Lidem na ceně jízdenky tolik nezáleží, tvrdí Praha

Pavel Baroch
14. 11. 2007 15:50
Napište nám : Co chcete od MHD?
Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Praha - Na internetu se objevila petice proti zdražování pražské hromadné dopravy. Proti zvýšení cen lístků sepsala oficiální protest skupina Pražanů. Podle magistrátu ovšem lidem na ceně jízdenek za metro, tramvaj a autobus až tolik nezáleží.

Radnice se odvolává na průzkum veřejného mínění. Pět set lidí odpovídalo na otázku, jaké faktory ovlivňují spokojenost s cestováním v MHD. A cena jízdého se objevila až na jednom z posledních míst. Nejvíce lidí - 26 procent - uvedlo jako nejdůležitější intervaly mezi spoji. Hned v závěsu pak bylo dodržování jízdních řádů a čistota vozů.

Cena jízdného skončila na devátém až jedenáctém místě spolu s bezpečností dopravy a celkovým komfortem cestování. Tyto tři faktory označilo za důležité pět procent dotázaných.

Více než polovina lidí navíc uvedla, že by "ocenila zvýšení kvality pražské hromadné dopravy i za cenu zvýšení cen jízdného".

Vyšší cena, standardní služby

A magistrát spolu s vedením dopravního podniku skutečně slibují: Příští rok bude cestování městskou hromadnou dopravou příjemnější.

"Jsme si vědomi toho, že za vyšší cenu je nutné nabídnout lepší služby," řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner.

V některých případech jde však spíše o posun ke standardním službám než o posun na špičku. Praha například slibuje více nízkopodlažních autobusů a tramvají. Jenže: pražské tramvaje jsou v průměru staré bezmála 26 let, takže pořízení modernějších souprav mělo proběhnout již dávno.

V západoevropských metropolích jsou navíc nízkopodlažní tramvaje či autobusy naprostou samozřejmostí už roky. Když si ovšem matka s kočárkem vybere některý z mála spojů s nízkopodlažním vozem, nemá zaručeno, že s ním také odjede. Některé spoje jsou natolik plné, že se do nich s kočárkem nevejde.

"Spoje jsou v dopravních špičkách i o víkendech nesnesitelně přeplněné a přetížené, vozy bývají špinavé a v zimě se často netopí," citoval server iDNES signatáře protestního dopisu, podle nichž se kvůli přecpaným linkám zhoršuje i bezpečnost dopravy.

Metro bude jezdit častěji

Dopravní podnik slibuje, že příští rok zlepší provázanost metra, tramvají a autobusů s příměstskými vlaky a že soupravy metra budou jezdit rychleji za sebou.

Dále čtěte:
Autor fotografie: Aktuálně.cz, Jaroslav Pikous

Dále čtěte:

DOPRAVNÍ NEJ

  • Nejzatíženenějšími komunikacemi jsou Jižní spojka a Barrandovský most se 130 tisíci auty za den.
  • Nejzatíženější mimoúrovňovou křižovatkou je 5.května - Jižní spojka s 215 tisíci auty za den.
  • Nejzatíženější klasickou křižovatkou je Anglická - Legerova se 74 tisíci auty za den.

V souvislostech:

Praha zdražuje jízdné, je na špičce drahých měst Doprava po Praze zdraží. Požene to lidi do aut? Metro Praze nestačí, nezvládá nápor pasažérů  / Prague metro reaches its limit, can't fit more people Video: Jak to vypadá ve stanici Můstek kolem 18. hodiny? Doprava ve městech zdraží. Skoro bez výjimky

První změnu by cestující měli podle ředitele pražského dopravního podniku Martina Dvořáka pocítit už v lednu, kdy se zkrátí intervaly na trase B.

Od února by pak na stejné trase mělo být zrušeno takzvané pásmování. To znamená, že některé soupravy už nebudou jezdit jen na určitém úseku jako dosud, ale po celé trase. Dopravní podnik plánuje, že ve špičce aspoň o pět až deset vteřin zkrátí intervaly mezi vlaky na linkách A a C, ačkoli "céčko" je už dnes na hranici svých možností.

"U linky C se minimální interval už pohybuje na hranici možností daných zabezpečovacím zařízením," uvedl dopravní podnik.

Vzniknou nové stanice. V poli

Dopravní podnik slibuje, že přibudou nové stanice metra i tramvají a že vozy dopravního podniku toho příští rok najezdí o více než pět procent víc než letos.

"To je o devět milionů kilometrů více," podotknul ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

Pražská zastupitelka Petra Kolínská upozornila, že nové stanice metra Depo Hostivař a Letňany leží v polích za městem. "Pokud budou na nových trasách jezdit prázdné vagony, těžko se dá mluvit o správné investici," poznamenala Kolínská.

Výzva

Vážení čtenáři,
veřejná doprava ve většině měst podraží. Napište nám, co by vám za zdražení měly dopravní podniky nabídnout? V čem by měly za dražší jízdné vylepšit své služby? Jaké služby vám - jako klientům MHD - nevyhovují?
Své odpovědi posílejte reportérce Ivě Nachtmannové
. Vaše odpovědi budeme konfrontovat s vedením dopravních podniků a výsledek publikujeme ve vašem on-line deníku Aktuálně.cz.

E-mailová anketa byla ukončena. Děkujeme za vaše ohlasy. 

 

Právě se děje

Další zprávy