Chance liga? Fortuna liga? Sázkové kanceláře bojují o nejvyšší fotbalovou soutež

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
8. 4. 2014 16:32
Fotbalová Gambrinus liga po 17 letech mění název. Pivní značka z něj zmizí a o uvolněnou pozici se přetahují dvě nejsilnější firmy na českém sázkařském trhu - Fortuna a Tipsport
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Fotbalová Gambrinus liga po 17 letech mění název. Pivní značka z něj zmizí a o uvolněnou pozici se přetahují dvě nejsilnější firmy na českém sázkařském trhu. Konkrétně Fortuna a Tipsport, který chce s ligou spojit svou značku Chance.

„Mohu potvrdit, že Fortuna učinila v tomto směru vedení českého fotbalu konkrétní nabídku. Jsme si ovšem vědomi toho, že ve hře jsou i další zájemci,“ říká mluvčí Fortuny Petr Šrain.

Tipsport našlapuje opatrněji. „My a titulární sponzorství ligy? Kdybychom takovou nabídku dostali, jednání bychom se nebránili. S fotbalem průběžně komunikujeme už léta. A za ty roky přišla taková nabídka už několikrát,“ prohlašuje Lubomír Ježek, v Tipsportu vedoucí oddělení PR a sponzoringu.

Skutečnost je ale taková, že podle informací HN nabízí Fortuna fotbalu za roli titulárního sponzora ligy 55 milionů korun ročně, a to na čtyřleté období. Nabídka Tipsportu, potažmo jeho značky Chance, má činit 40 milionů korun na rok.

Fortuna sice nabízí zřetelně výrazně víc, jenže věc má jeden velký háček. Tipsport totiž vychází z toho, že má mezi sázkovými kancelářemi na partnerství s fotbalovou ligou exkluzivitu. Na začátku aktuální sezony se jeho značka Chance stala jedním z řadových sponzorů soutěže. Ročně za to platí jednotky milionů korun.

„A tato platná dlouholetá smlouva nám zaručuje exkluzivní práva na marketingovou spolupráci s fotbalovou ligou v odvětví sázkařského byznysu,“ říká Lubomír Ježek z Tipsportu. „Takže pokud by snad s ligou chtěl spojovat svůj brand někdo z našich konkurentů, museli bychom se svého práva na exkluzivitu vzdát. A to rozhodně nemáme v úmyslu,“ doplňuje.

Tipsport, který už sponzoruje tuzemskou hokejovou extraligu, chce masivnějším nasazením značky Chance do fotbalu opanovat české sportovní prostředí.

Fortuna se nicméně nevzdává a intenzivně vyjednává s předsedou fotbalové asociace Miroslavem Peltou. „Rozhovory se sponzory stále probíhají, a proto nebudeme zveřejňovat dílčí výsledky,“ zní oficiální stanovisko FAČR.

Fortuna liga se každopádně od příští sezony hrát bude, a to na Slovensku. Z názvu tamní nejvyšší fotbalové soutěže se totiž přes léto také vytratí pivo, konkrétně Corgoň. „Na Slovensku jsme s fotbalovým svazem podepsali čtyřletý kontrakt, od 1. července zde bude Fortuna generálním partnerem nejvyšší fotbalové soutěže, která ponese její jméno. Na Slovensku se tedy bude hrát Fortuna liga,“ říká Petr Šrain, mluvčí této sázkové kanceláře. Fortuna se čile pohybuje i na polském trhu, kde mezi legálními sázkovými kancelářemi drží roli těsné jedničky. A marketingově ji podporuje svým logem na dresu jednoho z nejpopulárnějších týmů v zemi, tedy fotbalové Legie Varšava. Nápis Fortuna byl donedávna k vidění i na dresech českých klubů. Sparta, Ostrava či Liberec ale o sponzora přišly v souvislosti s tím, že Fortuna po zpřísnění českého zákona o hazardu svou marketingovou strategii upravila a místo české ligy se zaměřila na zahraničí. Jenže teď se do ní znovu hodlá vrátit. A s plnou parádou. Konkrétně s 55 miliony, které nabízí za to, aby se značka Fortuna objevila i v názvu české fotbalové ligy. Jenže naráží na klauzuli o exkluzivitě, kterou si pozici v českém fotbalu mezitím pojistila konkurence. Tipsport totiž poté, co spolknul sázkovou kancelář Chance, přišel se strategií ovládnout marketingově oba nejdůležitější české sporty. „Tipsport dlouhodobě spolupracuje s ledním hokejem, Chance už od začátku této sezony patří mezi partnery české fotbalové ligy,“ říká Lubomír Ježek, který je v Tipsportu vedoucím oddělení PR a sponzoringu. Hokejové extralize přispívá Tipsport podle informací Insideru sumou 35 milionů korun ročně. „Zlaté časy, kdy předchozí titulární sponzor O2 dával 60 milionů, už jsou dávno pryč,“ řekl zdroj HN blízký vedení hokejové asociace, který si nepřál být jmenován. Chance nyní jako jeden z řadových sponzorů fotbalové ligy platí ročně řádově jednotky milionů korun, za povýšení do pozice titulárního sponzora podle zdrojů Insideru nabízí 40 milionů ročně. Tipsport tuto nabídku nepotvrdil, nicméně v konkurenčním boji s Fortunou sází na zmiňovanou klauzuli o exkluzivitě. Plzeňský Prazdroj, v jehož portfoliu nechybí ani značka Gambrinus, sice svůj odchod z role titulárního sponzora fotbalové ligy zatím oficiálně neoznámil, nicméně mnohé zhruba před měsícem pro Insider naznačil jeho marketingový ředitel pivovaru Grant McKenzie: „Variantu konce s fotbalem nelze vyloučit. Z principu chceme v našem partnerství s ligou pokračovat. Ale ne za stávajících podmínek.“ Gambrinus by měl zůstat mezi sponzory ligy, ovšem místo 60 milionů ročně by měl posílat nižší, zhruba poloviční příspěvek. S tím, že svou pozici titulárního sponzora ligy po 17 letech opustí. Prodloužení spolupráce s českým fotbalem dosud nepotvrdil telekomunikační operátor T-Mobile, partner reprezentace, dosavadní smlouva vyprší v létě. Naopak automobilka Hyundai, která dosud svou značku spojovala jen s národním týmem, by měla svou působnost rozšířit i do ligy.

Luděk Mádl

 

Právě se děje

Další zprávy