Za opravy škod dal stát miliony zbytečně

Tomáš Fránek
6. 3. 2006 11:10
Brno/Praha - Nejvyšší kontrolní úřad prověřil opravy silnic a železnic po povodních 2002. Financování skoro čtvrtiny staveb neproběhlo podle zákona.
Na povodeň v roce 2002 doplatily středočeské Zálezlice - ilustrační foto
Na povodeň v roce 2002 doplatily středočeské Zálezlice - ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Zahájení prací bez stavebního povolení, používaní peněz na jiné účely, než bylo stanoveno, nebo chyby při zadávání veřejných zakázek. To jsou nejčastější problémy, které podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) provázely opravy silnic a železnic po povodních v roce 2002.

NKÚ zkontroloval sto pět staveb za asi dvě miliardy korun, závažnější nedostatky zjistil u dvaceti tří procent kontrolovaných akcí.

U čtyř staveb za téměř dva miliony korun byly peníze použity jinak, než bylo stanoveno. Tři miliony korun byly využity na opravu jiných staveb než těch, na které byly původně určeny. A jedna komunikace byla uvedena do provozu bez kolaudačního rozhodnutí.

Infobox
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Opravovalo se kdeco

Největší porušení pravidel podle zprávy NKÚ:

  • Při opravě silnice vedoucí přes obec Hromnice v Plzeňském kraji bylo více než půl milionu korun použito na vybudování kanalizace, která nebyla součástí opravované silnice.
  • Společnost České přístavy použila při opravách Přístavu Holešovice více než 800 tisíc korun na rekonstrukci skladů, které byly pronajaty soukromým firmám. Kontroloři uvedli, že byly porušeny podmínky programu, ze kterého se peníze rozdělovaly.
  • Ředitelství silnic a dálnic použilo téměř tři miliony korun na opravy silnic, mostů nebo železnic, které vlastnily jiné subjekty. Šlo například o opravu mostů ve vlastnictví měst Dubí a Jáchymov nebo Povodí Moravy.
  • Správa železniční dopravní cesty zaplatila přes půl milionu korun za třicet šest metrů provizorního mostu na železniční trati mezi Rokycany a Nezvěsticemi. "Skutečná doložená délka přemostění však byla jen dvacet jedna metrů," uvedli kontroloři.
  • V řadě případů zahrnoval uváděný rozsah povodňových škod i ty, které vznikly nedostatečnou údržbou nebo předchozími opravami. To byl případ opravy silnice na trase mezi Domažlicemi a Chrastavicemi. "Souvislost poškození s povodní v roce 2002 nebyla zřejmá," uvedli kontroloři.

Chyby za miliony už v lednu

Na kontrolovaných stavbách způsobily povodně v roce 2002 škody za celkem sedm miliard korun. Jenom na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích I. třídy bylo potřeba opravit přes dvě stě kilometrů silnic a třicet pět kilometrů mostů.

Na železnici povodně způsobily škody převyšující dvě a půl miliardy korun, opravit bylo potřeba 282 kilometrů tratí a 17 kilometrů mostů.

NKÚ nekontroloval využití peněz na odstraňování povodňových škod z roku 2002 poprvé. Podle zprávy, kterou úřad vydal už v lednu, bylo nehospodárně využito až sedm milionů korun.

Lednová kontrola například zjistila, že 3,2 milionu korun, které na opravy přidělilo ministerstvo kultury, bylo místo na škody způsobené povodní použito na opravu střechy, nové provizorní zastřešení objektu a opravu slunečních hodin.

 

Právě se děje

Další zprávy