Premier League v televizi. Válka o zlaté tele, které by Spartu živilo 11 let

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
16. 1. 2013 13:56
Pro britský trh už si vysílání Premier League za 95 miliard korun (v přepočtu) koupily společnosti Sky a BT. Celosvětově chce Premier League zobchodovat televizní signál ze svých zápasů za 5 miliard liber, tedy 154 miliard korun. Ale kdo do této zlaté kasičky přispěje za Českou a Slovenskou republiku? A jakou sumou?
Foto: Tomáš Kunc

Inside Sport - Luxusní zboží, to nejlepší na trhu se sportovními přenosy, to je anglická fotbalová Premier League. V Česku ji léta vysílala Nova Sport, před třemi roky jí ale udělala čáru přes rozpočet stanice Digi Sport, jejíž rumunská „matka“ tehdy pro středoevropský region koupila anglickou ligu za peníze, na které konkurence jen zírala s otevřenou pusou. Cena za ligové zápasy Arsenalu, Chelsea a dalších vystoupala mrknutím oka na dvojnásobek.

Teď se schyluje k další válce o Premier League. Zájemci se hlásí do tendru, v němž se rozhodne, kdo získá vysílací práva na další tři sezony. Licenci prodává liga sama, tedy The Football Association Premier League.

Pro britský trh už si vysílání Premier League za 95 miliard korun (v přepočtu) koupily společnosti Sky a BT. Celosvětově chce Premier League zobchodovat televizní signál ze svých zápasů za 5 miliard liber, tedy 154 miliard korun.

Ale kdo do této zlaté kasičky přispěje za Českou a Slovenskou republiku? A jakou sumou?

Podle informací Insideru zaplatila před třemi lety Digi Sport za možnost vysílat v těchto dvou zemích 7,5 milionu eur, tedy 192 milionů korun podle dnešního kurzu. A všeobecně se očekává, že kdo bude chtít Premier League na další tři sezony, bude muset ještě něco málo přihodit.

Kdo tedy půjde do velkého souboje? „Samozřejmě chceme Premier League na Digi Sport udržet,“ říká Adriana Hostovecká z marketingového oddělení stanice. Digi Sport je specifická tím, že ji lze zachytit jen na vysílací platformě Digi TV, tedy nikoli v nejrozšířenějších kabelových sítích, jako je třeba UPC. Kdo chtěl v uplynulých letech (legálně) sledovat Premier League, musel si koupit právě Digi TV.

Ale konkurence z Barrandova chce tentokrát Digi zasadit úder. A nejen ona. „Rozhodně máme zájem anglickou Premier League vysílat, tendru se zúčastníme,“ říká Marek Kindernay, šéf kanálů Fanda a Nova Sport. Dobře ví, že právě do formátu placené Nova Sport by exkluzivní anglická liga dokonale pasovala.

Na Primě se podle pátrání, které tam provedl Insider, o Premier League nemluví. Alespoň tedy v Praze ne. Nelze prý vyloučit, že o něčem takovém může uvažovat švédská centrála, ale je to nepravděpodobné, vždyť Prima už vysílá fotbalovou Ligu mistrů, a to také není levná záležitost.

Insider zachytil teorii, že by o společné nabídce v souvislosti s Premier League mohly uvažovat Nova a překvapivě Česká televize. Šéf sportu na veřejnoprávní televizi Jiří Ponikelský to ale jednoznačně odmítl: „Ne, o anglické lize neuvažujeme, ta je jen v možnostech komerčních stanic.“

Ale pozor! Do boje o Premier League se nehlásí jen jednotlivé televize, ale i obchodní subjekty, které samy vysílací platformu nemají, ale jsou připraveny vysílací práva jednotlivým stanicím přeprodat. Jedním z nich je i Pragosport, kterému šéfuje Jaroslav Vacek, bývalý místopředseda tuzemského fotbalového svazu.

„Máme zájem koupit ta práva na multiteritoriální bázi, tak pro šest až sedm zemí. Do toho souboje ale půjdou i další nadnárodní subjekty,“ vysvětluje Vacek.

Znalci trhu považují za nejpravděpodobnější variantu, že vysílací práva na Premier League získá tentokrát primárně právě subjekt typu Vackova Pragosportu, který by pak o vysílací licenci, případně sublicenci pro ČR, jednal ve druhém kole dál s jednotlivými stanicemi.

Ceny za vysílací práva na Premier League v posledních letech v celosvětovém měřítku dramaticky rostou. Je to zejména zásluhou trhů v Jižní Americe, Číně, Malajsii a podobně, kde v posledních letech objevili kouzlo nejuznávanější fotbalové ligy světa. Roste tam počet lidí ochotných a schopných za tento zážitek platit. Prodejní cena do některých z těchto regionů tedy poskočila až o 40 %.

Což je samozřejmě příjemná zpráva pro kluby, které se anglické Premier League účastní, protože si mezi sebe zisk za vysílací práva dělí. Mistr ligy v ročníku 2013/14 zinkasuje prémii, která bude v přepočtu činit 3,2 miliardy korun. To je rozpočet pražské Sparty zhruba na 11 let.

Luděk Mádl

 

Právě se děje

Další zprávy