Třikrát se jim propadl tunel, teď se potkají na další stavbě

Marek Pokorný Marek Pokorný
3. 9. 2014 18:00
Čtyřmiliardový železniční tunel na Plzeňsku postaví Metrostav pod dohledem firmy IDS. Jejím hlavním kontrolorem bude manažer, který se s lidmi z Metrostavu dobře zná, ještě nedávno tam řediteloval.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha – Na jedné z nejdůležitějších železničních staveb posledních let se setkají firmy, jejichž dřívější spolupráci za veřejné peníze provázely potíže.

Čtyřmiliardovou zakázku na modernizaci tratě mezi Plzní a Rokycany včetně ražby tunelu Ejpovice získal tuzemský stavební gigant Metrostav a dohlédnout na něj má inženýrská společnost IDS Praha.

Obě firmy se potkaly především při problémové stavbě pražského tunelového komplexu Blanka, kde se třikrát propadla zemina a konečná cena byla o víc než třetinu vyšší než ta plánovaná. Prověrka navíc odhalila, že IDS svou roli stavebního dozoru nedělala vždy poctivě.

Teď bude IDS kontrolovat práci Metrostavu na stavbě, která má zrychlit vlakové spojení na koridoru mezi Plzní a Prahou. Znovu se tak mohou objevit pochybnosti o správném dohledu.

Nejistotu navíc zesílila nová posila manažerského týmu IDS, kam nedávno přišel specialista Jiří Junek, který byl ještě na jaře jedním z klíčových šéfů Metrostavu a hlídal například stavbu nového úseku metra A za dvacet miliard korun. Nyní tak bude Junek dohlížet na své bývalé kolegy.

Sám Junek se o svém přechodu z Metrostavu do IDS nechce bavit. Nejdříve sice do telefonu ochotně potvrdí, že je ve vedení týmu, který bude dozorovat stavbu ejpovického tunelu a přislíbí rozhovor. Když ale padne otázka na jeho minulost v Metrostavu, Junkova vstřícnost mizí.

"Jsem v metru, zavolám za chvíli," řekne Junek a zavěsí.

Po pěti minutách pak už místo něj volá místopředseda dozorčí rady IDS Josef Kutil a vypráví, že firma IDS musela Junka přetáhnout. Odborníků jako Junek totiž prý na trhu mnoho není. Neměli tedy prý jinou možnost, pokud se chtěli zúčastnit miliardového železničního tendru.

"To je jen o pracovním poměru. Podle zadávacích podmínek tu práci může dělat pouze stavbyvedoucí na TBM (druh ražby tunelu – pozn. red.). A jediní hlavní vedoucí na TBM jsou v Metrostavu, nikde jinde," vysvětluje Kutil, šéf divize IDS, jež dohlíží na stavbu tunelu Blanka.

Investor stavby, státní organizace Správa železniční dopravní cesty, se k Junkovu angažmá odmítá vyjádřit a informace označuje za spekulace. "Smlouva o stavebním dozoru není podepsaná, není zatím ani ustavený tým specialistů," řekl mluvčí správy železnic Marek Illiaš.

Kolik na hodinu?

Vítěze zakázky na stavební dozor ejpovického tunelu sice správci kolejí vybrali ze dvou uchazečů už před měsícem, oficiálně ho ale ještě nevyhlásili. Museli totiž napřed vypořádat námitky poražené společnosti Mott MacDonald, která si marně stěžovala na to, že její soupeř měl být vyřazen kvůli nedodržení zadávacích podmínek soutěže.

Ve své nabídce totiž IDS údajně podstřelila klíčovou nákladovou položku - platy odborníků, kteří budou stavbu hlídat.

Státní organizace v podmínkách zadávacího řízení uvedla, že zájemce o zakázku musí vycházet "z hodinových sazeb uvedených Českou komorou architektů pro výkony architektů, inženýrů a techniků činných ve výstavbě." Jenže IDS kalkulovala zhruba o třetinu nižší ceny.

Nechceme zdržet stavbu

Správci kolejí tvrdí, že vítěznou firmu vyřadit nemuseli. "Citovaná formulace v zadávacích podmínkách představuje pouze orientační vodítko pro tvorbu nabídkových cen," napsali do protokolu, v němž námitky firmy Mott MacDonald zamítli.

Poukázali navíc na to, že ani Mott MacDonald tento bod nesplnil a nabídl nižší ceny, byť jen o deset korun, než je požadované rozpětí.

Společnost Mott MacDonald po zamítnutí stížnosti zvažovala obrátit se na antimonopolní úřad, nakonec ale od záměru ustoupila. Prý už nechtěla soutěž dál blokovat.

"Rozhodli jsme se v námitkách nepokračovat zejména proto, že i v případě úspěchu u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bychom v nejlepším případě dosáhli zrušení soutěže, které by ve svém důsledku mohlo být příčinou zpoždění akce a následně jejího prodražení," uvedl ředitel Mott MacDonald Radko Bucek.

Nečekaně nízké cenové nabídky

Co se týká cen, mohou si zatím správci kolejí libovat. Vítězové totiž nabídli oproti plánovaným rozpočtům výrazně nižší ceny. Zatímco v zadávací dokumentaci zní odhad ceny na stavební dozor 80 milionů korun, IDS se zavázala, že stavbu ohlídá za 28 milionů.

A nečekaně nízkou sumu přitom nabídl i v samotné stavební zakázce na stavbu tunelu Metrostav. Ačkoliv stát spočítal náklady na 7,5 miliardy, Metrostav vyhrál soutěž vypsanou před dvěma lety s nabídkou za 3,9 miliardy korun.

Správci železnic na nižších cenách nevidí nic podezřelého a nepovažují je za dumpingové. A samy firmy si za nimi stojí. "Nabídnutá cena je založena na interních nákladových kalkulacích na poskytování obdobné činnosti," uvedl mediální zástupce firmy IDS Pavel Kočiš.

Konečné ceny ale u podobných staveb zpravidla ještě nabobtnají. Nejčastěji kvůli neočekávaným vícepracím, které například tunel Blanka prodražily o téměř deset miliard. "U stavby takovéhoto rozsahu vám nikdo není schopen garantovat, zda se vícepráce budou, či nebudou realizovat," uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš.

Podle bývalého náměstka ředitele státní organizace Petra Šlegra by však k žádnému navýšení dojít nemělo. "Úsek Rokycany - Plzeň postaví firma podle vlastního projektu, takže se nebude moci vymlouvat na našeho projektanta," uvedl Šlegr před dvěma lety.

Ve smlouvě je navíc jako pojistka proti výraznému zdražení stavby vícepracemi formulace, že zhotovitel se seznámil se všemi podmínkami stavby i terénem a že tedy "zodpovídá za překážky a vady, způsobené neočekávanými a nepředvídatelnými okolnostmi, které mohl a měl předvídat".

Článek vyšel v pondělí 1. září 2014 v sesterském deníku Insider.

 

Právě se děje

Další zprávy