Auta, která znamenala konec jedné éry. Škoda zaspala dobu, Saab doplatil na finance

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 6. 2019 6:24
Technická řešení, jednotlivé modely nebo rovnou celé značky. Automobilový průmysl je plný příkladů, kdy se po dlouhé době někdo rozhodl a změnil (či zcela zrušil) něco, co fungovalo. Například Wankelův motor, pohon zadních kol u modelů Škoda nebo i celou existenci švédského Saabu. Právě na případy "posledních aut v řadě" jsme se zaměřili v následující galerii.
Foto: Archiv společnosti Škoda Auto

Poslední Škoda s motorem vzadu

Motor vzadu a pohon zadních kol. U osobních modelů Škody koncepce, která ve výrobě vydržela i tehdy, když už byla zastaralá. Poprvé tuto kombinaci předvedla v roce 1964 1000 MB. Od té doby ani jeden z osobních modelů okřídleného šípu tuto praxi nezměnil - až Favorit v roce 1987 dostal modernější řešení s pohonem předních kol a motorem vpředu.

Zadokolky s motorem vzadu přesto v továrnách mladoboleslavské automobilky vznikaly ještě v roce 1990. Úplně poslední řadou bylo kupé Rapid, mimochodem zároveň úplně poslední produkční Škoda s karoserií kupé. Pokusy změnit tento fakt, stejně jako upravit v 70. i 80. letech koncepci pohonu škodovek, byly. Žádný to ale ani v jednom případě nedotáhl do sériové výroby.

Přesto se nakonec může Škoda s pohonem zadních kol a motorem vzadu vrátit. Kupé ale nečekejte, při nejmenším ne to klasické. Připravovaný elektromobil, vycházející ze studie Vision iV, totiž v Šanghaji dostal elektromotor umístěný vzadu a pohánějící zadní kola. Mělo by se tak v budoucnu jednat o dostupnější alternativu elektrické čtyřkolce. Kdy se však takové auto ukáže, jasné není, sériový Vision iV nicméně dorazí již příští rok.

 

Právě se děje

Další zprávy