Stávka MHD v Praze? Víme, kde bude nejhůř

Veronika Lehovcová Suchá Veronika Lehovcová Suchá
11. 11. 2009 14:05
Evropské i světové metropole podobnou situaci znají
Jeden z dopadů možné stávky - totální dopravní zácpa
Jeden z dopadů možné stávky - totální dopravní zácpa | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Jedině situace po povodních v roce 2002 se vážností blíží tomu, jak by vypadala doprava v Praze, pokud by odbory skutečně splnily svou hrozbu a šly do stávky.

A po dnešním nezdaru jednání mezi odboráři, vedením města a Dopravním podnikem Praha se zdá stávka na spadnutí.

Čtěte:
Kolaps Prahy se přiblížil. Dopraváci opustili jednání

Jedněmi z nejkritičtějších míst jsou podle expertů konečné stanice jednotlivých tras metra.

"Lidé tam ráno přijedou i z rozsáhlých mimopražských oblastí a začnou hledat řešení, jak se dostat do práce. Na těchto místech se lidé budou ve velkém shromaždovat a hledat způsob, jak pokračovat v cestě," říká děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Ke konečným stanicím dovezou lidi meziměstské autobusy, kterých se stávka týkat nebude. Problém může vzniknout třeba na Zličíně nebo Černém mostě, které leží na okrajích Prahy.

Vlaky přivezou 70 tisíc lidí

Rušno bude i na vlakových nádražích, kam každý den podle informací Českých drah přijede bezmála šedesát osm tisíc lidí. Podle odhadů odborníků celá poloviny z toho v ranní špičce.

Lidé z dopravního podniku ani z organizace Ropid, která zajišťuje systém Pražské integrované dopravy, nechtějí možné dopady stávky vůbec komentovat, ani pojmenovat nejkritičtější místa, která by v pražské dopravě byla. Mimo záznam přiznávají, že krize by paralyzovala celé město a kritická místa jsou vlastně všude.

"Teď je na pořadu jednání a věříme, že krizové plány nebudou třeba. Samozřejmě ale existují přepravní průzkumy a další zdroje informací, na základě kterých bychom mohli postupovat," říká pověřený ředitel Ropidu Pavel Procházka.

Omezení by platila i pro auta

V ranní špičce zajišťuje dopravu lidí v Praze 440 vozů metra, 700 tramvají a více než 900 autobusů. Denně Prahou projedou tři miliony cestujících.

Podle posledních údajů o vytíženosti stanic projde denně nejvíce lidí stanicemi I. P. Pavlova na trase C (118 647) a konečnou stanicí trasy A Dejvická (117 726 lidí).

Jaká jsou řešení, pokud by se naplnil nejčernější scénář a ke stávce by se odhodlali zaměstnanci všech dopravních systémů - metra, tramvají i autobusů. "Pak by byly dopady kolosální. Jedním z řešení pro obyvatele bude železnice. To je i rada pro lidi, pokud stávka nastane. Vlaky by měly jezdit pravidelně, i když pochopitelně budou přeplněné," dodává Moos.

Stávka by přinesla kolaps i do silniční dopravy, která je už nyní v Praze víc než vytížená. Často kolabuje i bez lidí, kteří využívají MHD.

"Krizový štáb by v případě stávky musel omezit provoz aut v Praze, aby některé pruhy zůstaly volné pro sanitky nebo hasiče," dodává expert na dopravu.

Řešení? Home office nebo koloběžka

Evropské i světové metropole mají se stávkami takového rozsahu, o kterém mluví pražští odboráři, zkušenosti. Před Vánocemi v roce 2005 se museli s úplným ochromením veřejné dopravy vyrovnat Newyorčané. Tři dny chodili do práce pěšky, na kole nebo třeba koloběžce.

V době internetu pro mnoho firem není problém, když jejich lidé pracují z domova. Jiné společnosti právě v New Yorku zavedly pro zaměstnance vlastní autobusovou dopravu.

 

Právě se děje

Další zprávy