Bezradní experti: Nevíme nic, zmizení boeingu je záhadou

Martin Novák Martin Novák
11. 3. 2014 16:00
Boeing 777 změnil kurz, ale piloti nehlásili žádné problémy.
Foto: Reuters

Kuala Lumpur – Ze sobotního zmizení Boeingu 777 malajsijských aerolinií se pomalu klube jedna z největších záhad v moderní historii letectví.

Skoro pět dní po ztrátě kontaktu nikdo neví, kde letoun nebo jeho zbytky jsou. Není jasné, proč se piloti zhruba hodinu po startu odklonili od plánované trasy do Pekingu a letěli směrem na západ.

Naposledy radar zachytil letoun u Malacké úžiny, ale nikdo nevyslal žádný nouzový signál. Piloti nehlásili žádné problémy.

Někteří příbuzní cestujících dokonce tvrdí, že jejich blízkým zvoní mobilní telefony.

"V této fázi musíme konstatovat, že nevíme vlastně nic. Máme pohromadě jen velmi málo faktů," řekl agentuře AP bývalý konstruktér letounů Boeing 777 Todd Curtis.

Šéf Interpolu Ronald Noble v úterý zpochybnil, že příčinou zmizení letadla mohl být teroristický útok. Zjistilo se totiž, že na kradené italské a rakouské pasy cestovali dva Íránci, kteří se chtěli usadit v Evropě a s žádnou teroristickou skupinou podle dostupných informací neměli nic společného.

Boeing 777. Ilustrační foto.
Boeing 777. Ilustrační foto. | Foto: Continental Airlines

Fakt, že se nenašly trosky, svádí k domněnce, že se stroj ve vzduchu rozpadl na malé kusy. Američané ale uvedli, že jejich satelity žádnou explozi ve vzduchu v dané oblasti nezaznamenaly.

Pokud by letadlo mělo technickou závadu – například poruchu motorů – piloti by velmi pravděpodobně stihli problém nahlásit. Posádku vedl podle Malajsijců zkušený kapitán, který měl nalétáno mnoho hodin za více než třicet let.

Je tedy pravděpodobné, že pokud nastal nějaký problém, muselo se vše seběhnout ve velké rychlosti. I když Boeingu 777 vysadí oba motory, podle expertů by piloti měli ještě čas to oznámit kontrolní věži.

Curtis spekuluje o tom, že piloti možná zapnuli autopilota, ale z nějakého důvodu se stroj dostal mimo stanovený kurz či příliš nízko a posádka to zjistila pozdě.

Počasí zřejmě příčinou nehody nebylo, protože nebe bylo v době zmizení stroje jasné.

Krajní možností je sebevražda některého z pilotů, i když i takový případ se stal. V roce 1999 se zřítil do oceánu letoun společnosti Egypt Air na lince z New Yorku do Káhiry. Záznam černých skříněk ukázal, že pilot patrně záměrně stroj namířil do Atlantiku.

Malajsijští vyšetřovatelé potvrdili, že prověřují "psychologický profil" členů posádky.

 

Právě se děje

Další zprávy