Praha - Nejbezpečnějšími městy pro motoristy, chodce a cyklisty jsou Plzeň, Tachov a Rakovník. Podle žebříčku, který sestavuje Česká pojišťovna, byla Plzeň nejbezpečnější mezi krajskými městy, Tachov a Rakovník se dělí o prvenství na okresní úrovni.
Pojišťovna už třetím rokem sleduje statistiky dopravních nehod ve třinácti krajských a devětapadesáti okresních městech.
Vychází z oficiálních policejních údajů o usmrcených a těžce zraněných a tato čísla přepočítává ještě například na počet obyvatel nebo motorových vozidel v tom kterém městě. Zvláštní zřetel se při sestavování tabulek bere na nehody, které se staly kvůli nepřiměřené rychlosti.
Tachov a Rakovník bez usmrceného
Nejbezpečnější města
Pořadí krajských měst
Pořadí Město 1. Plzeň 2. Jihlava 3. Brno 4. Zlín 5. Ostrava 6. Hradec Králové 7. České Budějovice 8. Pardubice 9. Praha 10. Liberec 11. Karlovy Vary 12. Olomouc 13. Ústí nad Labem
Prohlédněte si žebříček krajských měst
Pořadí bývalých okresních měst můžete porovnat ZDE
Dopravní policisté i odborníci přikyvují: žebříček podle nich má svoji vypovídací hodnotu. Vítězná města ho pochopitelně také podporují.
"Samozřejmě, že to odpovídá," říká mluvčí tachovské policie Václav Blahník. Uvádí statistiku, podle níž loni v Tachově nezemřel při dopravní nehodě žádný člověk.
Blahník to přičítá častým policejním kontrolám a také tomu, že se zlepšil průjezd městem - na místech častých kolizí se vybudovaly kruhové křižovatky.
Výhoda? Nejsme tranzitní město
V Rakovníku dokonce nezemřel na silnici žádný člověk už dva roky. Počátkem tohoto roku zde ovšem zahynula dvacetilá žena při dopravní nehodě, za níž stála opilost řidiče. "Vloni ani předloni jsme tady neměli žádnou smrtelnou ani vážnou nehodu," připomíná mluvčí rakovnické policie René Černý.
Podle starosty Zdeňka Nejdla je výhodou Rakovníku také to, že není tranzitním městem, takže ulice nejsou tolik přecpány auty jako ve městech, přes něž vedou dálkové trasy. Radnice navíc osvětlila některé přechody pro chodce a na frekventované silnici směrem k Praze vybudovala kruhový objezd.
Rakovník je v čele žebříčku České pojišťovny podruhé za sebou.
Plzeň chystá kamerový systém
Z Plzně sice nová dálnice odvedla část tranzitní dopravy, ale přesto je doprava stále velmi hustá. Co městu pomohlo do čela žebříčku krajských měst?
"Není tady vysloveně problémová křižovatka," soudí plzeňský radní Petr Rund. Rušná Rokycanská třída protíná neobydlenou část města, na křížení Klatovské a Americké ulice je zase omezená rychlost.
"V každém případě je ještě co zlešovat," uznává ovšem Rund. Město chce podle něho například vybudovat kamerový systém, který by sledoval rychlost aut a průjezd vozidel na semaforech.
Kdo se nejvíce zlepšil
Česká pojišťovna hodnotila i to, která města v žebříčku poskočila nejvíce vzhůru. Z krajských měst je to Hradec Králové, z okresních Česká Lípa a Kolín.
Na opačném konci žebříčku s titulem nejméně bezpečného krajského, respektive okresního města, se v hodnocení pojišťovny umístilo Ústí nad Labem a Kutná Hora.
Pořadí bývalých okresních měst |
1.- 2. | Rakovník | 31. | Bruntál |
1.- 2. | Tachov | 32. | Znojmo |
3. | Uherské Hradiště | 33. | Břeclav |
4. | Česká Lípa | 34. | Louny |
5. | Litoměřice | 35. | Teplice |
6. | Mělník | 36. | Kladno |
7. | Sokolov | 37. | Vyškov |
8. | Vsetín | 38. | Prostějov |
9. | Přerov | 39. | Pelhřimov |
10. | Šumperk | 40. | Karviná |
11. | Třebíč | 41. | Chrudim |
12. | Benešov | 42. | Písek |
13. | Domažlice | 43. | Ústí nad Orlicí |
14. | Trutnov | 44. | Klatovy |
15. | Kolín | 45. | Jeseník |
16. | Strakonice | 46. | Mladá Boleslav |
17. | Jindřichův Hradec | 47. | Havlíčkův Brod |
18. | Semily | 48. | Opava |
19. | Beroun | 49. | Rychnov n. Kněžnou |
20. | Tábor | 50. | Kroměříž |
21. | Prachatice | 51. | Děčín |
22. | Hodonín | 52. | Žďár nad Sázavou |
23. | Příbram | 53. | Frýdek-Místek |
24. | Český Krumlov | 54. | Nymburk |
25. | Svitavy | 55. | Cheb |
26. | Rokycany | 56. | Blansko |
27. | Nový Jičín | 57. | Jablonec nad Nisou |
28. | Jičín | 58. | Náchod |
29. | Most | 59. | Kutná Hora |
30. | Chomutov | 60. |