Viewegh porazil bulvár. Kdo na lži vydělá, musí platit

Tomáš Fránek
19. 3. 2012 11:16
Ústavní soudci vyhověli stížnosti spisovatele Michala Viewegha
Spisovatel Michal Viewegh přišel na pódium i se svojí ženou Veronikou. Četli z nové Vieweghovy knihy Pohádky pro unavené rodiče.
Spisovatel Michal Viewegh přišel na pódium i se svojí ženou Veronikou. Četli z nové Vieweghovy knihy Pohádky pro unavené rodiče. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - Bulvární média se musí připravit na to, že budou platit za lži a nepodložená tvrzení výrazně vyšší sumy než dosud.

Spisovatel Michal Viewegh totiž ve sporu, který může sloužit jako vzor pro posuzování podobných případů, dosáhl zastání u Ústavního soudu. Ten uznal, že odškodnění ve výši 200 tisíc korun za nepravdivé informace není dostatečné.

"Náhrada ve výši 200 tisíc korun se jeví z ústavněprávního hlediska jako zcela nedostatečná," uvedla v nálezu soudkyně zpravodajka Eliška Wagnerová s tím, že šlo o výrazný zásah do  intimní  sféry soukromého života spisovatele (sexuální život).  "Jde především o zásah do samotné podstaty lidství, to je lidské důstojnosti," rozhodli soudci.

Zpráva o milence

Podle ústavních soudců díky zprávám o soukromí známých lidí bulvární média vydělávají, a proto by měla za případné lži nebo nepřesné informace platit vyšší odškodnění.

Podle ústavní soudkyně Wagnerové, pro ketrou to je poslední případ u soudu, bulvár využil Vieweghovi proslulosti spisovatele za účelem  navýšení svých zisků. "Tak zcela bezohledně zaútočil a poškodil lidskou důstojnost," rozhodli ústavní soudci.Viewegh zažaloval deník Aha!. Ten lživou informaci o milence otiskl v době, kdy Vieweghova manželka čekala dítě. Spisovatel také dlouhodobě tvrdí, že nízké postihy neodrazují bulvár od zveřejňování nepodložených a nepravdivých zpráv.

Viewegh ve své stížnosti zpochybňuje způsob, jakým Vrchní soud v Praze stanovil odškodnění právě na 200 000 korun. Verdikt podle něj neobsahuje žádný právní rozbor ani právní hodnocení nemajetkové újmy, která Vieweghovi vznikla.

Viewegh bojuje s bulvárem dlouhodobě. Společně s hercem Markem Vašutem inicioval petici proti nevybíravým praktikám českého bulvárního tisku. Připojila se k ní řada významných umělců. Signatáři petice poukazovali například na "nevkus, netaktnost, vulgaritu, polopravdy vydávané za pravdu, provokace, fotomontáže, smyšlené rozhovory, bezohlednost a neskrývaný novinářský hyenismus".

Je to hyenismus 

Zatím nejvyšší odškodnění vysoudil právě Marek Vašut. Jeden milion korun přiznal známému herci Městský soud v Praze za články v deníku Aha!, které pojednávaly o jeho údajné promiskuitě a depresích.

Mnohem nižší odškodné vysoudil také herec Lukáš Vaculík. Ve stejné době Nejvyšší soud rozhodl, že mu časopis Pestrý svět musí zaplatit 300 tisíc korun za lživou zprávu o jeho homosexualitě.

 

 

 

 

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Letecké a pozemní jednotky Izraele útočí v Pásmu Gazy, uvedla izraelská armáda

Letecké a pozemní jednotky Izraele útočí v Pásmu Gazy. Ve čtvrtek před půlnocí SELČ o tom bez dalších podrobností informoval twitterový účet Izraelských obranných sil (IDF).

Agentura Reuters nicméně následně uvedla, že se zřejmě nejedná o pozemní invazi, ale pouze o dělostřelecký útok z izraelského území a další vlnu leteckých úderů. Odvolává se přitom na izraelské vojenské zpravodaje obeznámené se situací.

Také obyvatelé severní části Gazy poblíž izraelských hranic podle Reuters hlásí dělostřeleckou palbu, ale žádné pozemní jednotky nevidí.

Deník The New York Times naopak napsal, že mluvčí izraelské armády podplukovník Jonathan Conricus potvrdil, že "v Gaze útočí pozemní jednotky společně s leteckými silami".

Média už během čtvrtku informovala, že Izrael podél hranice s Pásmem Gazy soustředí pozemní jednotky a tanky a je možné, že se chystá na pozemní operaci.

Zdroj: Zahraničí
před 7 hodinami

Na sever Izraele dopadly tři rakety z Libanonu, nikdo nebyl zraněn

Na sever Izraele byly ve čtvrtek vypálené tři rakety z Libanonu, nikdo nebyl zraněn. Podle izraelské armády rakety dopadly do neobydlené oblasti na pobřeží, informoval zpravodajský server The Times of Israel.

Jelikož rakety z jihu Libanonu směřovaly do neobydlené oblasti, nespustily se varovné sirény a ani protivzdušný obranný systém. Izraelská armáda jako obvykle nekomentovala, kdo podle ní za útokem z Libanonu stojí. Libanonská televizní stanice MTV citovala zdroj z libanonské armády, podle něhož rakety vystřelila zřejmě palestinská skupina, nikoli libanonské radikální hnutí Hizballáh, podporované Íránem, úhlavním nepřítelem Izraele.

Zdroj: ČTK
Další zprávy