"Značky Seat a Cupra si navzájem nekonkurují, ale spolupracují a doplňují se," shodli se šéf Seatu Carsten Isensee, který nahradil na začátku roku Lucu de Mea, jenž zamířil k Renaultu, a šéf Cupry Wayne Griffiths. "Cupra má pomoci Seatu zachovat jak výdělečnost, tak udržitelnost," dodal Insensee.
Oba aspekty budou přitom v následujících letech velmi důležité. Na výdělečnosti automobilek se už nyní výrazně podepisují nejen stále přísnější emisní limity a přechod na elektrifikaci, ale také pandemie onemocnění covid-19. Velké trhy v době vrcholu krize spadly téměř k nule, továrny navíc musely přerušit výrobu.
A pocítil to i Seat. Ještě do února automobilka prodejně rostla o šest procent, následně ale přišel pád. "První čtvrtletí jsme zakončili ztrátou 48 milionů eur a druhé čtvrtletí bude ještě horší," prohlásil Carsten Insensee. "Věříme ale, že ve druhé polovině roku se částečně zlepšíme. Závody už teď vyrábějí auta skoro ve stejném objemu jako před koronavirem," dodává s mírným optimismem.
Přesto předpokládá, že finanční roky 2020 i 2021 budou poměrně složité. Ostatně Seat v tom není sám, už před časem oznámily výraznou úsporu nákladů i Renault a Nissan, které kvůli tomu rovněž poměrně výrazně snížily své prodejní předpoklady na následující období.
A jak do výdělečnosti zapadá Cupra? Ta totiž prodává a zřejmě i nadále bude prodávat jen nejvýkonnější modely v celé modelové řadě, případně samostatné, ale opět výkonné modely. To znamená auta s vyšší cenovkou.
S výdělečností ale souvisí i zpřísněné flotilové emisní limity a pokuty za jejich překročení, na které v průběhu konference ostatně upozorňoval i Isensee. Už loni proto Španělé uvedli elektrický minivůz Mii, který má stejnou techniku jako Škoda Citigo-e iV, do Česka se ale nedováží. Ve druhé polovině roku také přijedou plug-in hybridní verze nového Leonu a velkého SUV Tarraco.
Poměrně důležité je pro Španěly SUV Cupra Formentor, první samostatný model této značky. Ten bude vedle 228kW benzinového čtyřválce k dispozici i jako plug-in hybrid s celkovým výkonem 180 kW a dojezdem až 50 km čistě na elektřinu. Auto se do prodeje dostane ve druhé polovině roku a Wayne Griffiths zároveň nevyloučil, že by se v budoucnu mohl Formentor dočkat ještě výkonnějších variant. Plug-in hybridní bude mimochodem i chystaná Cupra Leon.
Cupra ale ke snížení emisí přispěje ještě jinak než jen plug-in hybridy. V příštím roce totiž uvede na trh elektromobil el-Born na platformě MEB. Dvojče Volkswagenu ID.3 mělo být původně prodáváno jako Seat, podle Griffithse ale dávalo smysl začít auto prodávat rovnou jako Cupra i proto, jak moc je ho možné odlišit v souvislosti s designem nebo jízdními výkony. Tyto vlastnosti přitom více sedí právě ke sportovní odnoži Seatu.
Na detaily Cupry el-Born byli Španělé zatím poměrně skoupí. Potvrdili, že baterie bude mít kapacitu 82 kWh, z čehož 77 kWh je využitelných. To je přitom stejná hodnota jako u chystané špičkové verze VW ID.3 nebo třeba Škody Enyaq iV RS a jde také o největší baterii, jakou má v tuto chvíli koncern VW pro platformu MEB k dispozici. Na jedno nabití má sportovní elektrický hatchback ujet 500 km, přičemž energie na 260 km by měla být k dispozici za půl hodiny rychlonabíjení.
Konkrétní výkonové údaje automobilka nezveřejnila, například již zmíněný Enyaq iV RS ale se dvěma elektromotory nabídne maximálně 225 kW. Cupra nicméně zveřejnila, že se el-Born z 0 na 50 km/h dostane za 2,9 vteřiny, ve výbavě pak nemají chybět třeba adaptivní tlumiče. Výroba novinky bude probíhat ve Cvikově vedle sourozeneckého Volkswagenu.
Že má Cupra do budoucna silný prodejní potenciál, podpořil i její šéf prohlášením, že ve chvíli, kdy bude k dispozici kompletní portfolio modelů, může značka dosáhnout příjmu až miliardy eur. Na některých trzích potom modely Cupra tvoří poměrně výrazné procento prodejů dané modelové řady - kupříkladu v Mexiku se až 30 procent Leonů prodá ve sportovní variantě.
Do roku 2025 chce zároveň Seat investovat pět miliard eur do výzkumu a vývoje, nových modelů nebo modernizace svých továren (v Martorellu se tak mají od roku 2025 vyrábět i elektromobily). Důraz má být při těchto investicích kladen na elektrifikaci, nikoliv však jen na ni. Tato investice jde přitom přímo z kapsy automobilky, nejde o státní podporu. Přesto nejen na státní, ale i regionální a lokální úrovni chce Seat spolupracovat s vládou na transformaci automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě, což zahrnuje třeba výstavbu nabíjecích stanic.
Wayne Griffiths, který je i výkonný viceprezident Seatu pro prodej a marketing, potvrdil, že Seat i Cupra nadále počítají s klasickými spalovacími motory, přičemž ty naftové jsou například důležité pro nabízená SUV. Ta přitom tvoří až polovinu prodejů Seatu. Nedávno také Španělé ukázali omlazenou verzi kompaktního SUV Ateca (více zde).