Do Česka přichází Degiro, nizozemský on-line obchodník s akciemi

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
19. 8. 2014 21:20
V domovském Nizozemsku se brokerská firma proslavila zejména velmi nízkými poplatky za zprostředkování obchodů a díky tomu i rychlou expanzí. Do roka se stala dvojkou na tamním trhu a letos má v plánu být jedničkou. Loni zprostředkovala 5 milionů transakcí v hodnotě 10 miliard eur.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Americká Wall Street se ode dneška výrazně přiblíží drobným českým investorům. Alespoň co se nákladů na obchodování s tamními akciemi týče. Postarat se o to chce nový on-line broker Degiro. K obchodování nabízí akcie, dluhopisy, opce i futures.

„Česko je naším teprve čtvrtým trhem a prvním východoevropským. Vidíme v něm ale velký potenciál. Ačkoli je totiž řazen do východní Evropy, lidé zde mají příjmy blížící se unijnímu průměru,“ říká zakladatel a ředitel Degira Gijs Nagel.

V domovském Nizozemsku se brokerská firma proslavila zejména velmi nízkými poplatky za zprostředkování obchodů a díky tomu i rychlou expanzí. Do roka se stala dvojkou na tamním trhu a letos má v plánu být jedničkou. Loni zprostředkovala 5 milionů transakcí v hodnotě 10 miliard eur.

To ale zakladatelům nestačí, a tak už na jaře vyrazili na další expanzi, která by měla letošní objem zdvojnásobit. Nyní už myslí na celou Evropskou unii. Právě proto ve středu zpřístupňují svou službu v Česku.

Při předchozím vstupu do Belgie a Francie byl byznysmodel Degira připodobňován k nízkonákladovým leteckým dopravcům nebo virtuálním telefonním operátorům. V českém prostředí se nabízí analogie s nedávným nástupem malých bank, jež se snaží těm tradičním odlákat klienty hlavně snížením či přímo zrušením poplatků.

A přesně tak na to jde i Degiro. „V posledních letech došlo k vývoji technologií a snižování burzovních poplatků. Nic z toho ale klasičtí brokeři směrem ke svým klientům nepřevedli,“ vysvětluje svou strategii Nagel.

On a čtyři další kolegové začali v roce 2008 po odchodu z nizozemské banky BinckBank. Už ta proslula tím, že prosazovala nízkonákladovou cestu. Nagel a spol. ale posunuli laťku ještě níže.

A loni se odhodlali opustit škatulku brokera pro profesionální investory a nabídnout „velkoobchodní ceny“ i drobným investorům. „Vzhledem k úsporám z rozsahu jsme si to mohli dovolit,“ říká Nagel.

Na český trh tak vstupují s nabídkou poplatků, které jsou většinou o desítky procent nižší než u současných českých on-line brokerů. Degiro sází na co největší koncentraci služeb na internetu a s tím související úsporu. Celou firmu tvoří pouhých padesát lidí, a to včetně těch na dosud neaktivních trzích.

Nizozemský broker už má i manažera zodpovědného za české zákazníky. Jmenoval jím absolventa knihovnictví na Karlově univerzitě a dle firemního profilu zkušeného tradera Jana Brabce. V žádné kamenné budově v Praze byste se na něj ale nedozvonili, sídlit bude totiž v Sofii. Z tohoto místa bude Degiro po plánované expanzi obhospodařovat celý unijní trh. Druhé centrum firmy je v Amsterodamu. Klienti nebudou muset nikam chodit ani podepisovat smlouvy. „To řešíme pomocí takzvané odvozené bankovní identifikace (klient poskytne své údaje a broker si je ověří u jeho banky - pozn. red.),“ dodává.

Úspory s sebou tradičně nesou otázku, zda nejsou na úkor kvality. V případě investování například vyvstává na mysli bezpečnost. Na té si ale Nagel do velké míry zakládá. „Jak hotovost, tak akcie klientů jsou z bezpečnostních důvodů na separátních bankovních účtech oddělených od naší společnosti,“ vysvětluje.

V Česku chce Degiro podle Nagela cílit na aktivnější investory. Aby na sebe služba vydělávala, potřebuje získat jeden až dva tisíce klientů. „Zaměřujeme se ale na ty aktivnější. Počítáme tak s evropským průměrem, který činí půl transakce na den,“ dodává.

Zda se tento cíl podaří, je otázka. Stejně jako není jasné, kolik vlastně v Česku investorů, kteří pravidelně obchodují s akciemi, vůbec je. Podle burzovního analytika a aktivního investora Petera Bayera to mohou být přibližně desetitisíce.

„Ti opravdu aktivní tradeři už dnes i v Česku nejčastěji obchodují přes zahraniční platformy, jako jsou Interactive Brokers. A i na nich už jsou ceny poměrně nízké. Je tedy otázka, zda to bude rozhodující motivace,“ myslí si Bayer.

Degiro ale podle Nagela cílí spíše na ty, kteří jsou v současnosti klienty klasických českých brokerů, tedy zejména silné trojky brokerjet České spořitelny, E-broker od Fio Banky a služby PatriaDirect. Zde jsou rozdíly o poznání větší, počítají se minimálně v desetikorunách za jeden obchod.

Podle prvních ohlasů se ale konkurenční cenový boj nerozpoutá. Zástupci brokerjetu se k potenciálnímu snižování poplatků v reakci na nabídku Degira nechtěli vyjadřovat. „Věříme našemu obchodnímu modelu, naši klienti brokerjet znají a mají důvěru v jeho zázemí v tradiční české bance,“ řekl pouze mluvčí spořitelny Marek Pšeničný.

Aleš Černý

 

Právě se děje

Další zprávy