Automobilový průmysl se v Evropě téměř zastavil. Vyrábět přestanou i Hyundai a Kia

Jan Matoušek Jan Matoušek
Aktualizováno 19. 3. 2020 12:09
Výroba automobilů v Evropě se kvůli koronaviru téměř zastavila. Stále více automobilek dočasně přerušuje produkci. Ke koncernu Volkswagen se přidaly i všechny evropské závody Toyoty nebo BMW. Od středy se nebudou vyrábět auta ve Škodě nebo TPCA v Kolíně, zastavena bude rovněž produkce na Slovensku.
Výroba se zastaví i v kolínské TPCA.
Výroba se zastaví i v kolínské TPCA. | Foto: TPCA

Škoda Auto zastavení výroby od středečních 22 hodin oznámila již v úterý. Podle plánu by k obnovení produkce v závodech v Mladé Boleslavi, Vrchlabí a Kvasinách mělo dojít 6. dubna. Po dobu nečinnosti budou zaměstnanci do 29. března pobírat 70 procent mzdy a následně 75 procent platu. Automobilka také potvrdila, že se u dvou zaměstnanců vyskytla nákaza novým typem koronaviru Covid-19 (více zde).

Koronavirus ovlivňuje i další české továrny na výrobu automobilů. Například kolínská TPCA, která vyrábí městská auta Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo, měla původně proto, aby se zabránilo šíření viru, zavřít až příští týden, ve středu 25. března. Nakonec se ale linky zastaví už dnes, tedy 18. března, po odpolední směně.

"Již včera (v úterý - pozn. red.) jsme ohlásili zastavení linky v příštím týdnu a nadále jednali s ostatními závody Toyoty v Evropě, vedením obou koncernů PSA a Toyoty o možnosti předsunutí na co nejbližší termín," uvádí k rozhodnutí mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. Výroba by se v Kolíně podle plánu měla opět rozjet 17. dubna - po odstávce kvůli koronaviru je totiž naplánována ještě technologická odstávka.

Koncern PSA začal své továrny uzavírat již v pondělí. Další fabriky se přidaly v úterý a do konce týdne se zavřou i zbývající závody. Mezi nimi je také ten ve slovenské Trnavě. Tam se auta přestanou vyrábět ve čtvrtek od šesti hodin ráno. Stejně jako v dalších továrnách koncernu PSA by i v Trnavě měla být výroba obnovena v pátek 27. března.

Toyota už zastavila výrobu ve francouzském Valenciennes a ve středu oznámila i zastavení produkce ve svých zbývajících evropských továrnách na výrobu aut, motorů i převodovek. Konkrétně jde o závody v britských městech Burnaston a Deeside, polských městech Valbřich a Jelcz-Laskowice a tureckém městě Sakarya. V posledně jmenovaném závodě se produkce zastaví 21. března, v ostatních už dnes, tedy 18. března.

Jako poslední ze značek, které vyrábí osobní auta v Česku, rozhodlo o zastavení produkce nošovické Hyundai. Linky přestanou produkovat auta od 23. března a podle plánu začnou opět vyrábět v pondělí 6. dubna. "Všem zaměstnancům bude od počátku odstávky náležet 70 procent z jejich průměrného výdělku," doplnil informace mluvčí nošovického Hyundai Pavel Barvík (více zde).

Od pondělí 23. března přestane vyrábět také závod další korejské automobilky Kia ve slovenské Žilině. Tak tam bude odstávka trvat dva týdny. Zavírají i další značky působící na Slovensku. Jaguar Land Rover v Nitře kvůli pandemii zastaví výrobu v pátek, ve Velké Británii se ale k podobnému kroku zatím nechystá. Volkswagen v Bratislavě, stejně jako v dalších závodech koncernu, přeruší výrobu na dva až tři týdny.

Už stojí i Dacia

Renault nejprve oznámil přerušení výroby ve Španělsku a všech závodech ve Francii, v úterý večer pak došlo k dalšímu omezení. Ve 22:00 přerušila provoz továrna ve slovinském Novom Mestě, ve středu ráno se zastavila i produkce v portugalském městě Cacia. Od čtvrtka 19. března se zastaví výroba v marockých závodech skupiny Renault v Tangeru a Casablance, kde se mimo jiné dělají i modely Dacia. Ani u jedné z továren Renault nezveřejnil přesné datum obnovení výroby, což platí i pro zmíněné francouzské fabriky.

Dacia potom zastavuje výrobu i v Rumunsku v továrně v Mioveni. Tato odstávka začne ve čtvrtek 19. března a skončit by měla 5. dubna. Středeční (18. března) poslední směna pak bude znamenat také přerušení produkce Hondy v britském Swindonu. Obnovení výroby je naplánováno na 6. dubna.

Také BMW se připravuje na zastavení výroby, které začalo již dnes, tedy 18. března. Přerušení v evropských závodech značky, stejně jako v jihoafrické továrně, potrvá až do 19. dubna. Vedle snahy zabránit šíření koronaviru je za tím i související snížená poptávka.

Rolls-Royce zastaví výrobu v Goodwoodu v pondělí 23. března na dobu dvou týdnů (následovat bude dvoutýdenní plánovaná odstávka kvůli údržbě). Od stejného data přeruší výrobu aut, motorů a karosářských dílů také Mini, které obnovení výroby předpokládá 17. dubna. Výrobu zastaví rovněž smluvní partner BMW, holandská firma Nedcar.

K podobnému kroku sáhla i společnost Magna Steyr, která vedle aut pro BMW vyrábí i pro Toyotu, Mercedes-Benz a Jaguar. Závody v Rakousku a Slovinsku se podle Automotive News Europe zastaví do konce března, mimo jiné i kvůli nedostatku dílů. Výrobu totiž zastavují například také Continental, Pirelli, Brembo, Michelin nebo Bosch.

Pozastavena je od úterního večera rovněž továrna Volva v belgickém Gentu, kde se vyrábí třeba bestseller XC40. Produkce ve švédských továrnách značky ale zatím běží bez omezení.

Fiat pomůže záchranářům

Stále se tak rozšiřuje počet automobilek, které v Evropě zastavují své linky. Nissan v britském Sunderlandu zastavil výrobu v úterý s platností minimálně do konce aktuálního týdne. Daimler tento týden omezí produkci ve většině závodů Mercedes-Benz a přidá k nim i některá administrativní pracoviště.

Ford již zastavil výrobu ve španělské Valencii, kde byli tři zaměstnanci pozitivně testovaní na koronavirus, od čtvrtka přeruší rovněž výrobu v továrnách v Německu a Rumunsku.

A produkci zastavuje i největší světová automobilka Volkswagen. Ta přeruší výrobu ve svých závodech na dva až tři týdny. Vedle již zmíněné Škody a bratislavské továrny se to týká také italských továren Lamborghini a Ducati, všech závodů Audi, Seatu i samotného Volkswagenu. Od soboty 21. března na dva týdny zavře také Porsche v továrnách v Zuffenhausenu i Lipsku. Vedle šíření koronaviru za tím stojí i zhoršený odbyt nebo předpokládané výpadky v dodávkách dílů.

Jednou z nejpostiženějších značek zůstává Fiat Chrysler (FCA), který má závody především v Itálii. Vedle nich ale stojí i výroba v srbském Kragujevaci nebo polských Tychách. Stojí i produkce Ferrari. Znovu vyrábět by FCA i Ferrari měly začít 27. března. Naopak obnovena již byla, podle Automotive News Europe, v omezené míře výroba dodávek ve společném podniku s PSA ve městě Atessa.

Rodina Agnelliových, která prostřednictvím investiční skupiny Exor vlastní největší část automobilky FCA, se také rozhodla italským záchranářům na celostátní i lokální úrovni v regionu Piemont dát 10 milionů eur. Samotná skupina Exor spolu se svými dceřinými i některými dalšími firmami nakoupila 150 ventilátorů a další zdravotnický materiál a přesouvá ho do Itálie a leasingová společnost Leasys potom poskytla Italskému červenému kříži a asociaci pro veřejnou pomoc auta na rozvoz léků a potravin pro nemocné či starší lidi.

Aston Martin v problémech

Pandemie koronaviru přitom neovlivňuje jen produkci samotnou, ale také odbyt nových automobilů. Prodeje i tak klesaly (aktuálně v únoru o více než sedm procent) a vzhledem k tomu, že v mnoha zemích jsou zavřená dealerství, lze očekávat minimálně v březnu další pokles. Ostatně například v Číně spadly prodeje v únoru o 79 procent na 310 tisíc automobilů.

Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess ale včera řekl, že již v březnu očekává postupný návrat k někdejším číslům a prodej milionu automobilů. Právě Čína, kde se produkce automobilek postupně vrací k normálu, by tak řadě z nich mohla pomoci pokrýt ztráty z Evropy. Ostatně na to, že je situace v Evropě složitá i například z pohledu zpřísňování limitů vypouštěných emisí, upozornil včera právě Diess (více zde).

Aston Martin pak musel podle agentury Reuters požádat konsorcium vedené kanadským miliardářem Lawrencem Strollem o dalších 36 milionů liber kvůli situaci spojené se šířením koronaviru Covid-19 (například zrušení autosalonu v Ženevě nebo odložení premiéry nového filmu o Jamesi Bondovi). Konsorcium už investovalo do automobilky 500 milionů liber, tak aby ji dokázalo zachránit, výměnou za 20procentní podíl. Ten by se měl teď navýšit na 25 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy