Rozhovor s Bursíkem: Nejsme ekologická organizace

Petr Holub
7. 12. 2007 0:12
Strana si neuvědomuje odpovědnost, kterou má
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Ludvík Hradilek

Rozhovor - Zelení si musí uvědomit, že jsou vládní stranou a nesou odpovědnost za celou zemi, říká jejich šéf Martin Bursík. S koaličními partnery se dalo vždy jednat na rovinu a není třeba se obávat, že občanský demokrat Řebíček nedodrží sliby, které dal v případě sporných dálnic.

V rozhovoru s Aktuálně.cz odmítl Bursík obavy poslankyně Jakubkové a dalších stranických kolegů, že dohodám s ministrem dopravy se nedá věřit.

"Bohužel nevidím do duše paní poslankyně. Pokud ona nevěří, že se nám něco podaří prosadit, tak ať to nechá na nás a věnuje se jinému tématu. Její postoj jsem nazval radikálně opoziční polohou, která vůbec neodpovídá roli, kterou ve vládě hrajeme. Odpovídáme za celou zemi, nejen za své resorty. U ministerstva dopravy je to obtížné, ale zaplaťpánbůh, že jsme v nějakém dialogu. Pan ministr může říct, že ho to už nebaví a že nemá důvod se s námi bavit.

V programovém prohlášení vlády ani v koaliční smlouvě se nepíše, že budeme jednat o konkrétních stavbách. Tam se píše, že se přehodnotí harmonogram dopravních staveb."

  • Martin Bursík poskytl Aktuálně.cz obsáhlý rozhovor.
    První část, ve které hovoří o důvodech, proč by zelení ministři opustili vládu, pokud by se do ní měl ihned vrátit Jiří Čunek, naleznete ZDE
    Druhou část, kde mluví o tom, proč z třetiny "zelený" kabinet chystá masivní výstavbu dálnic, naleznete ZDE

A: Sám jste se nikdy nezažil, že vám partneři ve vládě něco slíbili a pak to nesplnili?

Nefunguje, že většina přehlasuje menšino. Mně se to stalo jednou u národního alokačního plánu pro obchodování s emisemi. Věděl jsem, že k tomu dojde. Když se podívám zjednodušenou optikou na vztahy s ministrem průmyslu Římanem, tak jsem shodou okolností předtím v několika případech vyhrál. Šlo například o pozici české vlády k limitům na emise CO2, v ekologické reformě jsem zvrátil rozhodnutí, že domácnosti budou osvobozeny od daně z plynu. Říman to vrátil u alokačního plánu.
Ale že by třeba ministr Řebíček něco slíbil a potom to neplatilo, to nemohu říct.

Tady je paní poslankyně v jiné poloze. Ona dopravní záležitosti velmi hrotí a výsledek je resistence partnerů.

A: Mluvíte téměř jako byste nebyl předseda Strany zelených. Ekologické iniciativy se přece vyznačují tím, že problémy hrotí. Nemohlo třeba gesto poslankyně Jakubkové pomoci, že se bude víc jednat o sporných dálnicích?

Pokud chtěla zveřejněním přes média a tím, že nepodpořím státní rozpočet, dokopat předsedu, aby dělal v dopravě ještě víc, tak mi to přijde velmi neslušné. Tím by u mě klesla ještě víc.

Jsem samozřejmě rád, když poslanci pracují, ale myslím si, že paní poslankyně vůbec nepochopila roli, kterou by v tom mohla hrát.

My nejsme žádná ekolgická organizace, a už vůbec ne radikální. Jsme politická strana a koaliční partner.

A: Potom se vám nemohou líbit ani aktivisté Greenpeace, kteří protestují proti exhalacím tím, že vylezli na komín elektrárny v Prunéřově?

Na takovou otázku odpovídám, že mi to je sympatické. Jako ministerstvo životního prostředí zastáváme stejný názor, také jsme nespokojeni, jak vypadá modernizační program ČEZu. Kritizovali jsme elektrárny Počerady a Tušimice II, do kterých jdou technologie z osmdesátých let minulého století. Vedli jsme o tom jednání s představenstvem a dozorčí radou ČEZu.
Pokud jde o obsah sdělení Greenpeace, tak absolutní souhlas. Také forma je odpovídající, zalezl bych si tam také. Ale jsem místopředseda vlády a mám jiné instrumenty.

Tady je vidět rozdíl, který se týká i přístupu k dopravě. Když se tomu někdo dlouhodobě věnuje a vidí ten vývoj, tak se může dívat kriticky. Kdyby měli Zelení ministerstvo dopravy, tak by to šlo rychle, byli bychom kritičtější k výběru dodavatelů a financování staveb, úzce bychom spolupracovali s Nejvyšším kontrolním úřadem.

Přesto můžeme něco ovlivnit a paní poslankyni vzkazuji: Lepší něco nežli nic. Úspěchy přitom máme.

Jsou v oblasti podpory biopaliv, při vyjednávání o omezení kamionů i při mýtném. Jednáme o silniční dani. Zase to bude kompromis, kdy ji budou platit jen podnikatelé, ale je to stále mnohem lepší, než současný stav.

 

Právě se děje

Další zprávy