Praha - Nákladový terminál mezinárodního letiště v Praze, který hlídá firma rodiny lídra Věcí veřejných Víta Bárty a kde naprosto selhala bezpečnostní opatření, ponechával stát několik let prakticky bez kontroly.
Za poslední čtyři roky tu úředníci ministerstva dopravy prověřovali, jak důkladně bezpečnostní agentura ABL prostor střeží, pouze čtyřikrát. Vyplývá to z dat, která si redakce Aktuálně.cz vyžádala na ministerstvu.
Polovinu těchto prověrek navíc úředníci provedli až letos v září. Tedy poté, co Aktuálně.cz upozornilo, že do nejpřísněji střežených zón ruzyňského letiště lze bez potíží pronést například nůž, pepřový sprej nebo atrapu bomby či dostat do letadla nezrentgenovaný a nezkontrolovaný balíček.
Ministři opět na výslechu
Dírami v bezpečnostním systému nákladového terminálu se dnes už podruhé budou zabývat poslanci sněmovního výboru pro obranu a bezpečnost, kteří očekávají vysvětlení od ministrů vnitra Jana Kubiceho a dopravy Pavla Dobeše.
Někteří z poslanců už na minulém zasedání konstatovali, že kolaps umožnil právě nezájem státu a to, že kontrola byla špatně nastavená. Cargo totiž stát před čtyřmi lety prodal soukromé firmě, a co přesně se uprostřed strategického prostoru letiště odehrává, už důsledně nesledoval.
Kromě ministerstva dopravy leží díl odpovědnosti i na lidech ze státních aerolinek, kteří zpracovávají bezpečnostní směrnice, ale současně následně kontrolují jejich dodržování.
"Tedy titíž lidé, kteří zpracovávají bezpečnostní směrnice, následně školí pracovníky, provádějí jejich kontrolu a dodržování směrnic. Kontrolují tedy svoji vlastní práci, čili zájem odhalit nějaký nedostatek je samozřejmě nula," upozornil místopředseda výboru a bezpečnostní expert ODS Jan Vidím.
Bárta kontroluje Bártu
Příběh s ruzyňským letištěm nadto odhaluje delikátní situaci, do níž se dostal šéf poslanců Věcí veřejných Vít Bárta. Právě on coby ministr dopravy měl ještě donedávna dohlížet na to, jak dbá předpisů jeho bratr Matěj a rodinná firma ABL na letišti.
Za devět měsíců, kdy byl Bárta ministrem, podrobili jeho podřízení z ministerstva společnost ABL inspekční kontrole pouze jedinkrát. A to letos v lednu.
Vít Bárta nicméně nepřipouští, že by nízký počet kontrol souvisel s tím, že na letišti hlídá firma jeho bratra.
"Státní dozor ministerstva dopravy je plánován dlouhodobě, alespoň s výhledem minimálně jednoho roku, a to s přihlédnutím k personálním kapacitám, jakož i technickému vybavení pověřených zaměstnanců ministerstva. Je zapotřebí mít rovněž na paměti, že kontroly se musí 'rozložit' na celou Českou republiku," prohlásil Vít Bárta.
Bez závad...
Jen pro připomenutí: když redakce Aktuálně.cz na bezpečnostní selhání na Ruzyni upozornila, jednal současný ministr dopravy Pavel Dobeš (Věci veřejné) spolu s ministrem vnitra okamžitě.
A během několika dnů se tu uskutečnily hned dvě inspekční kontroly.
I proto má Bárta vysvětlení: "Zářijové kontroly provedené u společnosti Skyport byly provedeny jako mimořádné a vyplynuly z bezpečnostního incidentu."
Jak tyto dvě prověrky dopadly, přibližuje Marek Illiaš z tiskového oddělení ministerstva dopravy: "Nebyly zjištěny závažné nedostatky takového charakteru, které by vyžadovaly zahájení správního řízení o uložení peněžité pokuty či sankce zákazu činnosti. Byla uložena pouze řada jednotlivých nápravných opatření."
Pochybení podle něj nebyla zjištěna ani při zbývajících dvou kontrolách, které tu ministerští úředníci v posledních čtyřech letech provedli.
Aktuálně.cz přitom stačil pouhý měsíc, aby redakcí vyslaný člověk získal práci na letišti, a tím pádem přístup do nejpřísněji střežených zón letiště.
A během několika dní do těchto S.R.A. zón postupně nanosil hned několik zakázaných předmětů, aniž by mu v tom někdo zabránil. Ve finále pak podstrčil mezi již odbavené zásilky mířící do letadla svůj balíček, který neprošel rentgenem ani žádnou kontrolou. Opět ho nikdo nezastavil.
Ministři vnitra a dopravy už před poslanci oznámili, že připraví zákony, které podmínky pro přijetí do firem na letišti podstatně zpřísní.