Ministerstvo dopravy plánuje, že od příštího roku rozšíří mýto z dálnic na silnice I. třídy, které procházejí i mnohými městy. To by znamenalo, že by mýto musely platit také autobusy městské dopravy.
Obce ovšem tvrdí, že by tento krok enormně zdražil městskou hromadnou dopravu.
"Jen u nás by to byly miliony korun," řekl primátor Kladna Dan Jiránek. Uvedl, že po hlavní kladenské silnici jezdí sedmdesát procent autobusových spojů, které ročně po městě najezdí 97 milionů kilometrů.
Elektronické mýto by ale mohlo zdražit i meziměstskou autobusovou dopravu, kterou objednávají kraje.
Obce a kraje: Vraťte nám peníze!
Radnice i krajské úřady sice požadují, aby autobusy městské a meziměstské dopravy byly od mýta zcela osvobozeny, ovšem ministerstvo dopravy nechce, aby autobusy zůstaly bez krabiček na snímání ujetých kilometrů.
Ministerstvo ovšem zároveň tvrdí, že chce druhou etapu mýtného nastavit tak, aby přinesla "minimální dopad na zdražení veřejné dopravy". Zatím ovšem nesdělilo, jak to chce udělat.
Obce a kraje na odborném semináři pořádaném ministerstvem dopravy navrhly, aby stát vrátil z mýtného ty peníze, které vydělal, když autobusy prokazatelně jezdily na veřejnou objednávku.
"My samozřejmě přesně víme, kolik kilometrů ujedou autobusy našeho dopravního podniku," řekl Aktuálně.cz kladenský primátor Jiránek. Dodal, že obdobně to mohou vypočítat i kraje.
Ministerstvo dopravy bere tento návrh jako alternativu, o které se bude dále jednat.
Některé autobusy už zdražily
Některé meziměstské autobusové spoje přitom zdražily už od Nového roku, protože jezdí po dálnicích.
Nejvíce zdražila cesta na trase mezi Prahou a Brnem, kde se zvýšilo jízdné o třicet korun. Zdražily ale také jízdenky například při jízdě z Prahy do Plzně nebo do Liberce.
Středočeský kraj, jehož se zdražení autobusových linek dotklo nejvíce, se přitom marně na sklonku roku snažil přesvědčit poslance, aby byla veřejná doprava od mýtného osvobozena.
Poslanec Karel Sehoř z ODS při projednávání návrhu svého stranického kolegy, středočeského hejtmana Petra Bendla uvedl, že do jízdného se mýto promítne jen v několika málo procentech.
Úlevou pro jeden typ hromadné dopravy by navíc podle Sehoře vyvolal tlak dalších skupin na udělení podobných výjimek.
Kraje tvrdí, že kvůli mýtu už teď zaplatí dopravcům o desítky milionů korun navíc, aby pokryly jejich ztráty.