Zuzana Hronová
11. 4. 2021 7:19
Proč je střídání dětí ve školách po týdnech násobně účinnější než testování? Proč je užitečné používat i málo spolehlivé antigenní testy? A proč se školy nemohly otevřít dříve? Na nejčastější otázky kolem pondělního návratu dětí do škol odpovídají vědci.
Proč rotace tříd snižují šíření nákazy nejméně o 80 procent?
Jak vysvětluje Tomáš Diviák, sociolog a výzkumník z University of Manchester a člen katedry sociologie Filozofické fakulty UK, každý z žáků přináší do školy svoje kontakty, které mají nějakou strukturu, jak se potkává s dětmi z jiných tříd na chodbě, v jídelně, ve školních kroužcích. Do sítě kontaktů tak zanáší další a další spojnice.
"Když rotujeme třídy na týdenní bázi, tak ze sítě nemizí jen dané děti, ale i jejich spojnice kontaktů. Nejen že ubývá vliv individuálních dětí, ale i jejich vliv na další děti. Rotace dokáží zachovat nějakou formu prezenční výuky a dokáží nejméně o 80 procent zamezit nákaze," popisuje.