Julínkova vrtulníková zakázka: Policii zajímá, jak byla zadána

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
23. 4. 2013 14:16
Ministerstvo zdravotnictví vypsalo veřejnou soutěž na provoz osmi středisek letecké záchranné služby 20. května 2008. Zadávací podmínky jednoznačně vyloučily všechny tuzemské zájemce s výjimkou obou vítězů.
Foto: Tomáš Kunc

Rekonstrukce – Za podpis pod osmiletou smlouvou s provozovateli letecké záchranné služby zaplatil exministr zdravotnictví Tomáš Julínek obviněním z trestných činů. Policistům z protikorupčního útvaru ovšem nevadí samotný podpis, ale především zadání výběrového řízení, které přidělilo vítěznému konsorciu Alfa-Helicopter a DSA státní zakázku v hodnotě čtyři miliard.

Podívejme se, jak to s ní bylo.

Soutěž pro jednoho

Ministerstvo zdravotnictví vypsalo veřejnou soutěž na provoz osmi středisek letecké záchranné služby 20. května 2008. Přihlásit se mohly pouze společnosti, které už vlastnily osm vrtulníků, a tuto podmínku v Česku splňovaly pouze obě vítězné společnosti dohromady.

Dostatečným leteckým parkem disponovala také armáda a policie, ty však Julínkovi lidé vyloučili podmínkou, že „předmětem této veřejné zakázky je provozování vrtulníků nestátním provozovatelem“.

Teoreticky bylo možné, že si nějaká letecká firma koupí nové vrtulníky. Tuto možnost však diskvalifikovala podmínka, podle níž musí zájemce předložit „doklad o poskytnutí služby v posl. 3 letech podle § 56 odst. 2 písm. a)“. V překladu to znamená, že šanci měly jenom ty firmy, které už leteckou záchrannou službu v nedávné minulosti provozovaly.

Od roku 2004 to byly v českých poměrech pouze Alfa-Helicopter a DSA, respektive jiné firmy jejich majitelů, které už před Julínkovou soutěží zajišťovaly letecké služby pro záchrannou službu v šesti krajích.

Drahé, ale české

Do soutěže se mohly přihlásit zahraniční firmy, ale zadavatel jim zkomplikoval cestu. Na vyzvednutí dokumentace dostali zájemci tři týdny a na odevzdání nabídky dalších pět týdnů. Podle evropského práva jde o nejkratší možnou lhůtu. Zároveň si Julínkovo ministerstvo vyžádalo nabídku v českém jazyce.

„Vím, že měl zájem ADAC, který provozuje leteckou záchrannou službu v Německu. Odradily ho ale soutěžní podmínky, zvláště povinnost napsat svou nabídku česky,“ vzpomíná na podivnou soutěž poslanec Jiří Štětina (VV), autor trestního oznámení na Julínka.

Nakonec přihlášku poslalo pouze konsorcium Alfa-Helicopter a DSA, které podalo nabídku o sedm procent nad ministerstvem poptávanou cenou. Ministr Julínek podepsal s vítěznými firmami smlouvu v říjnu 2008, výsledky soutěže zveřejnila až o osm měsíců později jeho nástupkyně Dana Jurásková.

Dvaapůlkrát dražší

Smlouva pak obsahuje tarifní podmínky, které soukromým dopravcům v osmi střediscích letecké záchranné služby zajišťují 2,7 krát vyšší příjem, než kolik ministerstvo zdravotnictví platí policii a armádě za službu ve střediscích v Praze a Plzni.

Tento výklad potvrdil na žádost poslance Štětiny současný ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) v dopise z dubna 2011. Ceny se přitom zvyšují podle inflace, po zhoršení kurzu koruny vůči euru i po zvýšení daně z přidané hodnoty.

Alfa Helicopter a DSA inkasují za každou hodinu, kdy jen drží pohotovost, od státu přes osm tisíc korun. Stejnou částku letecké společnosti účtují náhodným zákazníkům za to, že jim svou helikoptéru na hodinu půjčí.

Julínkova smlouva navíc Hegerovi znemožnila, aby nevýhodnou smlouvu, která trvá až do roku 2016, vypověděl. Podle jejího devátého odstavce připadají v úvahu pouze dvě možnosti. Buď letecké firmy zkrachují, anebo přestanou pro záchrannou službu létat.

Petr Holub

 

 

Právě se děje

Další zprávy