Chcete Temelín? Bez miliard na D3 to nejde, píše Dobeš

Pavel Baroch
12. 3. 2012 7:00
Ministr tvrdí, že pro stavbu nových bloků se musí dokončit dálnice do jižních Čech
Foto: Jan Langer

Praha - Ministr dopravy Pavel Dobeš využívá plánovanou dostavbu Temelína k tomu, aby získal další miliardy na dopravní stavby, především českobudějovickou dálnici D3.

Ve zprávě, v níž Dobešův úřad popisuje slabá místa výstavby 3. a 4. bloku, se upozorňuje, že kvůli dopravě potřebných zařízení a komponentů bude zapotřebí posílit dopravní infrastrukturu v jižních Čechách.

Největší část Dobešovy několikastránkové zprávy, kterou se Aktuálně.cz podařilo získat, se týká právě dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic.

"U realizace dálnice D3 považujeme z pohledu výstavby 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín za nezbytné výrazně ji urychlit," uvádí se v dokumentu, který právě dostala ostatní ministerstva a další úřady k připomínkování. Pak by měl zamířit do vlády.

Kraj dal vládě nůž na krk

Jihočeský hejtman Jiří Zimola přitom na podzim pohrozil, že jeho kraj přestane podporovat dostavbu Temelína, pokud stát urychleně nesežene peníze na dokončení D3 a dalších dopravních staveb.

Podívejte se, jak se Temelín rozroste o další věže:

"Jestliže stát měl dosud od Jihočeského kraje podporu z hlediska dostavby Temelína, tak jasně říkám, že se podpora může velmi rychle změnit v případě, že stát nedostojí svým jasným závazkům. Ta míra trpělivosti v tento moment přetéká," prohlásil Zimola.

V Dobešově zprávě se požadavek Jihočeského kraje několikrát zmiňuje. "Význam dálnice D3 je v daném regionu neopomenutelný," uvádí zpráva.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Stavba za 37 + 42 miliard

Podle ministra dopravy Pavla Dobeše ovšem aktuální stav rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury ani jeho střednědobý výhled neumožňují ve stavbě "dé trojky" podle požadavků Jihočeského kraje a podle připravenosti jednotlivých úseků pokračovat.

"Za tímto účelem je nutné posílit rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury," upozorňuje dokument, který vyčísluje náklady na bezmála 80 miliard korun včetně DPH. Středočeský úsek vyjde podle odhadů na 36,8 miliardy, jihočeský na 42 miliard.

Z dálnice D3, která má měřit 170 kilometrů, zatím stojí pouze nedlouhý úsek u Tábora, staví se další část směrem na Veselí nad Lužnicí. Ministerstvo dopravy teď chce podle Hospodářských novin zadat stavbu dalšího úseku u obce Bošilec soukromé firmě jako PPP projekt.

Odpor proti trase přes Posázaví

Kromě potíží s nedostatkem peněz má ale plánovaná D3 problém i se středočeským úsekem přes Posázaví. Tamní obce i občanská sdružení se bouří proti tomu, aby autostráda protnula zachovanou přírodu v okolí Sázavy, přes niž by měl vést nový vysoký most.

Projeďte se po virtuální dálnici přes Posázaví:

Jako alternativa k západní trase dálnice přes Posázaví vznikla i východní varianta, která by se tomuto území vyhnula. Jenže s ní úřady nepočítají, se západní trasou souhlasí i ministerstvo životního prostředí, které začátkem února vydalo kladné stanovisko k posuzovanému vlivu stavby na přírodu a krajinu (EIA).

A zde je alternativní trasa, která se Posázaví vyhne:

Posázavské obce ze sdružení Klid oznámily, že zváží další kroky proti plánované stavbě. Kromě samotné dálnice se odpůrci stavby obávají i toho, že podél autostrády vyrostou obří sklady a další stavby, které krajinu znehodnotí.

Pro starý Temelín stačila železnice

Spojovat stavbu dalších temelínských bloků s dokončením dálnice D3 považuje za absurdní Miroslav Patrik z ekologického hnutí Děti Země, které se silnicím dlouhodobě věnuje.

"Že by se bez toho nepostavil Temelín, to je nesmysl," řekl Aktuálně.cz Patrik. Dodal, že pro stavbu prvních dvou temelínských bloků vystačila železnice.

Foto: Jan Langer

Železnice, voda, silnice R4

V souvislosti s dostavbou Temelína píše o železnici i Dobešova zpráva. Zmiňuje se o IV. železničním koridoru a železniční trati České Budějovice - Plzeň.

"Který úsek železniční trati bude nutné posílit, vyplyne až z výběru dodavatele dostavby Jaderné elektrárny Temelín," uvádí se v dokumentu. Ministerstvo předpokládá, že by to měla být především trať mezi Budějovicemi a Číčenicí.

Dokument píše rovněž o možnosti převážet některé stavební části po Vltavě nebo po příbramské rychlostní silnici R4 a navazující silnici I/18.

"Pokud by byla využita tato trasa pro přepravu jednotlivých částí 3. a 4. bloku Jaderné elektrárny Temelín, musel by být stejně jako v případě dálnice D3 posílen rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury," uvedlo ministerstvo ve zprávě o slabých místech při výstavbě dalších dvou bloků Temelína.

Foto: Jan Langer

ČEZ postaví 40 kilometrů silnic

Zvláštní kapitolou jsou pak místní silnice v okolí Temelína, které musí upravit investor, tedy společnost ČEZ. Ta plánuje rozšíření vybraných silnic a výstavbu nových obchvatů, například u Tálína, Temelína nebo Albrechtic nad Vltavou.

V okolí jihočeské elektrárny by mělo postupně vyrůst přibližně 40 kilometrů nových silnic.

ČEZ spolu s Jihočeským krajem vybíraly vhodná dopravní opatření bezmála dva roky. Odborníci vytipovali místa, odkud se bude vozit stavební materiál, v jakém množství, kde by mohli být ubytovaní dělníci a technici. Následně určili silnice, kde zhoustne doprava.

"Před zahájením tak velké stavby, jakou nové bloky v Temelíně jsou, je zapotřebí připravit i dopravní infrastrukturu," uvedl před časem Antonín Ješátko, zástupce ředitele Jaderné elektrárny Temelín.

 

Právě se děje

Další zprávy