Praha - Pražská TOP 09 se nepostavila na stranu primátora Bohuslava Svobody, který dál podporuje odvolaného ředitele dopravního podniku Vladimíra Liche. Klub zastupitelů TOP 09 se na pozdně večerním jednání dohodl, že chce vypsání výběrového řízení na nového ředitele dopravního podniku.
TOP 09 přehrála pro tuto chvíli problém na ODS, kterou vyzvala k neodkladnému řešení situace.
"Z respektu k panu primátorovi jsme akceptovali výběr pana Liche jako generálního ředitele a krizového manažera DPP. Klub TOP 09 konstatoval nedostatečnou a velmi problematickou komunikaci mezi Vladimírem Lichem a dozorčí radou," uvedla TOP 09 v prohlášení.
Dala zároveň najevo zájem o post náměstka primátora pro dopravu. "Není-li koaliční partner schopen se tohoto úkolu zhostit, je TOP 09 připravena převzít za resort dopravy plnou odpovědnost," uvedli zastupitelé TOP 09.
Zdroj z ODS nicméně už dříve Aktuálně.cz řekl, že pokud by se konala rekonstrukce rady hlavního města, nebude se TOP 09 vůbec týkat.
Na pražském magistrátu to tedy sice vře, ale zdá se, že změna radniční koalice v tuto chvíli nehrozí.
Změnou v radě pohrozil minulý týden primátor Bohuslav Svoboda (ODS), už v pátek ale svá slova zmírňoval. "Budeme to řešit příští týden. Je to předčasné, nakonec to vůbec nemusí být na pořadu dne," řekl Aktuálně.cz.
"Apeluji, aby se problém s ředitelem Lichem řešil věcně. Pokud by pan primátor dál gradoval situaci jako politickou a ztratil část stoupenců v ODS, může ztratit aritmetickou většinu v zastupitelstvu. Pak hrozí i pád celé rady," tvrdí předseda pražské TOP 09 František Laudát.
Primátorova protistrana nezahálí?
Spor o vedení pražského dopravního podniku, jehož generálního ředitele Vladimíra Liche odvolala ve středu dozorčí rada podniku, se podle všeho odehrává hlavně uvnitř pražské ODS.
"Pokud hrozí nějaké rozkolísání, pak by to byla věc ODS. Pánové z protistrany dělají všechno možné, aby byly problémy," říká zdroj z nitra ODS.
Protistranou myslí především poslance Davida Vodrážku (člena dozorčí rady dopravního podniku) a radního Josefa Noska.
"Hraje s nimi i Nouza z TOP 09," dodává zdroj Aktuálně.cz.
Jiří Nouza je místopředsedou klubu zastupitelů za TOP 09 - a předseda dozorčí rady dopravního podniku.
Podle tohoto zdroje bylo odvolání generálního ředitele Liche připravené, ačkoliv na programu středeční schůze dozorčí rady tento bod programu nebyl. "Ptali jsme se, jestli ho budou odvolávat, ujišťovali, že to na programu není. Ale věděli to už den dopředu," dodává zdroj našeho deníku.
Vodrážka: Nemáme ambici útočit na Svobodu
Naopak aktéři odvolání - především Vodrážka a Nosek - popírají, že by šlo o politickou akci, a mluví takřka úplně stejně.
"Osobně se domnívám, že se z toho politické rozhodnutí dělá. O odvolání se hlasovalo v dozorčí radě napříč spektrem. Nemáme ambice útočit na primátora," řekl Aktuálně.cz David Vodrážka.
"Posouvání do politické roviny je nešťastné," říká shodně radní Josef Nosek.
Na otázku, zda si umí představit i rozklížení rady a pražské koalice, poslanec Vodrážka odpovídá: "To nedokážu říct. Jsem jen členem dozorčí rady dopravního podniku. V tomto se neorientuji."
Rozklížení koalice?
Také podle zdroje z pražské TOP 09 je odvolání Liche hlavně "odvoláním manažera, který to nezvládl". Zároveň ale připouští, že odvolání zasahuje do politické roviny.
Předseda ODS a premiér Petr Nečas se teď ke sporům uvnitř pražské ODS nevyjadřuje (primátor Svoboda nicméně měl v minulosti jeho "plnou podporu"). "Předseda ODS Petr Nečas situaci v Praze monitoruje a je v kontaktu s primátorem Bohuslavem Svobodou," sdělil jen Nečas prostřednictvím mluvčího ODS Tomáše Bartovského.
Kamenem úrazu tramvaje zřejmě nejsou
Zatímco ještě minulý týden jeden ze zdrojů z nitra pražské TOP 09 tvrdil, že v pozadí je i spor o tramvaje z plzeňské Škodovky, v tuto chvíli je jasné, že jednání se Škodou Transportation naopak spěje ke zdárnému konci.
Škoda nabídla Praze, že by mohla odložit část letošní dodávky tramvají, čímž by nemusela Praha platit asi 1 miliardu korun už letos.
Podle kuloárových informací z pražské ODS i TOP 09 a záznamu z dozorčí rady DPP Škodovka Praze nabídla snížit dodávky tramvají až na polovinu a záruční dobu naopak o rok prodloužit. Tramvaje dodané Praze do konce letoška by tak měly tříletou záruční dobu, veškeré opravy by tak šly na účet dodavatele.
"Detaily ještě neuzavřené dohody v žádném případě komentovat nebudu. Ale uvědomujeme si tíživou situaci Prahy, a proto jsme jim nabídli soubor návrhů, jak situaci ulehčit. O těch se teprve jedná," řekla Aktuálně.cz mluvčí plzeňské Škody Lubomíra Černá.