Média – Počet aktivních uživatelů Facebooku roste, rostou tržby a křivky, kterými se měří úspěch, tak směřují vzhůru. V tomto úspěchu mohou být však skryty zárodky budoucího konce. Nepomůže si k němu Facebook sám? Možná ano. Třeba díky úporné snaze o centralizaci. Ta může do jisté míry potírat konkurenci, ale také odradit běžného uživatele i inzerenty.
K růstu Facebooku, ale i k centralizaci jeho služeb vedou v současnosti asi dva faktory:
- Akvizice. Díky nim lze s nadsázkou říci, že Facebook obsazuje postupně trh službu po službě včetně expanze do mobilních telefonů. Posledním příkladem je nákup společnosti WhatsApp.
Tímto postupem Facebook láká nové uživatele na nové služby. V procesu integrace ale bude např. narážet na jiné obchodní modely jako v případě zmíněné WhatsApp, která do setkání s Facebookem neznala inzerci, a to se lidem vždy líbit nemusí.
- Zpoplatnění. Od konce loňského roku omezuje Facebook prostor pro firmy, které jeho prostřednictvím komunikovaly se svými fanoušky. Takové stránky a příspěvky se zobrazují stále menšímu počtu uživatelů ve firemní komunitě. Ledaže si firma připlatí, což by v budoucnu mělo platit bez výhrady.
Jaká může být reakce? Můžeme odhadovat minimálně dva směry:
- Nové sociální sítě. To je cesta, o které hovoří někteří odborníci i nezávisle na krocích Facebooku. Trend v sociálních sítích by podle nich měl vést od „prosté“ neformální konverzace a zábavy k zaměření na řešení praktických otázek denního života. V současné době by se sem dala zařadit např. síť LinkedIn.
- Decentralizace sociálních sítí. Jde o technicky odlišný koncept provozu sociální sítě, která není provozována na jediném serveru, ale paralelně na mnoha serverech komunikujících standardizovaným protokolem. Osobní profily, profily zájmových skupin a korporátní profily nejsou pak podřízeny centrální autoritě. Naráží to trochu na bezpečnost a kontrolu obsahu, ale s tím si asi poradí nějaký budoucí (smysluplný) dohled.
Postavení a fungování takové sítě lze velmi hrubě přirovnat např. k využívání Linuxu (otevřeného operačního systému) v opozici k Microsoft Windows.
Kdy a jakou měrou budou tyto procesy probíhat, uvidíme až v okamžiku, kdy se růst uživatelů a tržeb zastaví. Zejména v rozvinutých zemích, na rozvíjejících se trzích bude mít Facebook stále šanci, například s tím, jak se v nedotčeném teritoriu bude rozšiřovat pokrytí internetem.
Petr Hlinomaz