Tanec milionů. VV daly za volby dvakrát víc, než říkaly

Martina Machová Martina Machová
3. 4. 2011 16:55
Strany za volební kampaně utrácely o desítky milionů víc, než slíbily před volbami
Strany před volbami "šetří", po volbách přiznávají, že je kampaň stála dvojnásobně.
Strany před volbami "šetří", po volbách přiznávají, že je kampaň stála dvojnásobně. | Foto: Jan Langer

Praha - Věci veřejné utratily loni ve volebních kampaních pravidelně dvojnásobek toho, co tvrdily voličům před volbami.

I když strana původně avizovala levnou a úspornou kampaň, podle nyní předložené výroční zprávy utratila za sněmovní, komunální a senátní volby v konečném součtu 107,8 milionu korun.

Ještě před volbami do sněmovny přitom Věci veřejné tvrdily, že hodlají utratit 10 milionů. Na komunální a senátní volby, kde strana usilovala o úspěch zejména v Praze, si pak podle veřejných prohlášení vyhradily 40 milionů korun.

Ve výroční zprávě, jejíž část má Aktuálně.cz k dispozici, pak kampaň do poslanecké sněmovny vyčíslily VV na 22,9 milionu, tu podzimní na 69,5 milionu korun.

To je celkově 92,6 milionu korun. "Do oněch 107 milionů jsou započítány i platy a reklama po volbách, kdy jsme děkovali voličům za hlasy," vysvětluje čísla ekonomický expert a poslanec VV Michal Babák.

Přiznává však, že původní sliby "úsporné kampaně", jimiž strana působila na voliče, nebyly dodrženy. "Hrubě jsme to překročili, to jednoznačně," říká Babák. "Tlačily na nás kraje a kluby, že potřebují ještě to či tamto, a s blížícími se volbami jsme budgety rozšiřovali," dodává.

Senátní kampaň Věcí veřejných v Praze.
Senátní kampaň Věcí veřejných v Praze. | Foto: Pavel Baroch

Součty podle VV

Účty Věcí veřejných byly vždy složitější.

Přibližně měsíc po jarních parlamentních volbách strana zveřejnila, že kampaň stála 21,5 milionu korun. Bylo to poté, co se ukázalo, že podle tabulkových cen stála plocha její volební inzerce 87 milionů.

Předseda Radek John vysvětloval nesoulad jako manažerskou šikovnost, díky které strana vyjednala výhodné ceny.

K největším partnerům VV tehdy patřil mediální magnát Jaromír Soukup. Ten, který nedávno poslal Věci veřejné na několik hodin do insolvence.

Pro úplnost: celoroční objem stranické reklamy VV činí podle monitorovací společnosti Admosphere 150,3 milionu korun.

Kampaň ODS - v hlavní roli Petr Nečas.
Kampaň ODS - v hlavní roli Petr Nečas. | Foto: Jan Langer

"Skromná" ODS

Věci veřejné nejsou jedinou stranou, u níž je výsledek z výroční zprávy daleko od toho, co se veřejně říkalo před volbami a těsně po nich. 

Například ODS zaplatila podle výroční zprávy za troje loňské volby 541,6 milionu korun. Skoro polovina šla z regionů, 277 milionů dala z centrální pokladny. 213 milionů pak z této sumy utratili občanští demokraté jen na kampaň do sněmovny.

Několik dní před volbami přitom zástupci ODS hovořili o částce mezi 140 a 150 miliony. V případě senátních a komunálních voleb pak mělo jít původně o 40 milionů, nyní občanští demokraté údaj zpřesňují - na 64 milionů.

Jenže stranická centrála hovořila jen o penězích, které je schopná dát na volby z hlavní pokladny ODS. Během roku totiž vyšlo najevo, že kampaň si budou muset platit převážně regiony. Kolik hodlají na volby přispět, ovšem ODS nebyla schopna říci. Podle aktuálních dat to bylo 265 milionů.

Pro porovnání - společnost Admosphere vyčíslila roční reklamní prostor obsazený ODS na 451,7 milionů korun.

Občanští demokraté jsou tak jednou z mála stran, která podle ceníků mediálních agentur inzerovala méně, než kolik oficiálně uvádí za celou kampaň. 

Kampaň ČSSD podle jejího tehdejšího šéfa Jiřího Paroubka.
Kampaň ČSSD podle jejího tehdejšího šéfa Jiřího Paroubka. | Foto: Ludvík Hradilek

ČSSD: 270 ku 600 milionům

O více jak padesát milionů překročili veřejně deklarovaný rozpočet pro jarní volby sociální demokraté.

Tehdejší volební manažer Jaroslav Tvrdík kampaň do sněmovny původně ocenil na 160 milionů korun, po volbách představitelé ČSSD spočetli kampaň na přibližně 200 milionů.

Na podzim museli socialní demokraté šetřit. Tvrdíkův nástupce Jan Hamáček počítal do senátních a komunálních voleb s padesáti miliony. I on nakonec rámec nedodržel a vedení ČSSD mu ještě v září přidalo podle sjezdových materiálů ČSSD šest milionů korun navíc.

Celkově pak podle výroční zprávy dali socialisté za kampaň 270 milionů, což zhruba odpovídá číslům, která ČSSD uváděla jako náklady voleb v průběhu roku.

Částka se však významně odchyluje od monitoringu společnosti Admosphere. Ta spočítala, že ČSSD obsadila reklamu za 605,6 milionu korun. V prvním pololetí to pak bylo rekordních 450 milionů korun. 

Srovnání monitoringu s uváděnými čísly zpochybňoval manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík již před jarními volbami. Chtěl dokonce agentury, které data zveřejnily, hnát před soud. Stejně jako představitelé VV tvrdil, že sociální demokraté dokázali vyjednat dobré ceny. Po volbách, když Tvrdík rezignoval, Lidový dům při vysvětlování financí zase zpětně odkazoval na něj.   

I TOP 09 to měla dražší

Předvolební počty a výsledná realita nevychází ani vládní TOP 09. Ve své výroční zprávě uvedla, že za volby zaplatila 107,2 milionu korun.

Před jarními volbami přitom tvrdili její lídři, že zaplatí za kampaň lehce nad 30 milionů korun. Na 28 milionech se měla zastavit jejich kampaň do Senátu a městských zastupitelstev.

Stejně jako ODS spočetla TOP 09 společnost Admosphere objem reklamy nižší, než je uvedeno ve výroční zprávě v kolonce výdaje na volby.

V prvním pololetí to bylo 66,2 milionů korun, ročně pak podle monitoringu TOP 09 obsadila prostor v hodnotě 103,6 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy