Praha - Tvůrce smlouvy s firmou Kapsch na provoz mýtného systému buď vůbec nepočítal s výběrem mýta i po roce 2016, nebo se změnou provozovatele, případně s tím, že jeho změna bude drahá a obtížná. Ve Sněmovně to řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Vláda bude s firmou podle něho chtít zjednat nápravu chyb v uzavřených dodatcích. Mimořádná schůze svolaná k mýtnému z popudu pravicové opozice se však podle očekávání neuskutečnila, protože koalice nepřipustila schválení programu.
Ve více než dvouhodinové debatě mohli vystupovat jen politici s přednostním právem. Týká se to mimo jiné členů vlády nebo předsedů klubů.
Předseda poslaneckého klubu ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura v úvodu svého vystoupení řekl, že kdo očekává ostrou politickou debatu nebo výzvy premiérovi, aby vyměnil ministra, bude zklamán. Zdůraznil, že je i zájmem opozice, aby se mýtné vybíralo i po 1. lednu 2017.
Poslední plán ministra dopravy a vlády podle Stanjury říká, že letos někdy koncem roku spustí velký tendr. "To znamená po třech letech vlády budeme ve stejné situaci, jako když Sobotkova vláda nastupovala," uvedl Stanjura na tiskové konferenci před tím, než se poslanci sešli. Pro opozici by podle něj bylo výhodné, aby nic nedělala, a příští rok v lednu poukazovala na to, že je s mýtem problém. Protože je prý konstruktivní, nabídne vládě pomoc, nemá zájem na tom, aby se mýtný systém zhroutil.
Poslanecká sněmovna by podle Stanjury měla vytvořit pracovní skupinu, do níž by přizvala nezávislé experty. K řešení bude nutné změnit podle Stanjury některé zákony. Řídící výbor při ministerstvu dopravy podle Stanjury nefunguje, neřídí vůbec nic.
Ve hře jsou desítky miliard
Smlouva s Kapschem vyprší ke konci letošního roku a ministerstvo dopravy již řadu let řeší, jak vybrat nového provozovatele.
Nejde jen o miliardy korun, které stát na mýtném vybírá, ale i o desítky miliard z evropských fondů na dopravní stavby. Česko musí mít mýtné otevřené i pro zahraniční systémy – a to nemá. Ani není jasné, kdy bude. Evropská komise už dva roky upozorňuje, že Česko neplní podmínky svého členství.
Zahraniční kamiony si dál musí pořizovat českou palubní jednotku. To komplikuje transport zboží po Evropě. Brusel už loni zahájil řízení o pozastavení dotací, které dosud běží. Něco podobného Česku hrozí i kvůli tomu, že chce stavět dálnice za 90 miliard, které nemají posouzení vlivu na životní prostředí podle nové legislativy. Danu Ťokovi nezbývá než letět s premiérem Bohuslavem Sobotkou do Bruselu a zkusit se dohodnout.
Ministerstvo ale tvrdí, že s Evropou u mýtného problém není, protože i další země mají s otevíráním svých dálnic stejné potíže. Řešením má být, že potřebné změny zavede od ledna 2017 firma Kapsch, která v konsorciu nyní výběr mýtného provozuje. Jenže Rakušanům v prosinci končí desetiletá smlouva. Stát už nemůže stihnout vysoutěžit nového provozovatele, a chce tak dohodnout prodloužení o další dva roky. Získá tím čas pro vypsání otevřeného výběrového řízení a splní požadavky EU. Zatím ale není jisté, zda nepůjde o porušení zákona o veřejných zakázkách, jak naznačuje sám šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj.
Spor o původní smlouvy
Situaci komplikuje firma Skytoll, která mýtné provozuje na Slovensku. Ta tvrdí, že není třeba nic prodlužovat, že dokáže výběr peněz od kamionů zvládnout sama. Ministerstvo si tak přímé zadání dvouleté zakázky bude těžko obhajovat, pokud má jiného zájemce.
"Obávám se proto právní nejistoty takového kroku," říká poslanec Martin Kolovratník za hnutí ANO, které Ťoka na post ministra nominovalo. Šéf hnutí Andrej Babiš se ale svého ministra zastává. Potíž podle něj leží v původních smlouvách s Kapschem z roku 2006. "Určitě nevidím problém v panu ministru Ťokovi. Problém je v lidech, kteří smlouvu podepsali a podepsali také dodatky," uvedl Babiš. Ministerstvo už podalo trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli smlouvě s Kapschem a sám Ťok z problémů viní tehdejší vládu ODS, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček.
Zatímco Ťok kritizuje své předchůdce, ti kritizují jeho. Předchozí ministr Antonín Prachař tvrdí, že mýto bylo téměř vyřešeno, ale Ťok na to vůbec nenavázal.
Co bude dál, stále není jisté. Dan Ťok chce plán postupu zveřejnit až v půlce února na jednání vlády. Stát ale stále nemá jasno v tom, kde chce v budoucnu mýto vybírat ani jak chce vše organizovat.
"Není dána jasná koncepce a z ní vycházející požadavky na mýtný systém," říká například Anton Bódis, mluvčí společnosti Skytoll. Podobně mluví ve firmě Kapsch. Problémem je i to, že s přípravou tendru radí za 52 milionů korun společnost Deloitte, kterou ministerstvo oslovilo bez výběrového řízení. Antimonopolní úřad sice nařídil smlouvu zrušit, rozhodnutí ale není pravomocné, a tak zástupci Deloittu úředníkům stále radí a stát jim již tři miliony zaplatil.