Praha - Sociální demokraté chtějí po problémech s financováním volební kampaně chtějí dobrovolně zřídit transparentní účet, který ukáže, jak budou platit nadcházející kampaň krajských a senátních voleb. Ty se budou konat na podzim příštího roku.
"Chci, aby veškeré výdaje šly přes transparentní účet, na kterém bude v každém okamžiku zřejmé kolik a za co vydaly finanční prostředky nejen jednotlivé kraje ale i všech sedmadvacet kandidátů do Senátu," potvrdil Aktuálně.cz záměr socialistů jejich předseda Bohuslav Sobotka.
Nápad podle ekonomického místopředsedy ČSSD Martina Starce už schválilo nejužší vedení. Starec doplnil, že voliči si takto budou moci zkontrolovat i příchozí platby.
"V současnosti řešíme s bankou, jak to provést technicky," přiblížil Starec. Do jaké míry a zda vůbec budou informace online například na internetu tak není v současnosti zřejmé ani jisté.
Podle Sobotky sociální demokraté chtějí pracovat s transparentním účtem bez ohledu na to, zda projde příslušný zákon, který má politické kampaně omezit. Na jeho celkovém návrhu nyní pracují, předložit jej chtějí na podzim.
Kromě transparentního účtu povinného pro všechny strany chtějí sociální demokraté určit limit pro částku, kterou budou strany moci v kampani využít. Jako limit určili 80 milionů.
Plán ČSSD: Limity a stropy
Vedle toho pak chtějí například omezení maximální výše daru od fyzické osoby v jednom roce na 2 miliony korun, od právnické osoby maximálně 4 milionu korun.
Pro vyšší dary pak chtějí zřídit účet ministerstva financí, ze kterého budou prostředky jednou ročně přerozděleny stranám, které mají nárok na příspěvek ze státního rozpočtu v poměru k tomuto příspěvku.
Dalším pilířem sociálně demokratického plánu má být zákaz nakupování inzerce přes prostředníky.
"Politické strany by měly povinnost, pokud si chtějí zaplatit inzerci, zaplatit si ji přímo - tedy mezi politickou stranou a vydavatelem novin. Pokud chtějí billboardy, tak aby si je zaplatili přímo, tedy majiteli billboardu," uvádí příklady Bohuslav Sobotka. "Vztahy by se výrazně zjednodušily," dodává.
Na přetřas se dostalo hospodaření nejsilnější levicové strany poté, co agentury monitorující rozsah inzerce upozornily, že rozdíl mezi oficiálně uváděnou cenou kampaně je diametrálně odlišný od skutečného objemu inzerce.
Ve své výroční zprávě pak ČSSD uvádí, že kampaň stála 270 milionů. Pro porovnání - občanští demokraté, kteří vedli kampaň o poznání střídmější, uvádí náklady na volby ve výši 541,6 milionu korun.
Někdejší volební manažer Jaroslav Tvrdík vysvětloval pro Hospodářské noviny rozdíl tím, že se mu podařilo dojednat až devadesátiprocentní slevy.
Slevy podle Tvrdíka
Kolik socialisté skutečně ušetřili, Lidový dům oficiálně nechce předložit. Bohuslav Sobotka se při vysvětlování kampaně odkazuje na smluvní doložky, které předchozí vedení s dodavateli podepsalo a na jejichž základě o cenách nesmí ČSSD veřejně hovořit.
Deník Aktuálně.cz rovněž popsal, že během posledních deseti let rozpustili sociální demokraté ve svých kampaních svůj historický majetek, který měli uložený v akciové společnosti Cíl.
Ještě v roce 2000 měla tato společnost na účtech 871 milionů korun, nyní je zde částka daleko nižší a lidé obeznámení s hospodařením společnosti tvrdí, že zbylo jen pár desítek milionů korun. Oficiální čísla ČSSD uvede až ve výroční zprávě společnosti.
Za hospodařením socialistů se pak táhne ještě jeden nevyřešený problém. Někdejší předseda Jiří Paroubek totiž veřejně slíbil, že na pomoc obětem povodní dar od Čehorakušana Tomáše Melicha.
Deník Aktuálně.cz totiž zjistil, že tohoto muže, kterého Paroubek představil jako spolužáka z dětství a sympatizanta ČSSD, vedla ve svých záznamech StB jako agenta, který pomáhal totalitnímu Československu v obchodu se zbraněmi.
Navzdory Paroubkovým slibům si ČSSD peníze nechala. Paroubkův nástupce v čele Lidového domu tvrdí, že oněch 13 milionů, jež socialisté slíbili odevzdat na charitu, ve stranické kase při jejím přebírání nenašel.
Ve výročních zprávách z let 2009 a 2010, jež zachycují hospodaření ČSSD je přijetí daru uvedeno.