Praha – Mnoho syrských a iráckých křesťanů netráví letošní Vánoce v klidu. V zemích, kde žily křesťanské komunity po staletí, kostelů i věřících ubývá.
Kvůli občanským válkám, terorismu a vidině lepšího života jinde.
Fanatická organizace Islámský stát, nepřátelská vůči křesťanům, nyní řádí v Iráku a Sýrii. Exodus ale začal už dříve.
V Iráku paradoxně v roce 2003, když američtí vojáci svrhli režim Saddáma Husajna. A v Sýrii v roce 2011, kdy začala občanská válka a rozsáhlé části země učinila téměř neobyvatelnými.
V Sýrii křesťané tvořili ještě před několika lety deset procent obyvatelstva, v Iráku pět procent. Ani jedno už není pravda.
Za posledních více než deset let opustil Irák skoro milion křesťanů. U Sýrie přesná čísla nejsou, ale i tady je úbytek markantní hlavně ve městech, kde se bojovalo nebo bojuje.
Mnozí z nich využívají toho, že mají příbuzné ve Spojených státech, Kanadě, západní Evropě či Austrálii.
Papež František navštívil na konci listopadu Istanbul, kde odmítl ztotožňování islámu s terorismem, a zároveň vyzval k záchraně starobylých křesťanských komunit na Blízkém východě.
"Někteří křesťané byli donuceni vše opustit. Vytlačují nás z Blízkého východu," řekl na palubě letadla, směřujícího po skončení návštěvy zpět z Istanbulu do Říma.
Nenávist extremistů je jedním z faktorů, podněcujících křesťanský exodus. Mosul opustili po jeho dobytí Islámským státem (IS) všichni křesťané.
Když se kolona IS v červenci přiblížila ke křesťanskému městu Karakúš východně od Mosulu, přes noc zůstalo liduprázdné. Islamisté vstoupili do prázdných ulic a opuštěných domů.
Násilí ale nezačalo letos. Po pádu Saddáma Husajna organizace Al-Káida v Iráku zosnovala několik pumových útoků na kostely. V říjnu 2010 sebevražedný útočník připravil o život osmapadesát lidí v bagdádské katedrále.
V Sýrii se stali kněží nebo laici obětí mnoha únosů a vražd. Naposledy letos v říjnu zmizel duchovní z malé křesťanské vesnice u hranice s Tureckem.
Český arabista, který si s ohledem na své aktivity v arabských zemích nepřeje být jmenován, ztratil kontakt s některými svými známými křesťany v Sýrii.
"Znal jsem dobře jednu křesťanskou rodinu v Homsu. Postupně se ve městě etablovali radikální islamističtí povstalci a ve čtvrti začal vládnout samozvaný emír. Křesťané raději utekli, paní, kterou jsem znal, zůstala, protože špatně chodila. Nevím, co s ní je. Emír údajně nařídil vyhodit kostely do vzduchu. V Aleppu jsem také znal jednu křesťanskou rodinu. Co se s ní stalo, to vůbec nevím," řekl muž Aktuálně.cz.
Homs po dlouhém obléhání a ostřelování dobyla syrská armáda, ale většina města je v troskách. Aleppo je rozdělné na vládní a povstaleckou část, humanitární situace ve městě je katastrofální.
Válka se nevyhnula ani historickému křesťanskému městu Málula u Damašku pověstnému tím, že tamní lidé mluví aramejsky. Jazykem, který používal Ježíš.
Loni se jím několikrát přehnala fronta při boji mezi vládními jednotkami a organizací Džabhat al-Nusra.
Z Rakky, kterou ovládá Islámský stát, křesťané utekli, a jak nedávno zdokumentoval ve videoreportáži internetový magazín Vice, noví vládci přeměnili místní kostel na jakési agitační středisko Islámského státu.