Vědci zjistili, jak bakterie zbrojí proti antibiotikům

Zahraničí Zahraničí
13. 9. 2009 13:24
Bakterie si vyrábějí protilátku, jednoduchou molekulu oxidu dusného
Methicilin-rezistentní zlatý stafylokok (MRSA).
Methicilin-rezistentní zlatý stafylokok (MRSA). | Foto: Centers for Disease Control and Prevention's Public Health Image Library

New York - Vědci ve Spojených státech přišli na to, co pomáhá bakteriím nemocí získávat imunitu proti antibiotiokům.

Vzrůstající rezistence bakterií je považována za jeden z velkých problémů dnešní medicíny. Odborníci před často zbytečným užíváním antibiotik varují, protože tak sami přispíváme ke vzniku odolnějších bakterií, proti nimž nebude léčba zabírat.

Podle studie publikované v prestižním časopisu Science, o níž informoval server BBC News, by mohly být klíčem molekuly oxidu dusného (NO), které si bakterie vyrábí a které jí umožňují být proti antibiotikům odolnou.

Vědci nyní doufají, že by jim mohl výzkum pomoci například v případě Methicilin-rezistentního zlatého stafylokoka (MRSA), který je odolnou verzí běžného zlatého stafylokoka a je rezistentní vůči léčbě takzvanými beta-laktamovými antibiotiky zabraňujícími tvorbě buněčné stěny (např. penicilin).

Podívejte se, jak vypadají původci nemocí zblízka:

Výzkumníkům z Newyorské univerzity se nyní podařilo odhalit, že oxid dusný bránící mikroorganismus proti antibiotikům si začne bakterie vyrábět teprve v okamžiku, kdy zaznamená jejich přítomnost. Oxid dusný jí pomáhá jak neutralizovat účinek řady pro ni toxických látek přítomných v antibiotikách, tak jí umožňuje zmírnit škody.

Tento objev by mohl podle vědců přispět k výrobě antibiotik s nižším množstvím účinných látek, a tedy i k šetření lidského organismu. Stačilo by, kdyby se zároveň podařilo v bakterii eliminovat enzym produkující oxid dusný.

"Máme zde zkratku, u které bychom nemuseli vyrábět nové druhy antibiotik," citoval server BBC News vedoucího vědeckého týmu Jevgenije Nudlera. "Místo toho můžeme zvýšit efektivitu těch zavedených tím, že je učiníme efektivnějšími při menších dávkách."