Český Seat prodělal plastickou operaci. Nová Ateca naznačuje, čeho se dočká i Karoq

Omlazený Seat Ateca se vizuálně přiblížil novému Leonu i většímu SUV Tarraco.
Vpředu se změnily maska chladiče, nárazník či standardně diodová světla.
Do nabídky také přibyl nový odstín zelené s označením Camouflage.
Nové nárazníky prodloužily auto o 18 mm.
Ani v zadní části nechybí nová diodová světla v kombinaci s pozměněným nárazníkem a jménem modelu ve fontu podobném tomu u nového Leonu.
Foto: Seat
Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 6. 2020 10:12
Po čtyřech letech přistoupil Seat k modernizaci svého oblíbeného modelu Ateca. Ten vzniká po boku sourozenecké Škody Karoq v Kvasinách. Španělé zapracovali především na technice, která částečně poodhaluje, čeho by se v rámci omlazovací kúry mohla dočkat zmíněná škodovka.

Tou hlavní technickou novinkou je modernější naftový dvoulitr TDI, který se objevil již v nové Octavii, Leonu či Golfu. Původní šestnáctistovku tak nahrazuje dvoulitr s nezměněným výkonem 85 kW v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Seat slibuje oproti původní 1.6 TDI vyšší točivý moment, maximální výkon dostupný v širším pásmu otáček a také výrazně nižší emise.

Dvoulitr se bude nabízet opět i ve variantě se 110 kW, u níž lze šestistupňovou manuální převodovku zaměnit za sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. Ten se také alternativně dodává s pohonem všech kol.

Nabídka benzinových motorů doznala změn hned na svém začátku. Litrový přeplňovaný tříválec s manuální převodovkou má nově 81 kW místo původních 85 kW. Pracuje pak v Millerově cyklu, který optimalizuje časování ventilů, a navíc využívá turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek. Výsledkem by měl být až o deset procent úspornější provoz.

Pod kapotou také dále zůstává 1.5 TSI o výkonu 110 kW s vypínáním poloviny válců a volbou mezi manuální nebo automatickou dvouspojkovou převodovkou. Vrcholem je nadále dvoulitrové TSI se 140 kW, dvouspojkovým automatem a standardním pohonem všech kol.

Vnější design omlazené verze se inspiroval novým Leonem, ale i větším SUV Tarraco. Na prvně zmiňovaného odkazují třeba standardní plně diodová přední a zadní světla (vzadu navíc u vyšších výbav s dynamickými blinkry), druhý model pro změnu připomíná přepracovaná šestiúhelníková maska chladiče. Úprav doznaly oba nárazníky, to Atecu prodloužilo o 18 mm na 4381 mm. A odkaz na Leon ještě jednou, tentokrát fontem písma, kterým je napsán název modelu na víku pátých dveří.

Novinkou v nabídce bude provedení Xperience, nahrazující výbavu Xcellence. Varianta Xperience se přitom ve spojení s kompaktním SUV neobjevuje poprvé. Stejné jméno, jen s pomlčkou, dostal koncept z podzimu 2016. Stejně jako tehdy, i teď jde především o více terénních doplňků karoserie - například plastové obložení podběhů, černé nárazníky nebo ozdobné lišty připomínající hliník.

V kabině došlo ke zlepšení použitých materiálů například ve dveřích či potazích sedadel, respektive k začlenění vícebarevného dekoračního osvětlení. Volant má nový tvar a před ním může být upravený přístrojový štít tvořený 10,25palcovou obrazovkou. Multimediální systém má nově 8,25 nebo 9,2 palce.

Větší úhlopříčka znamená provedení bez klasických tlačítek, ale s navigací a především hlasovým ovládáním. To se aktivuje zvoláním "Hola hola", má umět také reagovat na hovorový jazyk. Dále nebudou chybět funkce jako připojení k internetu anebo možnost propojit mobilní telefon přes rozhraní Apple CarPlay a Android Auto.

Nabídku bezpečnostních asistentů po modernizaci rozšířila částečně automatizovaná jízda, která využívá spolupráce adaptivního tempomatu a udržování auta v jízdním pruhu. Tyto systémy drží Atecu uprostřed jízdního pruhu a přizpůsobují rychlost okolní situaci, přičemž celé to funguje až do 210 km/h. Dále nebudou chybět pomocník pro vyparkování, změnu jízdního pruhu nebo jízdu s přívěsem. Už samozřejmostí se u nových vozů stal volič jízdních režimů.

Ateca se na trhu objeví ve třech výbavách - Style, FR a Xperience - a s nabídkou deseti laků (novinkou je zelený odstín Camouflage) a třinácti designů litých kol ve velikosti od 17 do 19 palců. Původního provedení se od roku 2016 prodalo přes 300 tisíc kusů, Seat tedy doufá, že i omlazená varianta na toto číslo naváže. Ostatně loni hned 44 procent všech seatů spadalo do segmentu SUV.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Basketbalistky USK v EL na závěr bubliny v Turecku porazily Gdyni

asketbalistky USK Praha dnes ve třetím kole Evropské ligy porazily Gdyni 85:76. Výběr trenérky Natálie Hejkové tak úvodní část základní skupiny v Istanbulu zakončily s bilancí dvou vítězství a jedné porážky. Zbývající tři zápasy, ve kterých se bude hrát o dvě místa ve čtvrtfinále, čekají český celek v lednu.

Hráčky USK k zápasu nastoupily den po výhře 80:79 nad Lyonem, v prvním utkání v protikoronavirové bublině v Turecku v úterý podlehly 70:77 domácímu Fenerbahce. Gdyně naopak v Turecku prohrála obě dosavadní utkání ve skupině a ani proti Pražankám neuspěla.

Po vyrovnané první čtvrtině se ve druhé podařilo USK odskočit a po prvním poločase vedl 42:34. Největší zásluhu na tom měla pivotka Brionna Jonesová, která si v úvodním dějství připsala 16 bodů a sedm doskoků. Alyssa Thomasová k vedení přispěla 13 body, osmi doskoky a pěti asistencemi.

Po přestávce hráčky USK drama nepřipustily a vedení postupně navýšily až na rozdíl 17 bodů. Nakonec vyhrály 85:76 a před druhou částí základní skupiny, kde se od 19. do 21. ledna bude hrát o dvě postupová místa, mají stejnou bilanci jako Lyon a Fenerbahce. Gdyně je s třemi porážkami poslední.

Nejlepší střelkyní zápasu byla s 28 body a deseti doskoky Jonesová. Americká pivotka odehrála celý zápas stejně jako její krajanka Thomasová, která s bilancí 19 bodů, 11 doskoků a 12 asistencí zaznamenala triple-double. V dresu Gdyně byla s 24 body nejlepší Alice Kuneková.

Evropská liga basketbalistek - 3. kolo:

Skupina B (Istanbul):

Gdyně - USK Praha 76:85, Fenerbahce Istanbul - Lyon 70:84.

Tabulka:

1. Lyon 3 2 1 252:207 5
2. USK Praha 3 2 1 235:232 5
3. Fenerbahce Istanbul 3 2 1 227:224 5
4. Gdyně 3 0 3 203:254 3

 

Další zprávy