Do cíle dobíhá bota Adidas, následuje teplákovka Nike

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
13. 7. 2012 14:58
Lídři trhu se sportovním vybavením – zejména pak americký gigant Nike a jeho německý rival Adidas – hodlají sehrát v Londýně své vlastní hry. Také půjde o čísla, rychlost, výkonnost. A především o prodej.
Foto: Tomáš Kunc

Foto: Aktuálně.cz

Čtení na víkend - Zatímco nejlepší sportovci světa dolaďují formu a před blížící se londýnskou olympiádou regenerují svaly, jistá skupina má už svá esa pro boj o medaile dávno perfektně připravená.

Soudě podle vzkazů, které si posílají přes média, hodlají lídři trhu se sportovním vybavením - zejména pak americký gigant Nike a jeho německý rival Adidas - sehrát v Londýně své vlastní hry. Také půjde o čísla, rychlost, výkonnost. Ale především o prodej.

Hry jsou tou nejlepší výkladní skříní, v níž mohou předvést novinky. Na rozdíl třeba od nedávno skončeného fotbalového Eura, kde loga sponzorů lemovala stadiony, na olympijských hrách je reklama výrazně omezená. Odznaky příslušnosti na obuvi či sportovních soupravách jsou opravdu vidět. A hodně daleko. Podle analýz zaznamenaly některý ze soubojů na poslední letní olympiádě v Pekingu 3,6 miliardy lidí z celého světa.

„Je to naprosto jasný ukazatel, jak důležitá je pro velké společnosti přítomnost značky na hrách. A jak velkou hnací silou jsou OH pro další prodej,“ citovala agentura Reuters Danyho Townsenda, prezidenta společnosti Repucom, která se specializuje na analýzu trhu.

Adidas a jeho 3 miliony kusů

Adidas si propočetl, že jen ve Velké Británii by mu hry mohly navíc přinést až 100 milionů liber, čímž by konečně mohl na ostrovech sesadit z pozice jedničky trhu Nike.

Společnost v předchozích letech masivně investovala, aby dosáhla na pozici oficiálního partnera her, který dodá výbavu pro desítky tisíc dobrovolníků i olympijské funkcionáře. Podařilo se, známé tři proužky byste v Londýně měli vidět všude.

„Vybavili jsme 5 tisíc sportovců a 84 tisíc dobrovolníků zhruba třemi miliony kusů oblečení,“ uvedl zmocněnec společnosti Adidas pro olympiádu Simon Cartwright.

Vrcholem je pro firmu dohoda o partnerství s britským národním týmem. Adidas k návrhům kolekcí přizval světoznámou návrhářku Stellu McCartney, jejíž otec, legendární brouk Paul McCartney, s nejvyšší pravděpodobností vystoupí na slavnostním zahájení her.

„Pro každý tým navrhla unikátní design. Snažili jsme se zakomponovat národní symboly a cosi z naturelu. Mladí Němci jsou hrdí, pokud mohou chodit s vlajkou, použili jsme také patriotický symbol orla. Zase jiné symboly máme pro Francii či Austrálii,“ uvedl pro Reuters Cartwright.

Moc moc modré

Mimochodem, Stella McCartney za kolekci pro britské sportovce tak úplně potlesk nesklidila. Britská média řešila – zhruba dva dny –, že je oblečení příliš... modré.

Návrhářka si pohrála s motivy vlajky, ale zaměnila tradiční barvy Union Jacku. Použila šedou, bílou a modrou.

„Kdyby nebylo nápisu Velká Británie v horní části dresu, nebyl bych schopen odhadnout, ze které země ti sportovci jsou,“ postěžoval si jeden z fanoušků na facebookových stránkách Adidas.

Jiný zas ocenil, jak Stella McCartney podporuje skotské separatistické snahy - barvou Skotů je modrá.

Nike až tolik na plyn nedupe.

Firma se sídlem v Portlandu si víc než na Británii věří na hry v Riu v roce 2016. Nicméně je to Nike, kdo pro Londýn oblékl a obul americký národní tým. „Nejlepší američtí sportovci představí naše nejnovější inovace. Věříme, že po nich zatouží sportovci z celého světa,“ stojí v oficiálním prohlášení společnosti s ročními tržbami dosahujícími 21 miliard dolarů. Pro srovnání: Adidas má roční tržby 17 miliard dolarů. A daleko, předaleko v závěsu je na třetím místě s tržbami 3,8 miliardy dolarů Puma.

Záplaty a deko navíc

Nike do Londýna přiveze ultralehké běžecké boty. A speciální běžecké dresy, které údajně znovu snižují aerodynamický odpor. A to pomocí jakýchsi záplat, které mají fungovat podobně jako důlky na golfových míčcích. Je známo, že právě díky nim létají míčky dál.

Server Huffington Post napsal, že po důkladném testování ve větrném tunelu je firma Nike přesvědčena, že běžecký „trikot“ se záplatami může v běhu na 100 metrů sportovce zrychlit o 0,023 vteřiny. Což při tak vyrovnaném poli, jaké se v Londýně očekává, může být rozdíl mezi zlatou medailí a bramborovou plackou.

Adidas se oproti tomu chlubí, že jeho sportovci nazují boty v průměru o 25 procent lehčí, než jaké se nosily v Pekingu. „Každých 100 gramů, které dokážeme odečíst z hmotnosti bot, odpovídá zhruba o procento lepšímu výkonu,“ tvrdí Cartwright.

Na hry tak vývojáři z Adidas expedují něco, co nazývají nejlehčí sprinterskou botou vůbec – váží jen 99 gramů.

Vtipné je, že nejlepší sprinter všech dob, Jamajčan Usain Bolt, je věrný značce Puma.

 

Právě se děje

Další zprávy