Pirátských útoků od loňska přibyla celá třetina

Radim Klekner Radim Klekner
14. 7. 2011 17:23
Od ledna námořní lupiči unesli dvě destíky lodí, často tankery s ropou
Šedesát procent útoků se odehrává v moři před pobřežím Somálska.
Šedesát procent útoků se odehrává v moři před pobřežím Somálska. | Foto: Reuters

Londýn - Výnosný obchod představovaný útoky na obchodní plavidla, za něž námořní lupiči následně požadují výkupné, povzbuzuje novodobé piráty k čím dál častějším přepadům lodí plavících se bez vojenské eskorty.

Během prvních šesti měsíců tohoto roku vzrostl počet těchto útoků ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o plnou třetinu. Zatímco od ledna do června 2010 zaznamenal Mezinárodní úřad pro námořní dopravu (IMB) 196 případů, kdy piráti zaútočili na nějaké plavidlo, letos jich bylo už 266.

Šedesát procent těchto útoků se tak jako v uplynulých letech odehrálo před pobřežím Somálska, které nemá funkční vládu ani úřady a zmítají jím vleklé boje několika islamistických frakcí.

Díky trvalé přítomnosti fregat a hlídkových člunů vojenského námořnictva řady zemi brázdících vody Adenského zálivu a přilehlých částí Indického oceánu na druhé straně poklesl počet lodí, které se pirátům skutečně podařilo odvléci.

Námořní lupiči proto sahají k čím dál brutálnějším metodám, přičemž používají velmi sofistikované navigační přístroje a opatřují si nejmodernější zbraně.

Smrt čtyř Američanů

Letos v únoru somálští piráti zabili dva americké manželské páry poté, co se k unesenému plavidlu přiblížily rychlé čluny námořnictva USA. Čtveřice se před šesti lety ve své jachtě vydala na cestu kolem světa.

"Pozorujeme dramatický nárůst násilných incidentů a technik, které piráti používají před pobřežím Somálska," říká ve zprávě IMB ředitel organizace Pottengal Mukundan.

Ještě před pěti lety byli námořní lupiči vesměs vyzbrojeni jen noži a kalašnikovy, teď k jejich výzbroji často patří i kulomety a raketomety. Odvažují se proto přepadat čím dál častěji také velké obchodní lodě.

Letos v lednu odvlekli plavidlo o výtlaku 20 000 tun naložené cementem a plující pod alžírskou státní vlajkou i se sedmadvacetičlennou posádkou. V únoru se zase zmocnili italského tankeru o výtlaku více než 100 000 tun.

Škody za 12 miliard

Pirátům letos padlo do rukou 21 lodí, což je o šest méně než za prvních šest měsíců loňského roku. Ve své moci mají stále přes čtyři sta mužů, kteří tvořili jejich posádky, a nyní vyjednávají s úřady zemí, v nichž byla plavidla registrována, o výkupném.

Pirátům se teď daří unášet méně lodí také díky silné přítomnosti vojenského námořnictva zemí NATO.
Pirátům se teď daří unášet méně lodí také díky silné přítomnosti vojenského námořnictva zemí NATO. | Foto: Reuters

To zpravidla obnáší i několik milionů dolarů. Podle IMB napáchali loni piráti ve světových mořích škody za dvanáct miliard USD. Při jejich útocích zahynulo pak v uplynulých pěti letech 62 osob.

Poslední zaregistrovaný útok se odehrál 6. července poblíž jemenského přístavu Aden. Posádka tankeru o výtlaku 141 tisíc tun ovšem neskončila v zajetí, protože piráti, kteří proti plavidlu odpálili raketomet, na palubě lodi způsobili požár, zalekli se a odpluli pryč.

Kanadský expert na bezpečnost námořní dopravy Allan McDougall v rozhovoru s televizní stanicí CTV upozornil, že více než polovina lodí není proti případným pirátským útokům dostatečně zajištěna.

Hlavní podmínkou toho, aby se posádka napadeného plavidla ubránila, je zabránit námořním lupičům, útočícím zpravidla z malých motorových člunů, aby se dostali na palubu lodi, na kterou zaměřili svou pozornost.

 

Právě se děje

Další zprávy