Blanka není bezpečná. Kdy se otevře, Dolínek neví

Marek Pokorný Marek Pokorný
Aktualizováno 24. 2. 2015 13:08
Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek odpovídal na otázky čtenářů.
Petr Dolínek
Rozhovor skončil
Přečíst si rozhovor

Praha - Hlavní město neví, kdy bude skutečně zprovozněn tunel Blanka. V online rozhovoru pro deník Aktuálně.cz to připustil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

"Nemohu udělat tu věc, že bych tlačil na otevření Blanky ve stavu, kdy na to není technicky připravena, není bezpečná a hrozí, že se zanedlouho po otevření znovu na dlouhé měsíce zavře," uvedl.

Město nyní čeká na písemné vyjádření znalce, který zkoumal kabeláž poškozenou vodou. "V minulosti jsme slyšeli už několik termínů, kdy bude Blanka otevřena. Já podobná politická gesta a prohlášení dělat nehodlám, považoval bych to za nezodpovědné," uvedl.

"Znovu je detailně prozkoumávána smluvní dokumentace, ale bohužel to, co bylo podepsáno, nedává současnému vedení města příliš široké možnosti," dodal na otázku, zda bude někdo pohnán k zodpovědnosti.

Nízkoemisní zóny v roce 2017

Jak také uvedl, město navíc chystá zavedení nízkoemisních zón podobně jako jiné metropole – tedy že do centra a přilehlých oblastí budou moci vjet jen auta, jejichž motory splňují přísné ekologické limity.

"Vyhláška na zavedení nízkoemisní zóny již je připravena, nyní půjde do připomínkového procesu," uvedl s tím, že reálně se dá kvůli legislativním lhůtám zavedení zón očekávat na přelomu let 2016 a 2017.  

V online rozhovoru přišla řeč i na to, jak se vládne ve faktické pětikoalici a jak je možné se v takovém složení domluvit na konsensu. "Je logické, že v široké koalici se shoda u některých témat hledá obtížněji. Já bych například preferoval radiály, které odlehčí dopravě v centru, ale někteří kolegové v koalici jsou proti. Nicméně i přesto jsem přesvědčen, že koalice nefunguje špatně a že udělá pro Prahu a Pražany mnohem více pozitivních věcí než naši předchůdci," řekl.

Jeden ze čtenářů se Dolínka také zeptal, zda je sparťan, či slávista a zda preferuje blondýnky, či brunety. „Možná Vás překvapím, ale fandím Dukle Praha. Pokud jde o ženy, tak jsem šťastně ženatý a miluji svou manželku,“ řekl.

Petr Dolínek

Rozhovor skončil
24. 2. 2015
Ptá se: Petra Rohlíková

Dobrý den pane Dolínku, zaznamenala jsem vaše vyjádření, že mýto v centru Prahy je otázkou až vzdálenější budoucnosti. Ale co nízkoemisní zóny? Nepovažuju se za ekologickou aktivistku, ale myslím, že v 21. století už by to měla být součást moderní metropole. Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Petr Dolínek

Dobrýn den vítám Vás u tohoto rozhovoru a děkuji za vaše otázky. Souhlasím s Vámi. Vyhláška na zavedení nízkoemisní zóny již je připravena, nyní půjde do připomínkového procesu, poté jsou zákonné lhůty během kterých ještě vyhláška nebude platit. Odhaduji, že pokud vše bude probíhat standardně, mohlo by k jejich zavedení dojít na přelomu 2016/2017.

24. 2. 2015
Ptá se: Richard Jahoda

Dobrý den, předně Vám chci poděkovat, že jste hodil Ropidu na hlavu další nesmyslný návrh změn v MHD. Můžete mi ale zaručit, že příští návrh bude připravený skutečně pečlivě a v souladu s potřebami Pražanů?

Odpovídá: Petr Dolínek

Můžu Vám zaručit, že budu trvat na tom, aby dalšímu návrhu předcházely odpovídající studie, byl dostatek času na vypořádání připomínek občanů, městských částí, ale třeba i řidičů autobusů a tramvají. Návrh z roku 2012 byl špatný, ten další musí být skutečně ve prospěch Pražanů a odpovídat potřebám města i do dalších let. Pochopitelně musí být změny zabezpečeny také rozpočtově.

24. 2. 2015
Ptá se: Martin Rauš

Pane Dolínku, Praha má stále deficit v bezbariérovosti. Budete nějak tlačit, aby se bariéry například v metru odstraňovaly? Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Petr Dolínek

Bezbariérovost je jedna z mých priorit. Budeme navyšovat rozpočtové prostředky, aby postup odstraňování bariér probíhal co nejrychleji.

24. 2. 2015
Ptá se: Marie Pokorná

Všimla jsem si, že vám ODS vyčítá snížení ceny jízdného. Mně to udělalo radost, jezdím mhd pravidelně takže ušetřím. Neměla by ODS raději mlčet, když to byli oni, kdo zasekl Praze sekeru na spoustu let dopředu?

Odpovídá: Petr Dolínek

Snížení ceny ročního jízdného bylo politickým rozhodnutím současné koalice. Podle nás jde o vstřícný krok vůči Pražanům a zároveň o jeden z kroků, který dokazuje naši preferenci MHD. Například ODS udělala v minulosti jiné politické rozhodnutí, jmenuje se tunel Blanka a Prahu stojí kolem 40 miliard korun. Každý občan může zvážit, které z těchto rozhodnutí bylo lepší.

24. 2. 2015
Ptá se: Jana Pospíšilová

Dobrý den, jsem zastánkyní zklidňování dopravy v centru, ale nemělo by se to dělat za každou cenu. Po otevření Blanky se prý bude dělat dost opatření (magistrála, Veletržní, snad dokonce i nábřeží a Malá Strana…). Nebude toho moc najednou a nepřinese to víc škody než užitku? Držím palce Jana Pospíšilová.

Odpovídá: Petr Dolínek

Opatření, která uvádíte, nebudou určitě zavedena najednou. Půjde o postupné kroky, přičemž každému z nich bude předcházet vyhodnocení aktuální situace. Cílem je zklidnění a humanizace některých částí města, například magistrála by měla být více městským bulvárem, než autostrádou. V žádném případě to ale nebudeme dělat zbrkle a za každou cenu.

24. 2. 2015
Ptá se: Karel Schweitzer

Co přesně v tuhle chvíli brání otevření Blanky? A proč nelze říct termín?

Odpovídá: Petr Dolínek

V tuto chvíli čekáme na písemné vyjádření znalce, který zkoumal kabeláž poškozenou přívalovými dešti. Jakmile jej obdržíme, bude následovat schůzka s dodavateli a uvidíme, jaká je situace. V minulosti jsme slyšeli už několik termínů, kdy bude Blanka otevřena. Nestalo se. Já podobná politická gesta a prohlášení dělat nehodlám, považoval bych to za nezodpovědné.

24. 2. 2015
Ptá se: Jan Florián

Dobrý den, Praze vládne de facto pětikoalice. Je vůbec možné se v takovém složení domluvit na konsensu? Ještě když je tam solitér Stropnický?

Odpovídá: Petr Dolínek

Je logické, že v široké koalici se shoda u některých témat hledá obtížněji. Já bych například preferoval radiály, které odlehčí dopravě v centru, ale někteří kolegové v koalici jsou proti. Nicméně i přesto jsem přesvedčen, že koalice nefunguje špatně a že udělá pro Prahu a Pražany mnohem více pozitivních věcí, než naši předchůdci.

24. 2. 2015
Ptá se: Radim Novotný

Dobrý den pane náměstku, všiml jsem si, že jste se stal předsedou Dozorčí rady Dopravního podniku. Můžete veřejnosti sdělit, kolik za to máte?

Odpovídá: Petr Dolínek

Ano, mohu sdělit, že za činnost v Dozorčí radě Dopravního podniku nepobírám naprosto žádné peníze. Z pozice radního pro dopravu mi přijde logické, abych se podílel na dozoru této pražské firmy s obrovským rozpočtem, naopak nelogické by mi přišlo, brát za to nějaké extra peníze vedle platu náměstka primátorky.

24. 2. 2015
Ptá se: Miloš Krejča

Zdravím, mám tři otázky na tělo. Sparťan nebo Slávista? Blondýny nebo brunety? Pivo nebo víno? Díky za odpovědi.

Odpovídá: Petr Dolínek

Možná Vás překvapím, ale fandím Dukle Praha. Pokud jde o ženy, tak jsme šťastně ženatý a miluji svou manželku. Nazval bych se spíše pivařem, ale občas si dám i dobré víno.

24. 2. 2015
Ptá se: Jan Jahoda

Doporučuji omezit vjezd osobních vozidel s dieslovými motory do centra města. Tyto typy motorů mají na svědomí největší znečištění vzduchu.

Odpovídá: Petr Dolínek

Jak jsem již odpovídal, vyhláška na zavedení nízkoemisní zóny již je v procesu. Nejsem si ale úplně jist, zda se bude dotýkat osobních vozidel s dieslovými motory. Zejména těch moderních zcela určitě ne.

24. 2. 2015
Ptá se: Petr Mráček

Kdy bude konečně zahájena rekonstrukce železnice Praha-Kladno s odbočkou na letiště Ruzyně?

Odpovídá: Petr Dolínek

Přesnou odpověď Vám dnes nikdo nedá. Nyní probíhá diskuse s Prahou 6 a 7, zhruba během měsíce by mohlo být jasněji. Nicméně já mohu říci, že tuto stavbu podporuji a pozitivně se k tomuto projektu staví i současná vláda. Zároveň se s otevřením nových stanic metra A výrazně zrychlí spojení na Letiště Václava Havla již v blízké budoucnosti.

24. 2. 2015
Ptá se: Dave

Nebylo by lepší tu Blanku zasypat? Už je to dost trapný příběh neschopnosti všech partcipujících vedení Prahy

Odpovídá: Petr Dolínek

Kdybych měl v dnes již poměrně vzdálené minulosti tu možnost, tak bych Blanku nechal přesoutěžit. Dnes ji musím již otevřít na základě všech kroků, smluv a jednání v minulosti. Otevřu ji v momentu, kdy bude její provoz zcela bezpečný pro řidiče a zároveň nebudou hrozit neúměrné náklady na údržbu nebo dokonce nutnost nějaký dlouhodobých uzavírek Blanky z technických důvodů.

24. 2. 2015
Ptá se: Martin

Vážený pane Dolinku,

mám na vás pár otázek. Samozřejmě se nemohu nezeptat na Blanku a její problémy. Byl jste někdy v zasažené oblasti, šel jste kolem Prašného mostu v hrozných zácpách a hnusném vzduchu? Je to tam šílené. Jak si lze vysvětlovat současné průtahy? Hodláte někoho potrestat, nebo se máme zoufale smát?

Odpovídá: Petr Dolínek

Bydlím na Praze 6, takže postiženou oblast velmi dobře znám a pohybuji se tam prakticky denně. Z průtahů nejsem smutný o nic míň než Vy, ale nemohu udělat tu věc, že bych tlačil na otevření Blanky ve stavu, kdy na to není technicky připravena, není bezpečná a hrozí, že se zanedlouho po otevření znovu na dlouhé měsíce zavře. Pokud jde o potrestání, tak momentálně jsou znovu detailně prozkoumávány smlouy z minulosti a mohu Vám říci, že jsou bohužel z pohledu města a jeho možností nepříliš komfortní.

24. 2. 2015
Ptá se: Tvor

Kolik vam a vasim kolegum, urednickum z Marianskeho namesti, Metrostav a dalsi firmy poslaly na ucty za ten tunel, tunel jmenem Blanka? Nemel byt uz davno otevren???

Odpovídá: Petr Dolínek

Podle vyjádření z minulosti měl být skutečně již dávno otevřen a také měl stát zhruba o polovinu méně. Realita je bohužel mnohem méně radostná. Ovšem všechna klíčová rozhodnutí padla již před lety, kdy se vypsaly zakázky a podepisovaly smlouvy.

24. 2. 2015
Ptá se: MILAN

je mi z toho blivno ... kdo za Blanku bude pohnán k odpovědnosti ...

Odpovídá: Petr Dolínek

Jak jsem již odpovídal, v tuto chvíli je znovu detailně prozkoumávána smluvní dokumentace, ale bohužel to, co bylo podepsáno, nedává současnému vedení města příliš široké možnosti.

24. 2. 2015
Ptá se: Milan Moravec

Vážený pane radní, jsou obyvatelé centra nadlidé? Jinak si nedovedu vysvětlit omezování individuální dopravy v centrech měst. Já vím, že zkusíte argumentovat životním prostředím, kvalitou ovzduší a podobně. Nicméně ve stejné situaci je i mnoho mimopražských obyvatel, kterým vede okolo jejich bydliště frekventovaná silnice. Věřte, že do centra Prahy lidé nejezdí jen tak pro zábavu a když, tak zcela vyjímečně. Ti lidé jezdí obvykle za prací nebo za výdělkem. Tento způsob cesty volí obvykle proto, že se jim vyplatí - ať už časově nebo finančně. Nebo jen proto, že jim MHD nevyhovuje z důvodu velkého množství přestupů, v létě z důvodu chybějící klimatizace, v zimě z důvodu nevytopeneých tramvají a autobusů případně z dalších důvodů. Ptám se tedy, zda jsou obyvatelé centra natolik vyjímeční, že mohou na jednu stranu bydlet v metropoli města a zároveň požadovat tiché a čisté prostředí, které mnohdy není ani na vekově? A druhá otázka. Na kdy plánujete ostranění zamoření Prahy nesmyslnými modrými zónami "jen pro rezidenty" a umožníte individuální dopravu i těchto částech?

Odpovídá: Petr Dolínek

Obyvatelé centra rozhodně nejsou nadlidé. Nicméně argumentů pro zklidňování dopravy v centrech měst je celá řada. Myslím, že není náhoda, že se o totéž snaží města po celém světě. My se mj. budeme snažit ještě vylepšit a zatraktivnit MHD, aby se i pro dlaší občany stala alternativou k automobilu. K vaší druhé otázce, řešení parkování je již v procesu.

24. 2. 2015
Ptá se: Vladimír Veselý

Dobrý den, také vám děkuji za pozastavení změn v MHD připravených Ropidem. Chtěl jsem se zeptat, jestli máte přehled, zda vedení Ropidu a pražského dopravního podniku využívá při cestách do práce MHD či osobní dopravu. Neuvažujete o zavedení povinnosti využívat MHD pro tyto pracovníky, případně i pro ty, kteří změny vymýšlejí, aby se měli možnost s nimi v praxi seznámit? Děkuji.

Odpovídá: Petr Dolínek

Přiznám se, že takovouto statistikou nedisponuji. Povinnost využívat MHD je zajímavý nápad, ale myslím, že není v souladu se stávající legislativou :-). Každopádně jim to minimálně přátelsky doporučím, ale hlavně od nich budu vyžadovat dodání odborných studií, aby se změny v MHD dělaly pořádně a skutečně ve prospěch Pražanů a potřeb hlavního města. Děkuji všem za vaše otázky a těším se někdy znovu na shledanou.

 

Právě se děje

Další zprávy