Začala historická cesta kolem světa. Bez jediné kapky paliva

Petr Jemelka Petr Jemelka
9. 3. 2015 6:37
Letoun na sluneční pohon Solar Impulse 2 se vypravil na 35 000 kilometrů dlouhou pouť. Pohánět ho bude výhradně sluneční svit.
Piloti André Borschberg a Bertrand Piccard pózují se svým strojem.

Abú Dhabí - V hlavním městě Spojených arabských emirátů začalo dobrodružství, které se má navždy zapsat do historie aviatiky.

Odstartoval odtud švýcarský letoun Solar Impulse 2, poháněný výhradně slunečním svitem, s nímž chtějí piloti André Borschberg a Bertrand Piccard bez jediné kapky paliva obletět celý svět.

Vzdálenost 35 tisíc kilometrů by měl ultralehký, dvacet metrů dlouhý stroj s rozpětím křídel 72,3 metru zvládnout za pětadvacet letových dní, a to s dvanácti mezipřistáními.

Zpět do Abú Dhabí se má vrátit v červenci či srpnu.

Nejvýkonnější stroj svého druhu využívá solární energii tak efektivně, že může létat i v noci. Teoreticky je tudíž schopen nekonečného letu.

Aby vše fungovalo, jak má, nesměla hmotnost Solar Impulse 2 překročit 2,3 tuny. Posádka se tak musí během cesty kolem světa poskládat do prostoru 3,8 metru čtverečního.

"Abychom mohli náš sen uskutečnit, museli jsme naplno využít každičký watt a uchovat jej v bateriích. Solar Impulse je první letoun na světě, který se přiblížil nepřetržitému letu," vysvětlil před startem André Borschberg.

K uskladnění přebytečné energie během dne byly využity lithium-polymerové akumulátory s energetickou hustotou 260 watthodiny na kilogram. Baterie tvoří celou čtvrtinu váhy letadla.

Větší rozpětí než Jumbo Jet

Kvůli úspoře hmotnosti je stroj z 80 procent vyroben z uhlíkových vláken a kabina není vybavena topením ani klimatizací. Křídlo, které je delší než - 150krát těžší - Boeing 747, je pokryto 18 tisíci solárními články. Ty pohánějí čtyři vrtulové motory o výkonu čtyřikrát osmnáct koní.

Vizualizace letu.
Vizualizace letu. | Foto: Reuters

Dvoulisté, čtyři metry dlouhé vrtule rotující rychlostí 540 otáček za minutu dokážou pracovat s 94procentní efektivitou, čímž už samy o sobě překonávají světový rekord.

Maximální rychlost švýcarského stroje dosahuje v ideální letové výšce 8500 metrů 70 kilometrů v hodině.

Z Abú Dhabí se piloti vypravili do ománského Maskátu, Ahmadabádu a Varanasi v Indii, následovat budou zastávky v Barmě, Číně, poté přelet Tichého oceánu a mezipřistání na Havaji, ve Phoenixu a New Yorku.

Trasa přes Evropu či Blízký východ bude teprve upřesněna na základě povětrnostních podmínek.

V řídicím centru v Monaku bude let sledovat 65 lidí, dalších 65 členů týmu pak poletí jako doprovod.

Sedačka a toaleta v jednom

Jako toaleta poslouží pilotům speciálně upravená sedačka. Udržet pozornost jim zase pomůže hypnóza a meditační cvičení.

André Borschberg a Bertrand Piccard už světové rekordy překonali. V roce 2010 jako první se solárním letounem uskutečnili celonoční (26hodinový) let. V červnu 2012 doletěl Solar Impuls pilotovaný Piccardem, který po mezipřistání v Madridu vystřídal v kabině svého společníka Andrého Borschberga, až do hlavního města Maroka Rabatu.

Druhou etapu trasy, dlouhou 830 kilometrů, urazil za 19 hodin průměrnou rychlostí 44 kilometrů v hodině. V Madridu musel ovšem letoun čekat týden na lepší počasí.

 

Právě se děje

Další zprávy