Turecko postaví "druhý Bospor"

Václav Viták
28. 4. 2011 15:09
Přetížené Bosporské úžině by měl do roku 2023 odlehčit nový Istanbulský kanál
Premiér Erdogan a "Istanbulský kanál".
Premiér Erdogan a "Istanbulský kanál". | Foto: Reuters

Ankara - Turecký premiér Recep Erdogan oznámil ve středu „bláznivý a úžasný" plán postavit novou vodní cestu z Černého do Marmarského moře.

Tento průplav by změnil Istanbul „ve dva poloostrovy a jeden ostrov" a odvedl by lodní dopravu z přetížené Bosporské úžiny.

Istanbulský průplav, jak zní jeho název, bude přibližně 50 kilometrů dlouhý, 150 metrů široký a 25 metrů hluboký a bude jím moci proplouvat až 160 lodí denně.

Podle Erdogana bude projekční fáze trvat dva roky. Istanbulský starosta Kadir Topbas řekl, že stavba průplavu bude stát nejméně 10 miliard dolarů a potrvá osm let.

Turecký premiér prohlásil, že nebude nejmenším problémem sehnat peníze na tento projekt. Turecko se snaží omezovat plavbu v Bosporu, úžině, která prochází centrem Istanbulu, jenž má dvanáct milionů obyvatel.

Bospor je jednou z nejpřetíženějších vodních cest a kvůli tomu je v něm mimořádně složitá navigace. Podle agentury Bloomberg je Bosporem přepraveno každý den 2,9 milionu barelů ropy.

Největší tankery, které mohou proplout touto úžinou, spadají do kategorie tzv. suezamaxů. Říká se jim tak proto, že ještě mohou plně naloženy proplout i Suezským průplavem.

Větším lodím už je Suez i Bospor uzavřen. Maximální objem ropy, který mohou přepravit, činí milion barelů. Je to jeden z důvodů, proč je v Bosporu tak frekventovaná lodní doprava.

Největší projekt století

V Turecku jsou v červnu volby a Erdogan doufá, že se potřetí za sebou stane premiérem. Proto oznámil záměr postavit Istanbulský průplav v rámci volební kampaně.

„Zahájili jsme největší projekt tohoto století," prohlásil premiér a dodal, že se jedná z technického hlediska o větší výzvu, než představoval Suezský nebo Panamský kanál.

Nová vodní cesta bude na evropské straně Bosporu, ale Erdogan odmítl prozradit, kudy přesně povede a jaké budou skutečné náklady na výstavbu tohoto gigantického díla.

Dokončeno má však podle něj být v roce 2023. Na tento rok připadají oslavy stého výročí založení Turecké republiky, jež vznikla po rozpadu Osmanské říše.

Bospor má pouze omezenou kapacitu i nedostatečnou hloubku.
Bospor má pouze omezenou kapacitu i nedostatečnou hloubku. | Foto: Simona Holecová

„Turecko si více než zaslouží vstoupit do roku 2023 s takovým bláznivým a úžasným projektem," řekl jásajícímu posluchačstvu. „Istanbul se stane městem, kterým budou procházet dvě moře."

Spekuluje se, že průplav bude postaven západně od města Silivri v turecké Thrácii. Vláda již oznámila záměr postavit u Silivri nové letiště.

Erdogan však říká, že skutečnou trasu průplavu neprozradí, zjevně kvůli tomu, aby nedošlo k pozemkovým spekulacím.

Vykopaná zemina bude použita při stavbě letiště a přístavu a k zasypání opuštěných dolů v této oblasti.

Podle premiéra přepraví lodě Bosporem každý rok 139 milionů tun ropy, 4 miliony tun propan-butanu a 3 miliony tun nejrůznějších chemikálií.

V úžině často dochází k lodním nehodám. Ochránci životního prostředí proto varují, že je pouze otázkou času, kdy dojde k opravdu velké katastrofě, která ohrozí dva miliony lidí žijících na obou stranách Bosporu.

 

Právě se děje

Další zprávy