Dohoda o reklamě v ČT se mění. Vychází vstříc Nově

Jan Němec (redaktor) Jan Němec (redaktor)
17. 6. 2011 17:00
Půl procenta reklamy zůstane jen na kanálech ČT2 a ČT4
Foto: Aktuálně.cz

Praha - Původní dohoda o reklamě v ČT, která ponechávala půl procenta reklamy z vysílacího času na všech vysílacích kanálech s výjimkou ČT24, vzala podle všeho za své.

Poté, co v půlce týdne poslanec za ODS Walter Bartoš navrhl posunout projednávání zákona o reklamě v ČT z tohoto až na příští týden, rodila se ve sněmovně nová dohoda, která tu předchozí podstatně reviduje.

Právě tuto variantu tak velmi pravděpodobně přijme sněmovna v úterý za základ rodícího se zákona - sněmovní výbor jí to ostatně doporučuje.

Půl procenta reklamy jen na ČT2 a ČT4

Podle návrhu, na kterém se koalice nakonec shodla a který má Aktuálně.cz k dispozici, zůstane půl procenta reklamy z vysílacího času pouze na programech ČT2 a ČT4 Sport. Hlavní - a nejsledovanější - programový kanál ČT1, na kterém je reklama nejdražší, zůstane zcela bez reklam.

Právě o to šlo komerčním televizím.

"Pro nás je problém hlavní kanál, jinak se budeme muset začít bránit," pohrozil v nedávném rozhovoru pro Aktuálně.cz generální ředitel televize Nova Jan Andruško. Původní dohodu odmítal.

Komerční televize argumentují tím, že jim stát slíbil stáhnout reklamu z veřejnoprávní televize ihned poté, co se v Česku dokončí digitalizace vysílání.

Omezení v prime time

Nová dohoda koaličních stran teď vychází vstříc požadavkům, jak je vyslovil za komerční stanice ředitel Novy.

"Nám by nevadila omezená reklama na kanálu ČT2 a ČT4, pokud by to šlo na podporu kultury a sportu," prohlásil v rozhovoru Jan Andruško.

A s tím také nový návrh počítá: ČT bude výnosy z reklam na ČT2 převádět na Státní fond kultury ČR a peníze za reklamu na ČT4 použije "na výrobu a vysílání pořadů se sportovní tematikou", jak se píše v dohodnutém návrhu.

Ostatně i na ČT2 a ČT4 bude reklama dál podstatně omezena v hlavním vysílacím čase.

"Vysílání reklam nesmí v době od 19:00 do 22:00 překročit 6 minut v průběhu jedné vysílací hodiny na žádném z těchto kanálů," píše se v návrhu.

Bez teleshopingu i reklam na webu

Původně také měl zůstat v ČT i dál teleshoping, a to v rozsahu 2 až 3 procenta vysílacího času. Nová dohoda ho škrtá úplně.

"Provozovatel televizního vysílání ze zákona (tedy ČT - pozn. A.cz) nesmí do vysílání zařazovat teleshoping," uvádí návrh zákona.

A skončí zcela reklama na všech webových stránkách veřejnoprávní televize: "Česká televize nesmí umísťovat obchodní sdělení na své internetové stránky, pokud nejsou součástí audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání."

Tato, zřejmě konečná, dohoda koaličních stran se tak po určitém přemetu vrací ke kompromisu, který už před časem dojednal s komerčními stanicemi ministr kultury Jiší Besser (TOP 09 a Starostové). Po komerčních televizích ale chtěl, aby po skončení reklamy v ČT přispívaly na kulturu dohromady půl miliardou korun ročně.

To ale Nova i Prima odmítají a nabízejí 150 milionů korun na podporu kinematografie.

 

Právě se děje

Další zprávy