Paříž - Kopilot Andreas Lubitz způsobil zkázu airbusu německých aerolinek Germanwings úmyslně.
"První poslech černé skříňky nalezené ve čtvrtek ukazuje, že pilot přítomný v kabině použil automatického pilota k navedení letounu na klesání do výšky sto stop (asi 30 metrů)," oznámil francouzský vyšetřovací úřad BEA.
"Pak několikrát při klesání pilot změnil nastavení automatického pilota, aby klesající letadlo zrychlilo."
Airbus A320 havaroval minulé úterý v Alpách na jihu Francie. Na palubě letounu zemřelo všech 150 lidí.
První černou skříňku našly pátrací týmy záhy po nehodě. Zaznamenala, že v kokpitu byl v době zřícení stroje pouze druhý pilot, který kapitána odmítal pustit dovnitř.
Druhé záznamové zařízení se zápisem technických parametrů letu číslo 4U 9525 se podařilo nalézt až ve čtvrtek. Po nárazu stroje do horského masivu se totiž přístroj zaryl desítky centimetrů pod zem, byl ohořelý a otlučený o skálu.
Zařízení sledovalo zhruba 500 různých parametrů, včetně údajů o rychlosti, výšce, motorech či jednání pilotů.
Hledal na webu, jak spáchat sebevraždu
Domněnky, že vinu za tragédii nese 27letý Němec, který záměrně zahájil klesání, se objevily už minulý týden.
Během vyšetřování vyšlo mimo jiné najevo, že trpěl depresemi a léčil se, protože měl sebevražedné sklony.
Němečtí vyšetřovatelé prohledali ordinace pěti lékařů, u kterých Lubitz hledal pomoc, uvádí podle agentury Reuters německý týdeník Der Spiegel v článku, který zveřejní v sobotu. Zajistili přitom zdravotní záznamy týkající se mladého kopilota.
Po zveřejnění dohadů kolem Lubitze se vyšetřovatelům přihlásilo několik lékařů, které muž kontaktoval. Obrátil se podle časopisu Der Spiegel na neurology a psychiatry. Ke zprávě týdeníku se zatím nevyjádřil žádný představitel úřadů v Düsseldorfu, kde kopilot žil.
Lufthansa tento týden přiznala, že ji Andreas Lubitz v roce 2009 o svých zdravotních problémech informoval.
Pár dnů před tragédií navíc na webu hledal možnosti, jak spáchat sebevraždu. Zjišťoval si i informace o zabezpečení kokpitu.
Vyšetřovatelé detailně zkoumali tablet, který našli v Lubitzově bytě. Podrobnosti o sebevraždách pilot zjišťoval mezi 16. a 23. březnem, tedy ještě den před nehodou.