ČT airing drastic road safety clips by Renč

CzechNews
13. 10. 2008 11:50
A prelude to a major campaign, the short spots openly depict the deadly consequences of careless driving.
Foto: Jiří Hloušek

Prague - Film director Filip Renč, the author of an emotionally charged TV campaign called Nemyslíš - zaplatíš (You'll pay for not thinking), designed to warn drivers against careless driving, has filmed three more short spots on the same topic.

Czech Television has been broadcasting the new campaign clips since September and many say they are even more compelling than the main Nemyslíš - zaplatíš campaign.

"I wrote the script for these spots and shot them in cooperation with the agency Proillusion film. They are very emotionally charged stories, each almost a minute long," said the director for Aktuálně.cz.

The Transport Ministry had ordered this small campaign as a backup in case the public tender for the main campaign got delayed. "We promised to launch the campaign in the second half of the year, and we wanted to make sure we would keep our word," says Ivana Jelínková from the ministry's press department.

The agency has negotiated with the public broadcaster to air the footages for free, if only after 10pm. Titled 'Embryo', 'Child car seats' and 'Dangerous overtaking', the advertisements will run on Czech Television until the end of the year. The Nemyslíš - zaplatíš campaign will then run until 2010.

Renč says the most difficult was the 'Embryo' clip, created with the help of 3D animation. "In this way we have attempted to show people what happens to an embryo if they drive too fast and crash. It was tough work, which took us several months to complete."

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Ryanair má rekordní ztrátu, letectví se už ale zotavuje z pandemie

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair vykázala za uplynulý finanční rok bez mimořádných položek rekordní ztrátu 815 milionů eur (20,8 miliardy Kč) po zisku více než jedné miliardy eur v předchozím roce. Omezení související s pandemií donutila firmu zrušit více než 80 procent letů. Aerolinky ale ve své výsledkové zprávě dnes také uvedly, že v odvětví letecké dopravy už vidí signály začínajícího oživení. Finanční rok skončil v březnu.

Ztráta byla nižší, než čekali analytici. Ti ji podle agentury Reuters odhadovali na 834 milionů eur. Počet cestujících, které firma přepravila, klesl na 27,5 milionu ze 149 milionů v předchozím roce. Loňský rok přitom největší nízkonákladová letecká společnost v Evropě označila za nejnáročnější ve své historii. Výnosy jí klesly o 81 procent na 1,64 miliardy eur.

Ryanair potvrdil předchozí výhled, že v současném fiskálním roce přepraví 80 až 120 milionů cestujících, i když pravděpodobnější je, že tento počet bude spíše na dolním konci rozpětí. Za duben až červen by měl Ryanair přepravit pět až šest milionů cestujících. Dodal ale, že je nemožné poskytnout oficiální výhled zisku na celý rok, předpokládá nicméně, že by mohl vykázat téměř vyrovnané hospodaření, pokud v EU postoupí očkování.

Růst týdenních rezervací z poslední doby podle generálního ředitele Michaela O'Learyho naznačuje, že "oživení už začalo". Počet rezervací na začátku dubna vzrostl na 1,5 milionu týdně z předchozích zhruba 500.000 týdně.

Další zprávy