Praha - Kdo chce alespoň na části tuzemských dálnic jezdit legálně až stopadesátikilometrovou rychlostí, měl by v nadcházejících volbách hlasovat pro ODS, Babišovo hnutí ANO nebo Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury.
Vyplývá to z odpovědí dopravních specialistů jednotlivých stran na otázky online deníku Aktuálně.cz.
Nejvíce vstřícná je v tomto případě ODS. "Rozpuštěná sněmovna již nestihla projednat náš návrh na navýšení nejvyšší povolené rychlosti na vybraných úsecích prvních tříd na 110 kilometrů za hodinu. Navrhneme to znovu. Na dálnicích pak navrhneme zvýšení maximální rychlosti na vybraných úsecích na 150 kilometrů za hodinu," říká Zbyněk Stanjura, garant odborné komise pro dopravu.
Zvýšení rychlosti však má podmínku. "Rozhodující vliv bude mít vždy bezpečnost daného úseku. Současně navrhneme přísnější tresty pro ty, kteří na takto vybraných úsecích překročí povolenou rychlost," dodává Stanjura.
Zvýšení rychlosti na "bezpečných" úsecích na 150 či 160 kilometrů v hodině by podpořilo i hnutí ANO. "Úseky dálnic či rychlostních silnic by však musely splňovat technické a bezpečnostní parametry podle jasně stanovených pravidel," říká tiskový tajemník hnutí Jaromír Hasoň.
Více šlápnout na plynový pedál by řidičům umožnilo i hnutí Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury. "Tam, kde je kvalitní dálnice, je možné rychlost určitě zvýšit. Ostatně velká část řidičů už dnes jezdí standardně 140 kilometrů za hodinu," říká Jaroslav Novák, jeden z volebních lídrů hnutí.
Nemáme dobré silnice ani řidiče
Další významné politické síly jsou ale proti. "Současný systém omezení rychlosti je plně funkční a změny nebudeme navrhovat," říká Jan Hamrník za ČSSD.
"Dálnice v České republice mají řadu technických závad a kvalita českých řidičů není dobrá. Navíc v Evropě je spíše trend rychlost snižovat," vysvětluje Martina Týblová z TOP 09.
Změnu dosavadního stavu si nepřejí ani komunisté nebo zelení.
"Z hlediska bezpečnosti i z hlediska navýšení spotřeby pohonných hmot a emisí jde o návrh, který teď nemůžeme podpořit," konstatuje mluvčí Strany zelených Jan Žáček.
A váš názor? Hlasujte v naší anketě v levém sloupci.
Podpořme ekologičtější varianty
Řada zástupců stran a hnutí se domnívá, že by se měl změnit přístup státu, který zatím prakticky nijak nepodporuje ekologičtější individuální dopravu.
"Nejvhodnějším ekologickým způsobem individuální automobilové dopravy je maximální podpora státu při zavádění na trh takových vozidel, která jsou poháněna elektromotory, hybridními pohony, pohony na stlačený vzduch nebo na palivové články," uvedl doslova Pavel Hojda, vedoucí kandidát KSČM v Karlovarském kraji.
Elektromobilitu chtějí samozřejmě podpořit také zelení. "Chceme, aby se u elektromobilů stali tahouny jejich rozvoje bohatí lidé, aby cena elektromobilů klesla. Připouštíme, že zpočátku bude třeba rozvoji elektromobility pomoci - avšak spíše než přímými dotacemi či daňovými úlevami raději podporou možností dobíjení a podobně," uvádí Žáček.
Pro podporu elektromobility je rovněž hnutí Úsvit, diskusi na toto téma připouští i TOP 09 a hnutí ANO.
Mládí s podmínkou
Online deník Aktuálně.cz se zajímal také o možnost zavedení řidičského průkazu na zkoušku nebo přísnějšího bodového systému pro mladé řidiče.
Řidičský průkaz na zkoušku schvalují občanští demokraté, kterým se líbí obdobný rakouský systém. Také podle Hnutí ANO je to možná cesta, stejně jako podle komunistů a zřejmě i TOP 09.
Naopak proti jsou sociální demokraté nebo hnutí Úsvit.
Strana zelených nemá jasný názor, chce v této oblasti nejdříve vést odbornou diskusi.