Dálnice zkracují vzdálenosti už o desítky minut

Pavel Baroch
9. 5. 2007 18:00
Praha - Ostrava je za 16 let od hodinu kratší
Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Nové dálnice a rychlejší automobily výrazně "zkracují" vzdálenosti. Oproti roku 1990 se cesta na vybraných trasách podle Ředitelství silnic a dálnic snížila celkem o více než dvě hodiny a například z Prahy do Ostravy se jezdí rychleji téměř o hodinu.

Zatímco před sedmnácti lety zvládnul řidič cestu z Prahy do Ostravy za 3 hodiny a 43 minut, letos ujede stejnou vzdálenost za 2 hodiny a 51 minut. Podobně se zrychlila i cesta mezi Prahou a Rozvadovem. V roce 1990 trvala jednu hodinu a 47 minut, letos jen hodinu a 10 minut.

"Některé časy jsem si vyzkoušel, skutečně to funguje," řekl Alfred Brunclík, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic, i když připustil: "Jsme si vědomi toho, že náš průzkum nekalkuluje s uzavírkami či nehodami, se kterými je v reálném životě potřeba počítat."

Nové dálnice zkrátí vzdálenosti o další desítky minut

Jak se zkracují vzdálenosti

ÚSPORY ČASU
(v minutách)

Trasa V roce 2007 V roce 2010 Praha-Ostrava 52 73 Praha-Rozvadov 37 37 Praha-Cínovec 17 33 Praha-H.Králové 17 22 Praha-Č.Budějovice 3 27 celkem 126 192

Ředitelství ke zmiňovaným údajům došlo tak, že porovnalo počet kilometrů, které motorista musel projet v roce 1990 a 2007 na dálnicích, silnicích a v obcích. K těmto vzdálenostem pak přiřadilo maximální povolené rychlosti před sedmnácti lety a teď.

"Je to prostý výpočet vzdálenosti a rychlosti, který ovšem těm zapomnětlivějším z nás připomíná, jak se za poslední období změnila česká dálniční síť," vysvětlil Brunclík.

Například při cestě z Prahy do Německa mohl řidič využít v roce 1990 jen 28 kilometrů dálnice do Berouna. V roce 1997 bylo v provozu už 130 kilometrů a od loňska je dálnice kompletní.

S novými dálnicemi by se měly vzdálenosti zkrátit ještě víc. Rekordmanem se stane trasa mezi Prahou a Ostravou, kterou by auta měla podle výpočtů Ředitelství silnic a dálnic ujet o bezmála hodinu a čtvrt rychleji.

"Lidé budou mít možnost cestovat za prací na mnohem vzdálenější místa, aniž by je to stálo velké množství času," tvrdí Brunclík.

Letos dostanou řidiči dalších 50 kilometrů

Už letos se pro řidiče otevře dalších 50 kilometrů nových dálnic a silnic pro motorová vozidla, především prvních sedmnáct kilometrů ostravské dálnice D47, která by měla být dokončena za dva roky.

Ve výstavbě jsou další desítky kilometrů, například obchvat Prahy, který spolu s ostravskou dálnicí patří mezi nejvýznamnější a nejdražší stavby. Jen ohruh kolem hlavního města bude podle současných odhadů stát asi 80 miliard korun.

Celkem je v současnosti rozestavěno 330 kilometrů komunikací, z toho 107 dálničních.

Nové úseky se začnou stavět na podzim

Foto: Aktuálně.cz

Do poloviny roku hodlá Ředitelství silnic a dálnic vyhlásit výběrová řízení na další čtyři dálniční úseky. Je mezi nimi i dlouho odkládaná dostavba dálnice D8 přes České středohoří, kde se bezmála patnáct let přeli silničáři s ekologickými organizacemi o konečnou podobu autostrády.

Nové dálnice a silnice vyjdou na zhruba třicet miliard korun, ale Ředitelství věří, že se díky veřejným soutěžím podaří cenu srazit dolů, jako je tomu u jiných staveb, které se díky výběrovým řízením zlevňují o desítky procent.

Ředitelelství plánuje, že by se nové dálniční úseky mohly začít stavět ještě letos na podzim.

 

Právě se děje

Další zprávy