Preclíky a sušenky. Do Česka míří dva nové řetězce

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
14. 5. 2013 13:36
Na českém trhu v současné době působí téměř deset podobných pekárenských řetězců specializujících se na určitý druh pečiva. Nejrozšířenějším je původem maďarská firma Fornetti, která se v Česku prosadila díky provozování franšízových poboček.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys – Na český trh chtějí vstoupit dva nové, původem americké pekárenské řetězce. Jde o výrobce tradičních sušenek Great American Cookies a specialistu na různé druhy preclíků Pretzelmaker.

V současné době v Česku hledají partnera na provozování takzvané master franšízy. "Obě společnosti zatím konkrétní plány na rozvoj sítí nemají, ty vytvoří až společně s českými partnery," říká Jana Ruckerová z velvyslanectví USA v Česku.

Společnost Great American Cookies má v Americe více než třicetiletou tradici. Z původních čokoládových sušenek se postupem let její nabídka rozšířila na desítky druhů, přibyly také koláče a dorty. Firma nyní kromě USA působí také například v Mexiku, Saúdské Arábii nebo Chile. Vstup na český trh má být pro společnost evropskou premiérou.

Otevřít pobočku v Česku jako součást záměru vstoupit na evropský trh chce i výrobce preclíků Pretzelmaker, který v USA působí od 1991. Vedle klasických preclíků má v nabídce preclíkové jednohubky nebo hotdogy. Mimo domovský trh má firma pobočky zatím jen v Kanadě nebo Mexiku.

Na českém trhu v současné době působí téměř deset podobných pekárenských řetězců specializujících se na určitý druh pečiva. Nejrozšířenějším je původem maďarská firma Fornetti, která se v Česku prosadila díky provozování franšízových poboček.

Nejúspěšnější tuzemskou firmou je pak co do počtu prodejen Paneria. Ta hodlá ve střednědobém horizontu jejich počet zdvojnásobit.

Zpestření, nebo hrozba?

Tuzemský trh s pečivem se nyní potýká se značnými problémy způsobenými silnou konkurencí, rostoucími cenami surovin nebo tlakem supermarketů na co nejnižší ceny. Vstup dalších, byť drobných konkurentů vyvolává rozdílné reakce.

„Zahraniční společnosti, které vstupují na český pekárenský trh, vnímáme jako zpestření trhu, nikoliv jako hrozbu," říká Jaroslav Pomp, mluvčí společnosti Penam, dvojky na českém trhu patřící do skupiny Agrofert. Češi podle něj sice rádi experimentují, ale ve výsledku se vždy vrací k tradičnímu českému chlebu a dalšímu pečivu.

S menším klidem o vstupu nováčků hovoří předseda Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal. „Tito výrobci jsou nepřímými konkurenty českých pekařů, mohou mít vliv na snížení poptávky po běžném pečivu a chlebu," vysvětluje své obavy.

Produkty těchto firem označuje Dřízal za substituční výrobky, tedy ty, které zákazníky odvádějí od běžného pečiva. Dalšími takovými substitučními produkty jsou podle něj z dosavadních zkušeností těstoviny, extrudované výrobky nebo potraviny typu müssli. Konkrétní statistiku, jak spotřeba těchto substitučních výrobků souvisí s poptávkou po běžném pečivu, však v ČR dosud nikdo nezveřejnil.

Maďaři rostou díky franšízám

Největším řetězcem, který na českém trhu nabízí speciální pekárenské produkty, je maďarská společnost Fornetti. V Česku nyní provozuje 200 poboček, všechny formou franšízy. Jen v letošním roce by firma chtěla podle svého jednatele Zoltána Ambrovicse touto formou otevřít zhruba 30 nových poboček, do dvou let by se síť Fornetti měla rozrůst o 50 až 60 obchodů.

Další zahraniční společností, která se úspěšně prosadila na českém trhu, je francouzské pekařství Paul. V Praze zatím provozuje jedenáct vlastních prodejen. V letošním roce počítá s otevřením minimálně dvou nových poboček. Společnost se zatím hodlá rozrůstat pouze v Praze.

Expandovat na tuzemském trhu formou franšízy hodlá také americký řetězec Bohemia Bagel. Do Česka sice vstoupil už v roce 1996, ale zatím otevřel pouze tři prodejny.

Paneria chce mít 150 obchodů

Barbora Štanglová ze společnosti Profit system franchise services se domnívá, že větší šanci upět na trhu mají původem české firmy. „České řetězce mají v porovnání se zahraničními větší konkurenceschopnost. Lidé slyší na české koncepty," vysvětluje.

Nejúspěšnější tuzemskou firmou je tak mezi specializovanými pekárnami Paneria, která od roku 1999 v Česku otevřela 69 poboček, přičemž formou franšízy provozuje 14 obchodů.

Podle marketingové manažerky Kláry Beránkové firma plánuje nadále expandovat. Jen v letošním roce na českém trhu otevře čtyři nové pobočky. Ve střednědobém horizontu by pak po celé republice chtěla provozovat 150 obchodů.

Další českou firmou je pak například se čtyřmi vlastními a dvaceti franšízovými pobočkami výrobce koblížků Daniel´s Donuts.

Kateřina Vokurková

 

Právě se děje

Další zprávy