Zrušte "neodpovědnost" prezidenta, vyzývá Rychetský

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
26. 2. 2011 13:55
Rozhovor s předsedou Ústavního soudu o přímé volbě hlavy státu
Pavel Rychetský, předseda Ústavního soudu
Pavel Rychetský, předseda Ústavního soudu | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ústavní soud se v posledních dnech a týdnech znovu dostává do popředí pozornosti: posuzuje, zda Nečasova vláda nezneužila stav legislativní nouze, když protlačila svůj "úsporný balíček" parlamentem.

Začal projednávat stížnost zelených, Věcí veřejných a SNK ED na způsob, jakým proběhly volby do pražského zastupitelstva. V krajním případě může volby i zrušit. "Možná rozhodneme už na konci března," říká k tomu předseda ústavních soudců Pavel Rychetský.

Náš rozhovor se ale točil hlavně kolem přímé volby českého prezidenta, kterou připravuje vládní koalice. "Je svrchovaně pravděpodobné, že bude," říká Rychetský jako znalec ústavního práva, který má o přímé volbě pochybnosti. "Ale hlavně se musí odstranit rozpor v Ústavě: že je prezident z výkonu funkce neodpovědný."

A.cz: Ústavní soud teď řeší otázku komunálních voleb v Praze. Kdy podle vás rozhodne?

Veřejné ústní jednání je nařízeno na 29. března. Máme tedy prostor čtyř týdnů všechno podrobně prodiskutovat. Takže považuji za pravděpodobné, že tento termín bude zároveň termínem, kdy možná bude Ústavní soud schopen vynést definitivní verdikt. Hledali jsme první možnou dobu, kdy bude soud kompletní.

A.cz: Naznačují už vám osobně něco ony expertní posudky?

Samozřejmě. Ty posudky jsou jedním z nejvýznamnějších podkladů, abychom mohli meritorně rozhodnout.

Infobox

Pavel Rychetský

* 1943

Právnická fakulta UK v Praze

1966-69 člen KSČ

signatář Charty 77

1990 generální prokurátor ČR, pak místopředseda federální vlády

1996-2003 senátor za ČSSD

vicepremiér v Zemanově a Špidlově vládě

2003 jmenován ústavním soudcem a předsedou ÚS

A.cz: A je na základě posudků - podle vás - ta nerovnost hlasů natolik zjevná, aby znamenala zrušení voleb v Praze?

To já vyjadřuji v diskusích na plénu a vyjádřím to při hlasování.

A.cz: Koalice teď chystá přímou volbu prezidenta. Vy sám jste pro?

Bylo by mylné se domnívat, že ten či onen způsob volby je demokratičtější než ten druhý. Na druhé straně tady je dlouholetá tradice už od roku 1918, kdy je hlava státu vždy volena parlamentem. U většiny dřívějších návrhů jsem postrádal dostatečnou argumentaci, proč je potřeba přecházet na nový způsob volby. A tyto pochybnosti mám i v tomto aktuálním případě.

A.cz: Vládní koalice předpokládá, že by pravomoci prezidenta nechala stejné, přímou volbou bude ale mandát prezidenta silnější. Nehrozí rozkolísání ústavního pořádku?

Z hlediska politického to bude nepochybně silnější mandát, přímá volba zakládá vyšší míru legitimity. Ale hlavně je třeba tak jako tak vypustit jedno velmi sporné ustanovení: že prezident není z výkonu své funkce odpovědný. To mělo smysl za první republiky, kdy veškerá rozhodnutí prezidenta podléhala kontrasignaci vlády. Teď má prezident řadu zcela originálních kompetencí, ale toto ustanovení se mechanicky přebíralo do nové ústavy a dokonce se naopak zavedl institut odvolání prezidenta. A v Ústavě se založil viditelný vnnitřní rozpor.

A.cz: Uvažuje se o možnosti odvolat prezidenta nejen pro velezradu, ale třeba i pro nedodržování Ústavy. V minulosti se diskutovalo třeba o tom, že Václav Klaus odložil podpis Lisabonské smlouvy a zda na to měl právo. Myslíte, že toto jsou případy, které by pak mohl posuzovat Ústavní soud?

Když se podíváte na ústavy evropských zemí, které vznikaly po 2. světové válce, vidíte dva typy ústavy: jako je ta naše, která předpokládá vysoký stupeň politické kultury a nesvazuje ústavní orgány, zjm. hlavu sátu, lhůtami a sankcemi. A jsou ústavy, které naopak jsou velmi podrobné - typickým příkladem je portugalská ústava po pádu Salazara. Dlouhá léta jsem se domníval - a ještě stále ve mně tento pocit převažuje, že Česká republika nedošla do takového úpadku ve fungování základních ústavních institucí, aby musela přikročit k této podrobné podobě ústavy.

A.cz: Říkáte „stále se domnívám". Znamená to, že nějaké pochybnosti máte?

Z hlediska fungování ústavních institucí si myslím, že je Ústava dostatečným rámcem, zjm. ve spojení s Ústavním soudem.

A.cz: Jako argument často slyším z úst poslanců: když jsme viděli, co se dělo při poslední volbě, tak bude lépe zavést přímou volbu. Není to selhání politické scény, pokud řekne: nedokázali jsme to udělat kultivovaně, musíte to udělat vy, voliči?

K tak zásadním změnám ústavy vždy dochází v situacích, kdy dosavadní systém selže. Na Slovensku nebyli schopni zvolit hlavu státu parlamentem a přešli na přímou volbu. Zkušenosti se všemi volbami českého prezidenta po roce 1993 byly smutné - z hlediska toho, jak těsným poměrem a za jakých okolností došlo jak k opakované volbě Václava Havla, tak Václava Klause. Nemyslím si, že to samo o sobě bude vyléčeno přímou volbou prezidenta.

A.cz: V čem vidíte zásadní problém přímé volby?

Přímá volba přináší přinejmenším jeden základní problém: otázku nominací kandidátů. Nominaci nelze upřít stranám zastoupeným v parlamentu, takže bude v rukou skupiny poslanců nebo senátorů se stanovením minimálního počtu - např. 20, 30 nebo 50. Současně ale není možné upřít nominaci veřejnosti - peticí. A je tu zásadní problém: stačí 10 tisíc podpisů, nebo 50, 100 tisíc? Ať zvolíte jakoukoli cestu, vyvstane výrazný rozpor ve váze těch hlasů.

A.cz: Ale nevyrovnávají se hlasy poslanců a senátorů tím, že za nimi stojí hlasy lidí, kteří je volili?

Ale samozřejmě, že toto je základní argument, ale stále zůstává problém, jak nastavit tu relaci.

A.cz: Věříte, že přímou volbu nakonec parlament skutečně zavede?

Teď řeknu čistě svůj soukromý dojem: myslím, že téměř všichni poslanci i senátoři nejsou zastánci přímé volby. Přesto jsem přesvědčen, že všichni pro ni budou hlasovat, protože všechny politické strany, které se do parlamentu dostaly, deklarovaly tuto vůli a nemohou ji teď opustit. Takže je svrchovaně pravděpodobné, že přímou volbu mít budeme.

A.cz: Vy sám uvažujete o kandidatuře?

V tuto chvíli o tom vůbec neuvažuji.

A.cz: Pokud jsme mluvili o úrovni politické kultury - jsou podle vás čeští ústavní činitelé dostatečně na výši?

Já myslím, že Ústava umí dostatečně vytýčit hranice, které jsou nepřekročitelné. Ale můžeme projevovat jistou lítost nad úrovní politické kultury v této zemi - např. politiku konfrontace hesly "vítěz bere vše" a skutečnost, že ten, kdo má parlamentní většinu si osobuje i právo mít pravdu, což je hluboký omyl. Být vlastníkem jediné pravdy, to jsou neduhy našeho systému. Ale tyto neduhy se nedají odstranit pouhými změnami ústavního pořádku.

A.cz: Jak jste vnímal prohlášení prezidenta Václava Klause před poslanci: vy jste zdrojem veškeré moci v tomto státě?

Jer to trošku - musím hledat slušný termín - zastaralé myšlení. Ale nepovažujte to za kritiku hlavy státu. Francouzská revoluce vytýčila zásadu, že suverénem je parlament přímo volený lidem. A že to je nejvyšší orgán státní moci. Po druhé světové válce všichni státovědci dospěli k závěru, že žádný nejvyšší orgán a jediný suverén mezi ústavními orgány neexistuje, že jediným suverénem je občan. A že žádná z mocí - zákonodárná, výkonná ani soudní - nemůže být nadřazena druhé.

A.cz: Jakým směrem tedy jde demokracie v ČR?

Jistá forma degenerace demokracie, kterou vidíme v celé euroatlantické civilizaci, je někde úplně jinde: už ne v tom, jak je nebo není naplňována teorie dělby moci, ale v tom, jak dochází k propojení politických a ekonomických zájmů. V tom, jaké postavení mají nadnárodní ekonomické instituce. Já si vzpomínám, jak Miloš Zeman, když se stal předsedou ČSSD, říkal: my půjdeme do Strakovky hlavním vchodem a převezmeme moc. A já jsem mu tenkrát říkal: Miloši, ve Strakovce žádná moc není. Tam jsou kuchaři a řidiči. Ale moc je v ČEZu, IPB, někde úplně jinde.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Italský Senát těsně vyslovil důvěru vládě premiéra Conteho, který přestál i pondělní hlasování Poslanecké sněmovny

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Tucet členů národních gard USA bylo postaveno mimo službu

Tucet příslušníků amerických národních gard, kteří měli ve středu posílit bezpečnost inaugurace zvoleného prezidenta Joea Bidena, bylo postaveno mimo službu. Stalo se tak po prověrkách, které mimo jiné zkoumaly možné vazby na krajně pravicový extremismus. Podle Reuters to řekli představitelé Pentagonu.

Mluvčí Pentagonu uvedl, že se prověrky nezabývaly jen možnými vazbami na extremistické skupiny.

Jeden příslušník gard byl postaven mimo službu kvůli znepokojivým textovým zprávám, zatímco jiný byl nahlášen úřadům telefonicky. Reuters to sdělil generál v čele úřadu národní gardy Daniel Hokanson.

Do Washingtonu míří na inauguraci, která se uskuteční ve středu, asi dvaapůlkrát více členů národní gardy než v minulých letech. Federální úřad pro vyšetřování (FBI) přitom posuzoval jejich profil ještě nad rámec obvyklých prověrek, jimiž prochází standardně všichni členové ozbrojených sil USA. Zjišťoval mimo jiné, zda některý z nich v minulosti nečelil obviněním v případu spojeném s terorismem. Dříve dnes ministr obrany Christopher Miller řekl, že americké úřady nemají informace o tom, že by při inauguraci "hrozila hrozba zevnitř".

před 3 hodinami

Basketbalistky USK schytaly v Eurolize debakl

Basketbalistky ZVVZ USK Praha podlehly v domácí "bublině" v hale na Královce v utkání 4. kola Evropské ligy Fenerbahce Istanbul vysoko 70:99 a nedokázaly soupeři oplatit porážku 70:77 z prosincového turnaje v Turecku. O udržení naděje na postup do březnového čtvrtfinále bude hrát tým trenérky Natálie Hejkové ve čtvrtek od 19:00 proti Lyonu, který má stejně jako Fenerbahce o bod více než Pražanky.

V celku vítěze tři hráčky předvedly dvacetibodový střelecký výkon - Kayla McBrideová (26), Alina Jagupová (23) a Cecilia Zandalasiniová (20). Z domácího týmu se nejvíce dařilo Kateřině Elhotové s 19 body.

Pražanky se musely obejít bez americké opory Alyssy Thomasové a držely s tureckým celkem krok jen do osmé minuty, kdy byl stav ještě 13:18. Pak ale Fenerbahce uhrálo osmibodovou šňůru a naděje domácího výběru se postupně začaly rozplývat.

Problémy jim dělaly hlavně McBrideová s Jagupovovou a do poločasové přestávky šly suverénky české basketbalové scény s mankem 27:59. Na začátku třetí čtvrtiny prohrávaly i nejvyšším rozdílem v utkání o 33 bodů. Slabou náplastí mohlo být pro USK, že třetí i čtvrtou čtvrtinu těsně vyhrál a také se těsně ubránil stovce inkasovaných bodů.

Evropská liga basketbalistek - 4. kolo:

Skupina B (Praha - hala Královka):

USK Praha - Fenerbahce Istanbul 70:99, Gdyně - Lyon 76:79

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Nymburk prošel do osmifinále LM z druhého místa

Basketbalisté Nymburka podlehli v závěrečném 6. kole základní skupiny B tureckému celku Tofas Bursa 97:103 a postoupili do osmifinálové fáze Ligy mistrů ze druhého místa. Soupeř pořadí v tabulce ovládl, francouzský Dijon i přes výhru na Kypru nad Keravnosem klesl při shodném zisku 10 bodů vinou nejhoršího skóre ze vzájemných zápasů na nepostupovou třetí příčku v minitabulce tří týmů.

Soupeře pro osmifinálovou skupinu se tým trenéra Orena Amiela dozví při losování 2. února. Další sérii zápasů začne šestnáctinásobný český šampion přesně o měsíc později.

Úvod utkání patřil Omaru Prewittovi, který se rozehrál dvěma trojkami, za čtyři minuty měl na kontě 12 bodů a zařídil vedení 15:8. Nymburk v první čtvrtině vedl i o deset bodů, ale Tofas bojující o klíčovou výhru se ve druhé části přiblížil i na dva.

Domácí už ale soupeře do vedení v první polovině utkání nepustili. Na rozdíl od něj hráli s jistotou, že jim při shodě okolností vezme postup jen porážka téměř o 60 bodů. Nymburk dokonce ke konci druhé čtvrtiny podruhé v utkání unikl i do desetibodového náskoku.

Touha Tofasu po play off ale vyústila ve třetí desetiminutovce v obrat. Týmy se pak přetahovaly o nejtěsnější vedení. Domácí šli ještě do vedení 87:82, ale soupeř odpověděl sedmibodovou šňůrou a vybojoval vítězství. Zařídil ho 27 body Tomislav Zubčič. Domácím nestačilo Prewittových 24 bodů.

Basketbalová Liga mistrů - 6. kolo:

Skupina B:

ERA Nymburk - Tofas Bursa 97:103 (30:26, 57:52, 78:79)

Nejvíce bodů: Prewitt 24, Hruban 17, Dalton 15 - Zubčič 27, Akoon-Purcell 23, Christon 19. Fauly: 21:30. Trestné hody: 41/31 - 28/19. Trojky: 14:10. Doskoky: 38:33.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Kandidát na ministra zahraničí USA Blinken: Čína je největší diplomatickou výzvou Spojených států

Čína je bezpochyby největší diplomatickou výzvou pro USA ze všech světových zemí. Na slyšení v Senátu to dnes řekl kandidát na ministra zahraničí v nastupující administrativě Joea Bidena Antony Blinken. Naléhavou zodpovědností USA je podle něj zabránit Íránu v nabytí jaderných zbraní, k návratu Spojených států k jaderné dohodě s Teheránem z roku 2015 však podle něj v blízké budoucnosti nedojde.

Dosluhující prezident Donald Trump podle Blinkena učinil správně, když zaujal tvrdý postoj vůči Číně, protože ta pod vedením prezidenta Si Ťin-pchinga začala dávat jasně najevo svou asertivitu a snahu stát se vůdčí světovou velmocí. Kandidát na funkci šéfa diplomacie však vyjádřil nesouhlas s Trumpovou strategií.

"Musíme čelit Číně z pozice síly, ne slabosti," řekl Blinken, což podle něj znamená "spolupracovat se spojenci, a ne je pomlouvat, podílet se na chodu mezinárodních institucí a vést je, namísto toho, abychom z nich ustupovali". Kandidát na ministra zahraničí rovněž prohlásil, že podle jeho názoru existuje základ pro vybudování takového postoje vůči Číně, s nímž budou souhlasit zástupci obou hlavních politických stran.

USA jsou podle něj připraveny vrátit se k jaderné dohodě světových mocností a Íránu o omezení íránského jaderného programu (JCPOA), od které Trump odstoupil. Podmínkou je však to, aby Teherán začal znovu respektovat závazky, které mu dohoda ukládá. "Od toho jsme ještě daleko," poznamenal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy