Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
FSO
FSO, tedy Fabryka Samochodów Osobowych, v překladu výrobce osobních automobilů, vznikla v roce 1948 z popudu polské komunistické strany. Za dobu své existence dala vzniknout celé řadě modelů, mezi nejznámější patří Warszawa, Polski Fiat 125p a především Polonez. Ten přežil i pád komunismu a začal se prodávat s dodatečným označením Caro. Později navíc přišel sedan Atu i kombi. Polská vláda navíc intenzivně hledala partnera, který by FSO privatizoval. Objevil se v roce 1995 v podobě korejského Daewoo a vznikla tak automobilka Daewoo-FSO.
Už v roce 1999 ale Korejci zbankrotovali, výsledkem čehož bylo spojení s koncernem GM. Ten ztratil zájem o továrny Daewoo ve východní Evropě, mezi nimiž bylo i FSO. Polákům se alespoň povedlo vyjednat práva na výrobu modelů Lanos a Matiz pod značkou FSO, která se začala opět používat v roce 2004. Vláda znovu začala hledat strategického partnera, kterého nakonec našla ve firmě UkrAVTO, majiteli ukrajinské značky ZAZ.
Ten se stal většinovým vlastníkem FSO a po zisku licence na Chevrolet Aveo začal malý vůz sjíždět z továrny v Polsku. V roce 2011 ale licence vypršela a FSO se spolu se svým majitelem propadlo do krize. Část pozemků, na nichž stála továrna, následně změnila svého majitele. Od roku 2011 FSO nevyrobilo jediné auto (produkovalo však nejrůznější součástky), i když formálně tato automobilka pořád existuje. Podle polských médií je nynějším majitelem kyperská společnost Alemeda Investments, která vedle 95 procent od UkrAVTO přikoupila i další čtyři procenta minoritních akcionářů, a ovládá tedy 99 procent FSO.