, což bylo malé auto vyvinuté ve středisku Bosmal (pamatujete, tam vznikl třeba maluch s karoserií kabriolet). Práce na Beskidu, který dostal jméno podle pohoří ve Slezsku, co zasahuje i na české území, začaly v roce 1982 a první kopie byla dokončená v roce 1983.
Auto zaujalo aerodynamickým designem a poměrně velkým vnitřním prostorem. Právě kvůli tomu lze občas v polských médiích narazit na poznámku, že Beskid vlastně předběhl Renault Twingo v nabídce karoserie "miniMPV". Jen se nikdy sériově nevyráběl. Pod kapotou se nejčastěji objevovaly jednotky známé z Fiatu 126p - ať už šestistovka, nebo později silnější sedmistovka. Motor byl mimochodem vpředu a poháněl přední kola.
Do roku 1987 nakonec vzniklo sedm různých prototypů, které se navzájem odlišují designem, velikostí i již zmíněnou použitou technikou. Reflektují tak postupný vývoj vozu. Společné mají jen to, že do výroby nepronikly - nebyly na ni peníze, a počátkem 90. let už měl Fiat s FSM své vlastní plány na výrobu Cinquecenta.