Auta, která znamenala konec jedné éry. Škoda zaspala dobu, Saab doplatil na finance

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 6. 2019 6:24
Technická řešení, jednotlivé modely nebo rovnou celé značky. Automobilový průmysl je plný příkladů, kdy se po dlouhé době někdo rozhodl a změnil (či zcela zrušil) něco, co fungovalo. Například Wankelův motor, pohon zadních kol u modelů Škoda nebo i celou existenci švédského Saabu. Právě na případy "posledních aut v řadě" jsme se zaměřili v následující galerii.
Foto: Tatra

Poslední osobní Tatra

Výroba osobních aut měla v Kopřivnici dlouhou tradici. Vždyť první auto tam ještě pod značnou NW vzniklo již v roce 1897, a šlo dokonce o první sériový vůz na českém území. Präsident tak započal dlouhou řadu osobních modelů, po roce 1921 označované jako Tatra.

Ani tato tradice, čítající i slavné proudnicové modely T 77, T 87 nebo T 600 Tatraplan, respektive limuzíny nejvyšších představitelů socialistického Československa T 603 a T 613, ale nevydržela. Tatra jako automobilka nakonec ekonomickou transformaci v 90. letech i přes častou změnu vlastnických poměrů přežila a dnes jde o etablovaného producenta nákladních vozidel. Část výroby osobních aut nicméně 90. léta nepřežila.

Posledním hřebíčkem do rakve byla Tatra 700 - mělo jít o konkurenta Audi, BMW nebo Mercedesů. Nakonec šlo ale jen o výrazně zmodernizovanou poslední evoluci Tatry 613, která měla své kořeny hluboko v 70. letech. Ač se vzduchem chlazeným osmiválcem pod kapotou, nedokázala T 700 kvalitou výroby i bezpečnostní a komfortní výbavou konkurovat německým limuzínám. Nepomohlo ani angažmá ve službách státní správy. Poslední osobní Tatra byla zkompletována v roce 1999.

 

Právě se děje

Další zprávy