Seat odevzdal Volkswagenu vývoj elektromobilů pro koncern. Má za sebou nejlepší rok

Eva Srpová Eva Srpová
25. 3. 2020 17:10
Ještě začátkem loňského roku se Seat chlubil tím, že bude vyvíjet levné malé elektromobily na nové platformě, a to pro několik značek v koncernu, tedy jak pro sebe, tak i pro VW a Škodu Auto. Koncern ale rozhodl, že vývoj od Seatu převezme a bude v něm pokračovat přímo Volkswagen.
Výkonný výbor značky Seat.
Výkonný výbor značky Seat. | Foto: Seat

Jedná se o projekt malého elektrického vozu postaveného na platformě MEB. Tyto automobily s délkou do čtyř metrů, tedy zhruba velikosti Škody Fabia, se mají prodávat pod značkami VW, Seat a Škoda a má jít o dostupné elektromobily s cenou v přepočtu okolo půl milionu korun. Na trhu se objeví v roce 2023.

Vývoj dal koncern VW původně na starosti přímo Seatu, hlavnímu oddělení v Barceloně, a tým čítal 300 lidí. Informaci Seat zveřejnil na výroční konferenci v březnu loňského roku. O projektu jsme psali zde.

Jenže rok poté, při hodnocení výsledků za rok 2019 v březnu letošního roku, Seat uvolnil informaci, že o vývoj přišel a vše předal Volkswagenu ve Wolfsburgu, který v něm bude pokračovat. "K rozhodnutí došlo během loňského roku, kdy Volkswagen přehodnocoval strategie jednotlivých značek, definoval pravomoce a úkoly a podrobněji plánoval výrobu jednotlivých modelů," řekl Aktuálně.cz Filip Stoulil, šéf marketingu a prodeje u českého dovozce Seatů. 

"Projekt nového malého elektromobilu na MEB platformě sice nepoběží pod naším vedením, ale vývojáři se stejně potkávají a spolupracují, ať už poté vyvíjejí modely pro Seat, Škodu, nebo Volkswagen. A těžit z toho stejně budeme všichni, až se modely vyvinou," dodává Filip Stoulil.

Elektromobilita u Seatu
Prvním od základu postaveným elektromobilem značky má být vůz El Born, jde o sesterský model k Volkswagenu ID.3. Automobilka také prodává minielektromobil Seat Mii, ten se vyrábí v Bratislavě spolu s elektrickými sourozenci Volkswagen e-Up a Škoda Citigo-e iV. Mii se ale neprodává na českém trhu.

V rámci zmiňovaného přehodnocení plánů koncernu se změnil také plán výroby v jednotlivých závodech. Tyto malé elektromobily na MEB platformě by se měly začít vyrábět v roce 2022, aby vstoupily na trh o rok poději. Filip Stoulil přitom vypočítává, ve kterých továrnách mají vznikat. Jsou to Cvikov, Mladá Boleslav, Emden, Hannover, Drážďany, dvě fabriky v Číně (Foshan a Anting) a jedna v severoamerické Chattanooze. Znamená to, že se vůz, jenž měl pod vedením Seatu vznikat, ve Španělsku nebude ani vyrábět. Podle Filipa Stoulila je však možné, že Volkswagen strategické plány nakonec znovu přehodnotí.

Na domácí půdě se nebude vyrábět ani model El Born, první elektromobil značky Seat na platformě MEB. Vznikat bude v německém Cvikově spolu s Volkswagenem ID.3. Jeho výroba má odstartovat letos na podzim.

Problémy v Alžírsku trvají
Značka ve výroční zprávě rovněž přiznává, že i nadále trvají problémy v továrně v Alžírsku, kde koncern VW vyráběl auta několika značek včetně domácí Škody Auto. Výroba nedaleko města Relizane na sever od Alžíru se zastavila už v prosinci loňského roku a doposud nebyla obnovena.

Příčinou je politická krize, která trvala během celého roku, a pak také vyšetřování ředitele alžírské firmy Sovac, která je na území Alžírska výrobním partnerem Volkswagenu. Šéf Sovacu Mourad Eulmi je ve vazbě od června 2019 pro podezření z korupce.

V Alžírsku vznikaly modely Škoda Octavia a Fabia, Seat Ibiza a Volkswageny Golf a Caddy. V roce 2018 tu postavili celkem 50 tisíc aut.

Odsunutí vstupu na čínský trh
Značka rovněž přiznala, že plánovaný vstup Seatu do Číny se odsouvá. Příčinou je vývoj čínského automobilového trhu v posledních letech, který klesá. "Malé značky tu vykazují velkou ztrátu, a tak Volkswagen vyhodnotil, že pro Seat bude lepší se nyní zaměřit na trh, kde má větší šanci na úspěch, tedy Jižní Ameriku. Ambice jsou velké," připomíná Filip Stoulil.

Uvažuje se i o výrobě Seatů na území Mexika, zatím se modely dovážejí. Mezi státy, kterým Seat připisuje potenciál, patří jak zmíněné Mexiko, tak Chile, Kolumbie a Peru, kde chce Seat v nejbližší době posílit prodejní síť.

Jestli odebrání pravomocí Seatu na vývoj elektromobilu s platformou MEB má souvislost s tím, že Luca de Meo odešel začátkem letošního roku z vedení španělské značky, aby nastoupil do nejvyššího křesla v Renaultu, ale Filip Stoulil popírá.

"Byl to velký šéf a vizionář, povedlo se mu značce pozvednout image, nyní je Seat například třetí nejprodávanější značkou v Rakousku, posílili jsme pozici na trhu ve Francii i Německu, ale i Česku, o domácím Španělsku nemluvě. O předání vývoje se rozhodlo dřív," vysvětluje Filip Stoulil.

Pro Seat byl loňský rok mimořádně úspěšný. Prodeje meziročně vzrostly o 10,9 procenta, když značka dodala přesně 574 078 aut. Zisk po zdanění vzrostl o 17,5 procenta a dosáhl hodnoty 346 milionů eur. Seat připomíná, že se mu podařilo zvětšit podíl prodaných vozidel s vyšší ziskovou marží, protože 44 procent aut prodaných značkou Seat v roce 2019 byly modely Arona, Ateca nebo Tarraco a modely nové samostatné značky Cupra.

 

Právě se děje

před 20 minutami

Piloti formule 1 Räikkönen i Giovinazzi zůstávají v Alfě Romeo

Finský veterán Kimi Räikkönen i Antonio Giovinazzi budou také v příští sezoně mistrovství světa formule 1 jezdit za stáj Alfa Romeo. Švýcarský tým o prodloužení spolupráce s oběma piloty informoval na svých internetových stránkách.

Jednačtyřicetiletý Räikkönen je nejstarším pilotem ve startovním poli. Na kontě má 21 vítězství a v roce 2007 se s Ferrari stal mistrem světa. Finský jezdec ve formuli 1 závodil i za McLaren a Lotus a je také rekordmanem v počtu startů, kterých má na kontě 324. V týmu Alfy Romeo působí od loňska.

Šestadvacetiletý Giovinazzi si první start v F1 připsal před třemi lety v barvách Sauberu. První kompletní sezonu odjel loni po přejmenování týmu na Alfa Romeo, kdy díky pátému místu ve Velké ceně Brazílie zaznamenal dosud nejlepší výsledek v kariéře. V probíhajícím ročníku italský pilot byl nejlépe devátý.

před 1 hodinou

Aerolinky Air France-KLM se propadly do miliardových ztrát, kvůli pokračující krizi se bojí dalšího zhoršení

Francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM se ve třetím čtvrtletí propadla do provozní ztráty 1,05 miliardy eur (28,8 miliardy Kč) ve srovnání se ziskem 909 milionů eur ve stejném období loni. Firma v pátek také varovala před dalším zhoršením, neboť rostoucí počet případů nákazy novým koronavirem přináší v mnoha zemích další cestovní omezení.

Ztráta za uplynulé čtvrtletí ale byla nižší, než čekali analytici. Ti ji odhadovali na 1,24 miliardy eur, uvedla agentura Reuters. Výnosy klesly o 67 procent na 2,52 miliardy eur (69 miliard Kč), zatímco analytici počítali s poklesem pouze na 2,79 miliardy eur.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

HDP ve třetím čtvrtletí zmírnil navzdory koronaviru meziroční pokles

Česká ekonomika v letošním třetím čtvrtletí zmírnila propad. Hrubý domácí produkt klesl meziročně klesl o 5,8 procenta. Ve druhém čtvrtletí se přitom kvůli koronaviru snížil o 10,9 procenta, což byl nejhorší výsledek od vzniku samostatné České republiky. Mezičtvrtletně HDP ve 3. čtvrtletí vzrostl o 6,2 procenta. Vyplývá to z předběžného odhadu, který v pátek zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

"Meziroční vývoj ekonomiky nejvíc ovlivnil významný pokles domácí poptávky, a to jak investic, tak spotřeby domácností. Oživení zahraniční poptávky po českém zboží nedokázalo vykompenzovat pokles vývozu služeb," uvedl ředitel odboru národních účtů ČSÚ Vladimír Kermiet.

Zdroj: ČTK
Další zprávy