Praha - Vedení hlavního města se stále nedaří odvrátit hrozbu stávky pracovníků dopravních podniků.
Po dalším kole jednání vystoupili v šest hodin večer zástupci stávkového výboru. Neřekli, zda a kdy stávka bude. Oznámili pouze, že jsou ochotni dál jednat - ale už jen ve čtvrtek.
Dosavadní vyjednávání s politickou reprezentací města označili za fiasko.
"Jednání i dnes skončilo krachem... Vyzýváme, aby primátor Prahy Pavel Bém a radní pro dopravu Radovan Šteiner začali vážně jednat o požadavcích stávkového výboru, jinak vyhlásíme termín časově neomezeně stávky," uvedl zástupce výboru Josef Buryánek.
Odborářům se nelíbí, že jim město na dnešní dopolední schůzku nepřineslo písemné vyjádření k jejich dřívejším požadavkům. Proto z jednání odešli.
Znesvářené strany se mají sejít znovu zítra, v deset hodin dopoledne. Odbory se do té doby budou radit. Možná i celou noc, řekli jejich zástupci.
Bém ovšem dalším jednáním s nimi nakloněn není. "Požadavky odborářů, za které nese zodpovědnost primátor, jsem vyřešil. Dopravní podnik dostal 900 milionů zúčtovatelné zálohy a tím je situace v této chvíli vyřešena," napsal v sms zprávě pro Aktuálně.cz.
Zástupce zaměstnanců metra Jiří Obitko s ním ovšem ani v nejmenším nesouhlasí. "Věc v žádném případě není vyřešená," řekl deníku Aktuálně.cz.
Platy v době stávky? Zaplatíme
Pokud by skutečně ke stávce došlo, jsou odbory údajně připraveny platit zaměstnancům náhradu mzdy. "Je nás zhruba deset tisíc, průměrné měsíční náklady jsou 40 tisíc na zaměstnance," vysvětlil Aktuálně.cz Petr Pulec z Odborového sdružení pražských dopraváků.
Podle propočtů Aktuálně.cz by refundace vyšla na více než 13 milionů korun denně. Peníze by šly z odborových fondů, kolik ovšem mají na účtech peněz, nechtěl říci. "Kdybychom například řekli ´máme peníze na 14 dní´, Bém ví, že patnáctý den má vyhráno," vysvětlil Pulec.
Proč Praze hrozí největší dopravní kolaps od stoletých záplav? A na co se máte připravit? Všechny odpovědi přehledně v minispeciálu Aktuálně.cz.
PŮVODNÍ ZPRÁVY: |
- Čísla přehledně:
Proč Praze hrozí zkrat MHD? Je nejlepší, ale nemá na to - Summary: Aktuálně.cz se v pátrání po zákulisí hospodaření firmy dostala do ruky i série čísel, kterou má k dispozici management DPP. Nevysvětlují sice, kam se mohou ztrácet desítky a stovky vybraných milionů, dávají nicméně zajímavý obrázek. Jaký?
- Kde čekat problémy:
Zmapovali jsme místa, kde stávka v Praze udeří nejhůř - Summary: Jedněmi z nejkritičtějších míst jsou podle expertů konečné stanice jednotlivých tras metra. Rušno bude i na vlakových nádražích, kam každý den přijede bezmála šedesát osm tisíc lidí.
- Krizový plán:
Hasiče budou v nouzi vozit mikrobusy - Summary: Organizace a podniky se už pro jistotu na stávku pražské MHD chystají. "Připravujeme se od minulého týdne," potvrzuje mluvčí pražských hasičů Vít Pernica. Co se bude dít?
- Kam tečou miliardy:
Praha nemá peníze na MHD, miliardy spolkne tunel Blanka - Summary: Za vyhrocenou situací s financováním pražské hromadné dopravy stojí také jeden důvod, o němž se veřejně nemluví - budovaná podzemní autostráda centrem Prahy vyjde na desítky miliard korun
- Rozhovor:
Nedá-li Bém peníze, odstoupím, řekl šéf podniku - Summary: Šéf firmy si ještě na začátku tohoto týdně katastrofický scénář stávky nepřipouštěl. "Jak je znám, tak najdeme společnou řeč. Situace není jednoduchá, ale stávku se snad podaří odvrátit," řekl o odborech Martin Dvořák, generální ředitel DPP.
- Exkluzivně:
Díra v hospodaření pražské MHD je větší: 2,5 miliardy - Summary:Původní negativní rozdíl mezi tím, co magistrát přislíbil na dotacích a co bylo utraceno, dělal 1,9 miliardy korun. Sumu ovšem mezitím "přifoukl" vývoj cen pohonných hmot a dalších položek, které nebyly předvídatelné.
- Praha dá dopravákům 900 milionů. Stačit to ale nebude
- Kolaps Prahy se přiblížil. Dopraváci opustili jednání
- Pojistěte se proti stávce v MHD, vyzvaly pojišťovny
UDÁLOSTI: |
DOKUMENT: |